חינוך ילדים

מה לא עושים כשהילדים רבים?

הרב אליהו רבי בהסבר קצר על הדרך הלא נכונה להתערב במריבות בין הילדים, ועל כל הסיבות לכך


19/07/21 | י' אב התשפ"א
הרב אליהו רבי

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

מדברי הרב בסרטון:

 

הילדים מתבגרים, מתחילים מריבות. אלו כבר לא מריבות שהם היו קטנים, כאשר ההוא זרק על ההוא כוס חד פעמית. זה הופך להיות כוס זכוכית, לפעמים קערה ולפעמים דברים אלימים הרבה יותר. האם אנחנו צריכים להתערב? עד כמה אנחנו צריכים להתערב?  איך מענישים את ההוא שהתנהג בצורה אכזרית לאחיו? הרי למדתנו שאחד מהדברים שעליהם צריך לקבל מכה קטנה בכנף, הוא האכזריות. מה אני עושה בכזה מצב? הרי בדרך כלל בשעת המריבה ההורים לא נמצאים, אנחנו מגיעים רק אחרי הפיצוץ או בעיצומו, כאשר כבר הדברים יצאו מכלל שליטה. מה עלינו לעשות ברגעים הללו?

א. תפקידנו להפריד 

לעצור את העוול. אין כזה מושג "אבא שלא מתערב", ונותן לילדים לכלות את זעמם זה בזה, זו בזה, זה בזו או זו בזו. כל אחד מאיתנו מפריד, עוצר את העוול, וזה הדבר הראשון.

ב. לא מכים איש

אותו אחד שקשה לו להפסיק את המריבה, אותו אחד שמשתולל יותר מדי, לא אמור לקבל מכה - לא ברור לנו עדיין שהוא לא צודק. אנחנו לוקחים אותו ומחבקים אותו חיבוק חזק וגדול. בחיבוק אנחנו מבהירים לו מצד אחד שאנחנו רוצים לעצור אותו, אבל מצד שני אנחנו אוהבים אותו באמת.

ג. לאחר מכן

כל עוד שלא ברור לנו במאת האחוזים מי אשם באותה מריבה, מי הגזים, מי הוציא אותה מהפרופורציה, אנחנו לא מענישים אף אחד מהם. בדרך כלל, אף אחד מאיתנו לא יכול לדעת מה קרה כאן. תמיד יש את הילד הקטן, המעצבן, שיודע לגרום לגדול עם הכוח להשתולל, והוא עושה זאת בעזרת פיו ולא על ידי מעשיו. אין לנו בדרך כלל את האפשרות לדעת מי צודק ומי לא, מי היה האכזרי ומי היה רק אותו אחד שבלי כוונה הרים את ידו וסטר לאחיו. התפקיד היחיד שלנו באותו מצב הוא לומר לשני הילדים: "מבחינתנו הייתה כאן מריבה, נעשה פה עוול. אנחנו לא הולכים להיות שותפים לעוול הזה, אנחנו לא הולכים להתעלם ממנו. נלמד יחד עד כמה זה פסול. נעדכן את שניכם עד כמה נרחיק אתכם זה מזה, ככל שנראה שעלולה לפרוץ כזאת מלחמה. אבל אף אחד מכם לא יקבל מאיתנו עונש כל עוד שלא ברור לנו במאת האחוזים מי הוא האשם.

באותה מידה גם להעניש סתם את שני הצדדים זה יהיה ממש לא הוגן ולא נכון, כי ייתכן שאחד מהם ממש לא אשם במריבה הזו. התפקיד היחיד שלנו, להמשיך ולהיות הורים בעלי דוגמא אישית. להמשיך ולחפש סיבות איך מונעים את המריבות הללו, כי כל דבר שיכול לגרום אותם מוציאים מהבית ורק לאחר מכן, עם הרבה מאוד תפילה, מנקים את השטח, ממשיכים להרעיף אהבה

"חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה." (משלי, כב, ו')

 

מי לא רוצה נחת מהילדים?
ומי לא ירצה תפילה מיוחדת על כך?
 
לחצו כאן להשתדלות >>

אם אתם משתוקקים לנחת מהילדים ורוצים בהצלחתם - זה בדיוק מה שאתם צריכים לעשות. כל הפרטים בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא חינוך ילדים
X
  • © כל הזכויות שמורות