דבר תורה לפרשת תולדות

אם ירצה השם? דבר תורה מהרב מנדל לפרשת תולדות

השיב הסוחר "הרי המעות בכיסי, נמצא שאין הדבר תלוי אלא ברצוני". אמר לו אליהו הנביא: "אם לא תאמר 'אם ירצה השם', לא תהיה לך הצלחה"


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

בפרשת השבוע נאמר "וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל-בְּנוֹ, מַה-זֶּה מִהַרְתָּ לִמְצֹא בְּנִי; וַיֹּאמֶר, כִּי הִקְרָה ה' אֱלֹהֶיךָ לְפָנָי. ויאמר יצחק אל יעקב גשה נא ואמושך בני האתה זה בני עשו אם לא, ויגש יעקב אל יצחק אביו וימשהו. ויאמר הקול קול יעקב והידים ידי עשו".

פירש רש"י: "אמר יצחק בלבו, אין דרך עשו להיות שם שמים שגור בפיו, וזה אמר 'כי הקרה ה' אלוקיך', ומזה הבין יצחק אבינו שהעומד לפניו הוא יעקב בנו".
 
בספר 'אליהו הנביא' הביא מעשה בשם ה'מדרש', בעשיר שהיו לו קרקעות הרבה, ולא היו לו שוורים לחרוש.

נטל האיש כיס מעות, ויצא השוקה לקנות שוורים ביום השוק. בדרכו פגע בו אליהו הנביא, ושאלו "להיכן אתה הולך?". ענה לו העשיר: "לקנות שוורים ביום השוק". אמר לו אליהו הנביא שיאמר 'אם ירצה השם', והשיב הסוחר "הרי המעות בכיסי, נמצא שאין הדבר תלוי אלא ברצוני". אמר לו אליהו הנביא: "אם לא תאמר 'אם ירצה השם', לא תהיה לך הצלחה". ואכן, הסוחר איבד מעותיו שלקח עמו, עוד קודם שבא לשוק. כך היה כמה פעמים, שמצאו אליהו בשוק וזה לא רצה לומר 'אם ירצה השם' ואיבד המעות. עד שעלה בדעתו שזוהי השגחה פרטית על שאינו מאמין בכל לבו בהשגחת הבורא, והתיישב בדעתו שמהיום והלאה יתחיל לומר "אם ירצה השם" על כל דבר שירצה לעשות. ואכן, לא עבר הרבה זמן, והביא אליהו הנביא את כל הכיסים עם המעות הראשונות שאבדו לו  (מובא בחיד"א).
 
ואכן, זכות זו עומדת ליעקב ובניו לדורות עולם, כמו שכתוב בתורה "לא הביט אוון ביעקב ולא ראה עמל בישראל'.
מדוע אין הקדוש ברוך הוא מביט לעוונות בני יעקב? מכיוון ש"השם אלוקיו עמו ותרועת מלך בו"; כי דרכם של ישראל להזכיר שם שמים ולחיות עם אביהם שבשמים על כל צעד ושעל (באר הפרשה).
 
שבת שלום
הרב מנדל

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת תולדות
X
  • © כל הזכויות שמורות