דבר תורה לפרשת תולדות

ויגדלו הנערים: דבר תורה מהרב מנדל, מנהל מוקד תהילים ארצי, לפרשת תולדות

"מה לי ולך?", התגאה הנשר. "אמנם בצעירותינו גדלנו יחד ולא התביישתי בחברתך, כי שנינו היינו דומים"


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

כתוב בפרשה "ויגדלו הנערים, ויהי עשו איש יודע ציד, איש שדה, ויעקב איש תם יושב אהלים".
שאל הבן איש חי: מפני מה נאמר כאן "ויגדלו הנערים"? והלא זה דבר מובן מאליו שאחר שגדלו, נעשה עשו איש יודע ציד, איש שדה, ויעקב - איש תם יושב אוהלים.
אלא, תירץ הבן איש חי, ניתן להסביר זאת במשל: נשר גדול בנה את קינו על ראש צוק אדיר, מקום אשר אף ציפור ובעל כנף אינם יכולים להגיע אליו. אחד הגוזלים נפל מן הקן והגיע אל הבקעה, מקום המרעה של העיזים...
חי הגוזל ההוא בין הטלאים הרכים, עד שגדל וצמחו לו כנפיים גדולות, שאיתן נסק אל השמיים, כפי טבעו שברא בו הקב"ה.
לימים פגש הנשר תיש אחד שגדל עמו יחד. הכיר התיש את הנשר, כי הוא רעו משכבר הימים. על כן קדמו בברכה וקרא "שלום לך, אחי הנשר!".
"מה לי ולך?", התגאה הנשר. "אמנם בצעירותינו גדלנו יחד ולא התביישתי בחברתך, כי שנינו היינו דומים. לי עדיין לא צמחו הכנפיים הנהדרות, ולך עוד לא צמח הזקן המדובלל... אך כעת, כאשר אני בשיא תפארתי, אין לי כל רצון להתחבר עם יצור כמוך".
כן הוא גם הנמשל. יעקב ועשו גדלו יחד ברחמה של רבקה אמנו, ושניהם גדלו לאחר מכן בבית הגדול של יצחק. בקטנותם עדיין לא היה ניכר ההבדל שביניהם, אולם אחר שגדלו וניכר טבעם בעולם - נבדלו זה מזה כהבדל שמים מן הארץ.
יעקב אבינו עלה ונתעלה במדרגות הקדושה והטהרה, ואילו עשו ירד מטה-מטה במידותיו הרעות. זהו שנאמר: "ויגדלו הנערים" - ורק אז שמו לב ש"ויהי עשו איש יודע ציד, איש שדה", ואילו "יעקב איש תם יושב אהלים".

שבת שלום, חודש טוב ומבורך.
הרב מנדל

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת תולדות
X
  • © כל הזכויות שמורות