חינוך ילדים

הטעות החמורה שרוב ההורים עושים

הרב רביד נגר בהרצאה קצרה ומרתקת על הטעות הנפוצה של הורים רבים בחינוך הילדים


14/05/20 | כ' אייר התש"פ
חינוך הילדים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

מדברי הרב בסרטון:

 

נאה דורש - נאה מקיים

הרבה הורים חושבים שחינוך זה להגיד לילד מה לעשות, ויש להם טעות חמורה. נכון, חינוך זה להגיד לילד מה לעשות, בתנאי שאתה עצמך עושה את מה שאתה אומר לילד שלך לעשות. אם אתה לא "נאה דורש - נאה מקיים", הילד שלך לא יהיה "נאה דורש - נאה מקיים". אם אתה צועק על אשתך, הילד שלך יגדל ויצעק על אשתו לעתיד. אם את צורחת על בעלך ומבזה אותו, הבת שלך תגדל ותבזה את בן הזוג שלה. אנחנו הורסים לילדים שלנו את החינוך בזה שאנחנו לא יודעים להתנהג.

אם גבר ירא שמיים וחושב שיש לו פאות וזקן וזו יראת שמיים, הוא טועה טעות חמורה. יראת שמיים לא נמדדת בבגדים חיצוניים, יראת שמיים נמדדת ובאה לידי ביטוי במעשים. "גדול תלמוד שמביא לידי מעשה" (קידושין, מ', ב'). אם אתה נראה כמו בן תורה ולא מתנהג כמו בן תורה, אתה שחקן מחופש. אתה הורס לילדים שלך את החינוך בידיים שלך, בצעקות שלך, בכעס שלך, ברגזנות שלך, בפיוז הקצר שלך. אם בת מלך משקרת ואומרת לבת שלה: "אל תשקרי", הילדה שלה תשקר. אם בת מלך צורחת ואומרת לבת שלה: "אל תצרחי", הילדה שלה תצרח. אם אתה אומר לילד שלך: "שקט! אני לא יכול לסבול שאתה צורח!", ואתה צורח בעצמך, הילד שלך יצרח.

 

תמונה אחת שווה מליון מילים

אם לאדם יש דרך ארץ, אם הוא מדבר בצורה רגועה, הילדים שלו ידברו בצורה רגועה. אדם צורח, צועק ומשתולל, הילד שלו יפעל בהתאם. אדם מכה, חס ושלום, את הילד שלו? הילד שלו יכה ילדים בגן. למה? כי הוא למד, איך פתורים בעיות? מכים. כשאני עשיתי משהו לא בסדר - אבא שלי היכה אותי, אז כשחבר שלי עושה משהו לא בסדר - אני אכה אותו, כי ככה למדתי שפותרים בעיות. אם חס וחלילה חס ושלום גבר מרים יד על אשתו, מעבר לעובדה שכל המרים יד על חברו נקרא רשע, מעבר לעובדה ,השם ירחם, שאדם כזה מסכן, הילד שלו ילמד להכות את בת הזוג שלו, חס ושלום.

מה אנחנו עושים? בהתנהגות שלנו אנו מעצבים את הילדים שלנו. בואו נלמד להתנהג, בואו נדבר בנחת. אם גבר לא יודעת להתנהג? שילך ללמוד, שילך לטיפול, שילך לייעוץ, שיילך לסדנא, סדנא לעבודת המידות. לא יכול להיות שבבית כל הזמן צועקים, לא יכול להיות שגבר כל הזמן צועק על אשתו וכעוס על אשתו, ואישה כל הזמן כועסת על בעלה וצועקת על בעלה.  אתם מחריבים לילדים שלכם את הבית בהתנהגות שלכם. גם אם הילד שלכם בן שנתיים או בן שלוש, אין לכם מושג איך הילדים מצלמים.

 

כמו האבא כך הילד

אומר המורי: הורים שלא יודעים להתנהג, מחנכים ילדים לחורבן הבית. גבר שהתנהג עם אשתו בצורה לא מכובדת, ראה בבית אבא שמתנהג בצורה לא מכובדת. אבא שאמר לאשתו: "עופי מכן", "תסתמי את הפה שלך". תחשבו על ילד שראה אבא כזה, הפך לגבר והתחתן עם אישה שבבית שלה לא ראתה דבר כזה. אותה אישה ראתה שהאבא מכבד את אמא, היא ראתה "דרכיה דרכי נועם", ופתאום הגבר שרגיל שאביו אמר לאמו: "תסתמי את הפה שלך", אז יום אחד אומר לאשתו: "תסתמי את הפה שלך". הבית שלו יתפרק, היא לא תחיה אתו שנייה. למה? כי היא לא הורגלה בזה. והוא ישאל: "מה עשיתי?, אבא שלי תמיד עשה את זה". אבא שלו לא לימד אותו איך להתנהג בצורה נכונה, ונדון את הוריו לכף זכות, הם לא ידעו.

 

עשה לך רב

יש לנו אחריות, יש לנו ילדים. הדור הבא תלוי בנו, בואו נלמד להתנהג בדרך ארץ, להתנהג בענווה, ברוך, בעדינות. מי שלא יודע להתנהג, שיהיה לו רב ירא שמיים שילך ללמוד ממנו. והרב לא צריך להגיד לו מה לעשות, הוא רואה את הרב שלו. אם הרב מלאך השם, הוא לומד ממנו: איך הוא מדבר, איך הוא מתנהג, איך הוא מתפלל, איך הוא עונה. יש לכם אחריות בידיים, תפסיקו להתנהג כמו בעלי חיים, תפסיקו לצרוח ולהשתולל ולהרוס את הבית. אתם שורפים את הילדים שלכם. 

שמשו דוגמא אישית טובה, תתחילו עכשיו לעבוד על המידות. אם אין לכם ילדים, עשו עכשיו את עבודת המידות שלכם, כי ברגע שהילדים באים לעולם קשה מאוד לשנות את המידות. יהי רצון שנזכה לדבר בכבוד אחד לשני, לכבד אחד את השני, לייקר את האישה ולהעריך אותה ושאישה תייקר את בעלה ותעריך אותו, להעריך את כיבוד התורה, וכך נגדל בני תורה ולא בני סדום ועמורה.

 

מי לא רוצה נחת מהילדים? ומי לא ירצה תפילה מיוחדת על כך?
לחצו כאן להשתדלות >>

אם אתם משתוקקים לנחת מהילדים ורוצים בהצלחתם - זה בדיוק מה שאתם צריכים לעשות. כל הפרטים בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא חינוך ילדים
X
  • © כל הזכויות שמורות