בריאות

"שערי תפילה בדמעה – לא ננעלו". 5 עובדות על תפילה מתוך ייסורי נפש, דחק וקושי

כוח התפילה ניתן הן לגברים והן לנשים, אולם היות ודמעתן מצויה, נשים קיבלו כוח מיוחד בתפילה שהוא כוח הבכייה


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תפילה

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

דוד המלך בספר תהילים אומר ומעיד על עצמו "ואני תפילה". דהיינו, כל המהות הפנימית שלי אינה אלא תפילה. מדוע? היות ואדם שמתפלל הוא אדם שמאמין בה'. התפילה היא עצם המפגש עם מי שאנחנו מאמינים בו, ולכן מייחסים לה חשיבות גדולה עד מאוד, במקורות.
ישנן כמה דרכים להתפלל ולבקש צרכינו מעם ה', אולם אין דומה תפילה שהיא מתוך הרחבת הדעת לתפילה שנאמרת מתוך מצוקה פנימית, דחק וקושי. לפניכם 5 עובדות מעניינות, על חשיבותה ומעלתה של תפילה מתוך צער וקושי:

1. הנביא הבטיח שתפילה שמגיעה מתוך צער ועטיפת הנפש – היא התפילה הנכנסת לפניו אל היכל קדשו יתברך (רבינו בחיי, שמות). וכמו שנאמר בספר יונה "ותבוא אליך תפילתו אל היכל קדשך".

2. הגר"ש פינקוס זצ"ל, מבאר בספרו 'תפארת שמשון' את חשיבותה וכוחה של תפילה מתוך דמעות, ומסביר כי ישנן תפילות שההשפעה שלהן היא כל כך גדולה, שגם אם אדם נמצא במצב ש'כל השערים ננעלו בפניו' חלילה, התפילה שאמר מתוך דמעות ולב נשבר – היא זו שפתחה את השערים. כי גם במצב שתמו הזכויות והטענות כבר אינן מועילות, דבר אינו יכול לעמוד כנגד תפילה שהיא מתוך בכי וצער (אם כי יש להיזהר ולהתרחק מטחווי קשת, מצער שנובע מתוך טרוניה כלפי קודשה בריך הוא או כלפי הנהגתו עמנו).

3. הרמח"ל בשער 'יראת חטא' כותב שכשאדם מאמין ובוטח בקב"ה, הוא מרגיש ש'הכל טוב' ושמח בכל מה שמזמן לו ה'. במצב כזה, כשהוא מתפלל מרוב אמונה, הוא לא יכול לחוש את המצוקה ולכן התפילה שלו תהא מחוסרת 'הרגש' אמיתי (שהרי אי אפשר להתפלל ללא הרגש הצורך לכך). חז"ל אומרים כי גם האבות התפללו תפילה 'שגרתית' שכזו, עד שה' החליט לשנות את הסדר הטבעי, כדי שגם הם יגיעו לתפילה מתוך מצוקה וצעקה אל ה' 'ממעמקים'. הקב"ה רצה שגם לאבותינו הקדושים תהיה המדרגה הזו, ולכן נתן להם לעבור קשיים. וכולם – אברהם, יצחק ויעקב – התנסו בתפילה זו, שהיא מתוך מצוקה. אברהם אבינו התפלל את התפילה הזו כשעקד את בנו יצחק, יצחק התפלל את התפילה הזו יחד עם רבקה כשביקשו פרי בטן ואילו יעקב התפלל את התפילה הזו במפגש שלו עם עשו שרדף אחריו.

4. כוח התפילה ניתן הן לגברים והן לנשים, אולם היות ודמעתן מצויה, נשים קיבלו כוח מיוחד בתפילה שהוא כוח הבכייה. נשים נולדו מטבען עם תכונה רגשית שעוזרת להן לבכות בקלות רבה יותר מהגברים, ולפיכך בכוחן לשבר את כל המנעולים, מעל כל השערים הסגורים.

5. סיפור מדהים על כוחה של תפילה מתוך דמעות סופר על ידי הרב רפאל לוין: בשנת תשל"ז ביקשו בכירי הממשל דאז לחוקק חוק שמתיר הפלות – שעומד כמובן בניגוד גמור לדעת התורה. שמואל תמיר, שכיהן אז כשר המשפטים, תמך בחוק ובקרב הסיעות החרדיות בכנסת הוחלט לשגר אליו משלחת רבנים שתנסה לדבר על לבו ולשכנע אותו לסור מעמדתו.
על משלחת הרבנים החשובים נמנה גם ר' רפאל לוין זצ"ל, בנו של הצדיק ר' אריה לוין זצ"ל – שהיה אהוב בקרב חוגי הלח"י והאצ"ל, ששר המשפטים נמנה עליהם. לפני הפגישה המיועדת ביניהם, התקשר ר' רפאל לוין לחברי המשלחת ואמר להם: 'דעו לכם שזו הולכת להיות פגישה גורלית מאוד. לקחנו על עצמנו משימה כבדה מאוד, ומי יודע אם נצליח לעמוד בה. אנחנו חייבים לקרוע את השמיים בתפילות, ולעשות מאמצים כבירים בתפילה, משום שאין לנו שום סיכוי".
וכך, במשך יומיים שלמים עד לבוא הפגישה המיוחלת – נישאו תפילות רבות מתוך דמעות. כשהגיעה סוף סוף הפגישה, התבקש כל אחד מחברי המשלחת להציג עצמו. כשהגיע תורו של ר' רפאל לוין, עיניו של שר המשפטים אורו. אז ביקש ר' רפאל לספר לו סיפור שקרה עם אביו, פתח ואמר: "יום אחד, נקש על דלת ביתנו זוג שחזותם העידה עליהם כי אינם שומרי תורה ומצוות. כשנכנסו פנימה סיפרו לאבי כי האישה בהריון, אבל בעלה מבקש שתפיל את ולדה – היות והוא אמור להתחיל בלימודי הרפואה שלו, וזה אינו הזמן המתאים בשבילו, להביא ילד לעולם. האישה התנגדה לכך בכל תוקף, וכיוון שהנושא גרם למריבות רבות ביניהם, החליטו לשאול לדעתו של אבי, ר' אריה לוין.
"אבי ישב שעה ארוכה עם בני הזוג ולימד אותם את החשיבות הגדולה שבהבאת ילד יהודי לעולם, למרות הקשיים. דבריו הכנים והחכמים התיישבו על לב הבעל, והוא חזר בו מהחלטתו והסכים לוותר על ההפלה".
בנקודה זו הישיר ר' רפאל את עיניו אל שר המשפטים, ואמר לו: "כבוד השר! ההמשך של הסיפור היה שכעבור חודשים אחדים נולד לבני הזוג בן וייקרא שמו בישראל: שמואל תמיר".
זו הייתה הפעם הראשונה ששר המשפטים שמע על סיפור זה, ומרוב תדהמה ביקש לאשר את הדברים והתקשר לאמו מול חברי המשלחת. כשאמו אישרה את הדברים, פנה שר המשפטים לחברי המשלחת, ואמר: "ידידיי, אל לכם לדאוג. כל עוד אני מכהן בתפקיד זה של שר המשפטים, מבטיח אני לכם שהחוק הזה לא יעבור בכנסת".
לאחר מכן, שאל אחד הרבנים את ר' רפאל לוין מדוע ביקש שיתפללו כל כך, בדמעות ובלב נשבר על הפגישה הזו? שהרי 'ידעת שבידך קלף מנצח', אמר לו. אז השיבו הרב לוין כך: "דע לך שאלמלא התפילות, לא הייתה לנו שום הצלחה. חושב אתה שהסיפור הצליח? לא ולא. התפילה שלנו מתוך דמעות, היא זו שהצליחה והיא זו שניצחה את כל הקשיים".

צפו בשיעור של הרב יגאל כהן בנושא כוחה של תפילה


 
 

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא בריאות
X
  • © כל הזכויות שמורות