דבר תורה לפרשת שלח

עלה נעלה: דבר תורה לפרשת שלח, מהרב מנדל, מנהל מוקד תהילים ארצי

"עזרי מעם ה' עושה שמים וארץ". אף הוא ברא את השמים ואת הארץ 'יש מאין'. אם כן, מה לך כי תבהל על נפשך?


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

 
בפרשת השבוע, כאשר בני ישראל התלוננו מרוב פחדם על שאין בכוחם לערוך מלחמה כנגד הגיבורים, 'ילידי הענק' משבעת העמים היושבים
בארץ כנען, טען לעומתם כלב בן יפונה ואמר "עלה נעלה". רש"י מפרש: "עלה נעלה - אפילו בשמים והוא אומר עשו סולמות ועלו שם, נצליח בכל דבריו".
 
מביאים בשם הרב מפיאסצנא, דרשה שדרש לפני עם ה', שבורי הלבב בשנות השואה.
וזה לשונו הקדוש: כך צריכה להיות אמונת איש הישראלי, שגם בשעה שאינו רואה ח"ו שום מבוא, ע"פ שכל ודרך הטבע לישועתו, יאמין בה' שיושיעהו, ויתחזק באמונתו ובטחונו. אדרבה, בשעה זו טוב שלא יתעקש למצא איזה שכל ומבוא בדרך הטבע, כי מכיוון שע"פ פשוט לא ימצא, אז ח"ו תוכל אמונתו על ידי זה להפגם, ופגם באמונתו ובטחונו בה' יכול לעצור את ישועתו ח"ו.
וזה מה שאמר כלב בן יפנה לבני ישראל - כנים הדברים שהערים בצורות וכו', מ"מ הנני מאמין בה', שהוא למעלה מהגבול והטבע שיושיענו, ועל כן "עלה נעלה" וירשנו אותה" - בלא שכל ובלא סברה, אמונה ובטחון פשוטים בהשם. ובזה תקרב את ישועתו.
ופירשו צדיקים את  הכתוב בתהילים  "אשא עיני אל ההרים מאין יבוא עזרי" – כלומר, שהאדם מתבונן ורואה "מאין יבוא עזרי". אין לו כל דרך ישועה הנראית לעין,
במה יתחזק – אך "עזרי מעם ה' עושה שמים וארץ". אף הוא ברא את השמים ואת הארץ 'יש מאין'. אם כן, מה לך כי תבהל על נפשך? אף אם נראה לך כי ישועתך איננה קיימת במציאות, מ"מ היא כבר תבוא ותצמח, דוגמת בריאת השמים והארץ, שנבראו יש מאין.
 
שבת שלום,
הרב מנדל

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת שלח
X
  • © כל הזכויות שמורות