צדיקים

10 עובדות על רבי שלמה יצחקי - רש"י - שיום פטירתו כ"ט תמוז

הרב שלמה בן רבי יצחק ירחי הצרפתי, רש"י, היה מגדולי מפרשי התנ"ך והתלמוד


24/07/19 | כ"א תמוז התשע"ט
רש"י

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

  1. רבי שלמה יצחקי (רש"י) נולד בשנת דת"ת או דתת"א (1040 או 1041) בעיר טרויש (טרואה) בצרפת, לרבי יצחק מקריווש צרפתי. מעדותו של רש"י למדים שאביו היה מלומד גדול. דודו של רש"י, רבי שמעון הזקן, היה תלמידו של רבנו גרשום (מגגדולי חכמי ישראל ומנהיג יהדות אשכנז במאה ה-11 למניינם).                                                                                                                                                                                                              האגדה מספרת כי רש"י נולד בעת זקנותם של הוריו, לאחר שנים רבות בהן היו  חשוכי ילדים. אביו, הרב יצחק ירחי, היה סוחר באבנים טובות. כשהתגלגלה לידו אבן יקרה שחיפש המלך עבור עיטור דמותו של קדוש נוצרי. הרב יצחק ירחי השליכה לים והעמיד פנים כי הוא מבכה על אובדנה, תוך שהוא מסתכן בגזר דין מוות, משום שלא רצה לגרום לעבודה זרה. המלך לא הענישו ואליהו הנביא נגלה אליו והבטיח לו צאצא אשר "יאיר את עיניהם של ישראל".

  2. מגיל 20 ועד גיל 30, בזמן שהיה נשוי ואב לשלוש בנות, למד רש"י בישיבות מיינץ ווורמייזא אשר בגרמניה אצל הרבנים יעקב בן יקר, יצחק הלוי ויצחק בן יהודה, שהיו תלמידיו של רבנו גרשום. 

  3. כשסיים את לימודיו שב רש"י לעיר הולדתו, כיהן בבית הדין בעיר ושימש כפוסק הלכות, תפקיד עליו סירב לקבל תשלום. כמו גם כראש ישיבה, תפקיד בו לא ניתן שכר באותן השנים. בין תלמידיו נמנו: הרב שמחה בן שמואל מוויטרי, רבי שמואל בן מאיר (הרשב"ם) ובעלי תוספות נוספים. שמעו של רש"י כפוסק הגיע לרחבי אירופה והוא קיבל שאלות הלכתיות רבות.

  4. רש"י פירש את רוב התנ"ך. פירושו על המקרא מבוסס ברובו על מדרשי חז"ל, כשהוא מביא את הדברים המתאימים לפשוטו של המקרא או מוסיפים עליו דברים הכרחיים. שילוב המדרש בפירושו למקרא מסייע להבין את המקור המקראי להלכות ולמדרשים. פרשנותו של רש"י פונה הן לציבור הכללי והן לתלמידי חכמים. על פירושו של רש"י לתורה נכתבו יותר מ-100 פירושים, הידועים שבמפרשיו הם הרב יהודה ליווא בן בצלאל (המהר"ל מפראג) - מחבר "גור אריה", הרב אליהו מזרחי (הרא"ם), הרב אברהם הלוי בקראט - מחבר "ספר הזיכרון" והרב דוד פארדו - מחבר הספר "משכיל לדוד".                                                          שיטתו של רבי מנחם מנדל שניאורסון מלובביץ' ללימוד פירוש רש"י לתורה מבוססת על דבריו של רש"י שייעד את פירוש ל"בן חמש למקרא".                      רבי חיים יוסף דוד אזולאי (החיד"א) מספר כי רש"י ביצע 613 תעניות כנגד 613 מצוות לפני שכתב את פירושו למקרא.                                               פירושו של רש"י לתלמוד הבבלי, המשמעותי עבור פוסקי הלכה, הוא קצר ומסביר את התלמוד בעזרת התלמוד עצמו.

  5. עוד בימי חייו זכו פירושיו של רש"י להתקבל על ידי רבים.                                                                                                                                      צפו ברב זמיר כהן מסביר מה מייעץ רש"י לעשות למי שתוהה מדוע לא קודם בעבודה?

  1. פרופסור אברהם גרוסמן כותב בספרו "אמונות ודעות בעולמו של רש"י" כי הרב העמיד לעצמו מטרה להפיץ את התורה ברבים על ידי העלאת פירושים על הכתב כדי שיהודים שאין עיתותיהם בידיהם יוכלו גם הם ללומדה. הוא מוסיף ומציין שתכונותיו הבולטות של רש"י היו ענווה - הבאה לידי ביטוי בפירושו כשהוא מציין פעמים רבות "לא ידעתי", רדיפת האמת, דאגה לכבוד הבריות, ביטחון ותחושת שליחות כמנהיג ציבור.

  2. רש"י הלך לעולמו בשנת ד'תתס"ה (1105) והוא בן כ-65 שנה. רש"י נקבר בעיר הולדתו טרויש. האגדה מספרת כי נשמתו יצאה בזמן שעסק בפירוש למסכת מכות, דף י"ט בכותבו את המילה "טהור" וכי בשעת פטירתו יצא בת קול ואמרה "עתידים כל ישראל להיות בניך".

  3. רש"י חיבר גם פיוטים וקינות על מצבו הקשה של עם ישראל בתקופתו, חלקם נאמרים על ידי יהודי אשכנז בסליחות.

  4. השיטה הנפוצה ביותר לסידור הפרשיות בתפילין היא "שיטת רש"י", וכך נפסק גם ב"שולחן ערוך" כי יש לנהוג.

  5. בתו הבכורה של רש"י יוכבד נישאה לרבי מאיר בן שמואל (מראשוני בעלי התוספות) ובין ילדיהם היו שמואל (הרשב"ם), יעקב (רבנו תם), יצחק (הריב"ם), נכדים נוסף שלו הינם רבי יצחק הזקן (מבעלי התוספות), ורבי יהודה בר נתן (ריב"ן) בניה של בתו השניה מרים.

צפו ברב הרצל חודר מספר על רש:י

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת "הכלי יקר" - רבי שלמה אפרים מלונטשיץ זצ"ל

צדיקים

הסגולה הגדולה של היום: יום הילולת רבי אברהם אבן עזרא זצ"ל

צדיקים

אל תחמיצו את סגולת היום: יום הילולת הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת רבינו הט"ז - הרב דוד הלוי סגל זצ"ל

צדיקים

אל תפספסו את הסגולה: יום הילולת הרב ישראל מסלנט זצ"ל

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת הרב מנחם מנדל מקוצק זצ"ל

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת הרב משה גאלנטי זצ"ל

צדיקים

לא לפספס את סגולת היום: יום הילולת רבי חיים פלאג'י זצ"ל

צדיקים

הסגולה של היום: יום הילולת הצדיק מיבניאל זצ"ל

צדיקים

הסגולה של היום: הרב יעקב יהושע פלק זצ"ל

צדיקים

הסגולה של היום: יום הילולת הרש"ש הקדוש זצ"ל

צדיקים

אל תפספסו את הסגולה של היום: יום הילולת הרב יוסף ג'יעאן זצ"ל

צדיקים

הסגולה של היום, לא לפספס: יום הילולת ה"שפת אמת" זצ"ל

צדיקים

אל תפספסו: סגולת יום ההילולא של רבי זושא מאניפולי

צדיקים

אל תפספסו את סגולת היום: יום הילולת הרב יצחק כדורי זצ"ל

עוד מאמרי תוכן בנושא צדיקים
X
  • © כל הזכויות שמורות