חינוך ילדים

חשבת שאתה צריך לשנות את הטבע של הבן שלך?

הרב אליהו רבי בעוד מסר קצר ומחזק על הדרך לחינוך הילדים כך שתזכו שימשיכו את דרככם גם כשלא תהיו שם


26/11/20 | י' כסלו התשפ"א
הרב אליהו רבי

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

מדברי הרב בסרטון

 

 

חנוך לנער על פי דרכו?

במשלי פרק כב, פסוק ו נכתב: "חֲנֹ֣ךְ לַ֭נַּעַר עַל־פִּ֣י דַרְכּ֑וֹ    גַּ֥ם כִּֽי־יַ֝זְקִ֗ין לֹֽא־יָס֥וּר מִמֶּֽנָּה".  הפסוק מלא בשאלות כרימון, חנוך לנער על פי דרכו? אני צריך לחנך אותו על פי דרכו? אם זה לפי דרכו, אני בכלל לא אמור להתערב. אני רוצה שהוא ישאר באותה דרך? אני רוצה הרי להטות אותו לדרך טובה והמשך הפסוק: "גם כי יזקין לא יסור ממנה", כלומר אני אחנך אותו על פי הדרך שלו וגם כשיזקין הוא ישאר באותה הדרך? אז אני אעזוב אותו ושימשיך בדרכו, החינוך שלי הופך להיות מיותר.

 

מה התשובה?

אומר שלמה המלך, אם חשבת שאתה אמור לשנות את הטבע של הבן שלך, הרי שטעית. אם הבן שלך פטפטן אתה לא אמור להפוך אותו להיות שתקן. אתה אמור לנתב אותו לכיוון של למסור שיעורים, לדבר בפני קהל ולהפוך את הטבע שלו למשהו מועיל. אם הוא חם מזג, אתה אמור לחפש את התפקיד התורני המדהים והמתאים ביותר של חדוותא דשמעתתה, של שמחה בלימוד התורה הקדושה ולהביא לו להיות דווקא שם. אם הוא כבד, אל תשבור אותו, תשאיר אותו בכבדות שלו ותנתב את אותה כבדות להתמדה. אדם כמוהו לא יקום ויחליף מקומות לימוד ועבודה בכל בוקר.

 

לא מנסים לשבור את הטבע של הילד

הגמרא במסכת שבת, דף קנו ע"א אומרת שאדם שנולד במזל מאדים חייב לראות דם, הוא אדם מסוכן. מה עושים? לא משנים אותו, לא מתקנים אותו. במקום שיהיה רוצח, הופכים אותו לשוחט או למוהל. הוא יראה דם, אבל דם של היתר. את הטבע של הילד לא מנסים לשבור, לא מנסים לשנות, אלא מנתבים אותו. מנתבים את אותו טבע לדרך נכונה, ואז: "גם כי יזקין לא יסור ממנה", אבל ישאר בה לטובה ולברכה.

 

ברוכים תהיו.

 

מי לא רוצה נחת מהילדים?
ומי לא ירצה תפילה מיוחדת על כך?
 
לחצו כאן להשתדלות >>


אם אתם משתוקקים לנחת מהילדים ורוצים בהצלחתם - זה בדיוק מה שאתם צריכים לעשות. כל הפרטים בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא חינוך ילדים
X
  • © כל הזכויות שמורות