דבר תורה לפרשת בראשית

דבר תורה לפרשת בראשית מהרב מנדל מנהל מוקד תהילים ארצי

בפרשת בראשית אנחנו לומדים על אדם הראשון ועל חטאו בגן עדן


24/10/19 | כ"ה תשרי התש"פ
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

בפרשת בראשית אנחנו לומדים על אדם הראשון ועל חטאו בגן עדן
ננסה להבין מה קרה שם בגן עדן ומה היה שורש החטא של אדם הראשון

הקב"ה פונה אל אדם הראשון ושואל אותו אם אכל מעץ הדעת. והוא עונה לו "ויאמר האדם האשה אשר נתתה עמדי הוא נתנה לי מן העץ ואכל" כותב רש"י על המילים אשר נתת עימדי – כאן כפר בטובה
כלומר במילים אלו שאמר "אשר נתת עימדי" היתה כאן כפיות טובה.

אילו היה אדם הראשון אומר להקב"ה האישה נתנה לי לאכול מהעץ לא היתה עם זה בעיה. אבל ברגע שאמר אשר נתת עימדי כלומר המתנה שנתת לי לא כל כך מושלמת. האישה שהבאת לי לא כ"כ טובה כי היא החטיאה אותי היה כאן נימה מתריסה עם שמץ של כפיות טובה של כפירה בטוב בכך שהקב"ה דאג לו לבת זוג,ותהווה עבורו עזר כנגדו.

 אדם הראשון מבין שחטא מבין שקלקל מבין שכפר בטובה. ומיד הדבר הראשון שהוא עושה כדי לתקן הינו חיבור המזמור "מזמור שיר ליום השבת – טוב להודות להשם"

בעל הליקוטי הלכות (כלאי בהמה ד י"א) הביא את דברי הזוהר הקדוש (חלק ב קל"ח א) שמזמור שיר ליום השבת אמר אדם הראשון בשעה שנטרד מגן עדן והגיעה שבת והגנה עליו. ועל כן אמר מיד מזמור שיר ליום השבת  "טוב להודות להשם " לתקן את הכפוי טובה שהיה לו .

להודיע לדורות הבאים שזה עיקר הדרך להתקרב להקדוש ברוך הוא (גם כשנופלים) על ידי אמירת תודה והודאה השם על ידי שמתעקש האדם שהקדוש ברוך הוא למרות הכל אוהב אותו ומיטיב עימו ,חוזר האדם למקור מחצבתו כלפני החטא והכל יכופר לו .

כמו שאמר הרבי הרי"צ מלובביץ "הדבר היחיד שבן אדם אומר לפני נטילת ידים בקומו בבוקר ולפניהסרת הטומאה מעליו הוא "מודה אני" כי "כל הטומאות שבעולם אינן מטמאות את ה"מודה אני" של היהודי. הוא יכול להיות חסר בזה ובזה אבל המודה אני שלו נשאר שלם".

 

שבת שלום

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת בראשית
X
  • © כל הזכויות שמורות