חלומות

שלום שלום ואל תבוא לי בחלום – התחביב של השדים

להתייחס לחלומות או לא להתייחס אליהם? האם הם באמת אומרים משהו או שמא נובעים מתת המודע שאל לנו להבין?


03/05/22 | ב' אייר התשפ"ב
חלום

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

 

אנשים רבים קמים נסערים מחלום ולא יודעים האם וכיצד לפרשו. אם הוא באמת מסמל משהו? ואולי עדיף להניח לו ולהתרכז במציאות ובשגרה?

היהדות מחלקת את החלומות לשלושה סוגים: חלום דמיון, חלום על ידי שד וחלומות אמיתיים.

 

חלום דמיון

נאמר בגמרא במסכת ברכות: "אין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו". כלומר, הכוונה היא שאדם חולם בלילה את אשר הוא חושב ומתעסק איתו ביום.

הפסיכולוגיה טוענת כי בעת חלימת חלום עולים מן התת מודע פחדים ורצונות נפש אשר חבויים באדם במשך היום ולא יוצאים החוצה בגלל המודעות שמאפיינת את העירנות. אך כשאדם ישן, אותה עירנות נעלמת, והדברים צפים ומופיעים בתוך החלומות.

מעניין לציין שחלומותיו של אדם גם תלויים במה שאכל לפני שפרש לישון. אם אכל מאכל מתוק או קל לעיכול, חלומותיו יהיו שמחים, רגועים ונעימים. אך אם אכל דברים שמנים או חריפים – יהיו לו חלומות מפחידים.

סוג חלומות אלו מהווה את רוב חלומותיהם של בני האדם ונקראים כ"חלומות שוא". 

 

חלום על ידי שד

ממשיכה הגמרא ומציינת שיש חלומות שווא שמגיעים על ידי שד, ועליהם אומרת היהדות: "וַחֲלֹמוֹת הַשָּׁוְא יְדַבֵּרוּ". 

בספר "מנחת יהודה" של הרב יהודה פתייה זצ"ל שהיה גאון קבלה מעשית הוא מסביר שהשדים אוהבים לצחוק על בני האדם ותחביבם הוא לשטות בהם. חלק ממעשיהם הוא להראות לבני האדם חלומות מבעתים שגורמים להם לפחד. אדם שמאמין לחלומות כאלו ומפחד מהם, גורם נחת רוח רבה לשדים והם יחזרו להפריע לו ולבעתו שוב ושוב.

רוב החלומות המפחידים נוצרים משדים, ולכן, לחלומות כאלו, אין להתייחס והם יעברו מעצמם.

 

חלומות אמיתיים

ממשיכה הגמרא: "החלום – אחד משישים לנבואה". 

הגמרא מסבירה כי ישנם חלומות שמגיעים משמיים ויכולים להיות להם כמה מטרות: להזהיר אדם מגזירה רעה שנגזרה עליו, לבשר לאדם בשורה טובה שעוד תגיע אליו בהמשך או לקורא לו לחזור בתשובה ולתקן מעשיו.

ר' משה חיים לוצאטו (הרמח"ל) מבאר כיצד ייתכן שאדם יזכה לנבואה שכזו על ידי חלום:

נשמתו של האדם מורכבת מחמישה חלקים: נפש, רוח, נשמה, חיה ו-יחידה, זאת על פי הקבלה. ארבעה מהחלקים עולים למרום כאשר האדם ישן, ונותרת בו רק ה"נפש" על מנת שיישאר חי בזמן השינה, ולא ימות. לכן, נאמר בקבלה כי "שינה – אחד משישים במיתה".

 

חלקי הנשמה עולים כדי לספר בפני הבורא על מעשיהם בעולם באותו היום שהיה. ה"נפש" שנותרה בגוף האדם מחייה אותו וגורמת לו לחלום את סוג החלומות הראשון – חלום דמיון.

אך יחד עם זאת, היות וארבעה חלקים ממנה מטיילים במקומות עליונים ונסתרים בעת השינה, הם משדרים לאדם דברים נוספים מאותם עולמות בהם הם מסתובבים. כך שלפעמים נוצר חלום אמיתי שמביא מידע שאינו ידוע לאדם עצמו, אך ידוע בעולמות הגבוהים.

אמנם, חשוב לזכור כי גם בחלומות כאלו "אי אפשר לחלום ללא דברים בטלים", והחלומות מעורבבים בפרטים שנובעים מחלק ה"נפש" ושהם דמיון. 

 

לפעמים חלומות מתגשמים

ואיך נדע מתי אנו חולמים חלום שיש בו אות עבורנו ומתי זהו סתם חלום שאין לייחס לו משמעות?

הגמרא אומרת: "ואמר רבי יוחנן, שלשה חלומות מתקיימין, חלום של שחרית [שחלם לפנות בוקר], וחלום שחלם לו חבירו, וחלום שנפתר בתוך חלום. ויש אומר: אף חלום שנשנה [פעמיים אותו חלום]".

 

ומדוע סימנים אלו נתנה הגמרא כדי לדעת שחלום מסוים הוא חלום עם משמעות?

משום שבכל הסימנים האלו ניתן לראות כי לא האוכל שאכל האדם לפני השינה או מחשבותיו במהלך היום או תת המודע שלו הם אלו שגרמו לדברים להופיע בחלומותיו. חלום שאדם חולם לפנות בוקר – לא קשור לדברים אלו משום שבזמן כזה, כבר חלף רושם אירועי יום האתמול לאחר כל הלילה שכבר עבר. כך, גם ביחס לאדם שחולם על חברו או שחולם פעמיים את אותו החלום או כשחולם את פיתרון החלום, ועל כן מדובר בחלומות אמיתיים עם משמעות ורמז לאדם.

 

 

 

חוששים מחלום רע? מתקשים להרדם? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא חלומות
X
  • © כל הזכויות שמורות