צדיקים

10 עובדות על רבי צדוק הכהן מלובלין לרגל יום פטירתו ט’ אלול

הרב צדוק הכהן רבינוביץ'-רובינשטיין, רבי צדוק הכהן מלובלין, אחד מגדולי הוגי החסידות אשר ינק השפעותיו מחסידות איזביצה ראדין, לובלין, ברסלב וחב"ד


03/09/19 | ג' אלול התשע"ט
רבי צדוק הכהן מלובלין

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

  1. הרב צדוק הכהן רבינוביץ-רובינשטיין נולד בכ"ג שבט ה'תקפ"ג (1823) בעיר קריזבורג (הסמוכה לליטא), לרב יעקב הכהן אשר כיהן כרב הקהילה, ולאמו שהייתה מצאצאי השל"ה (רבי ישעיה הלוי הורוביץ). כשהיה בן 6 נפטר אביו והוא גדל בבית אחי אביו, הרב יוסף הכהן רבינוביץ, אשר כיהן כרב העיירה קריניק.

  2. הרב צדוק הכהן למד בישיבה בלובלין ונודע בצעירותו כ"עילוי מקריניק" ובספרו של רבי יוסף שאול נתנזון, מחבר "שואל ומשיב", פורסמה תשובה שכתב לו הרב.

  3. בגיל 15 נישא הרב צדוק הכהן לבתו של רבי שמואל הירש מוולאדוקה אך התגרש ממנה בהיותו בן 20,  לאחר שנאמר לו כי לחצה את ידו של אציל שביקר בחנות שלה. האישה שהכחישה את המיוחס לה סירבה להתגרש ממנו והוא יצא במסע לקבלת היתר ממאה רבנים לשאת אישה שניה. אך עוד לפני שהשיגם הסכימה אשתו לגירושים. בין הרבנים שביקש את חתימותיהם על ההיתר נמנה האדמו"ר רבי מרדכי מצ'רנוביל (המגיד מצ'רנוביל), אשר התרה ברבי צדוק הכהן כי גירושים בניגוד לדעתה של רעייתו יובילו לכך שלא יוולדו לו בנים, ואכן הרב צדוק הכהן לא זכה להביא ילדים לעולם.

  4. רבי צדוק הכהן נישא בשנית לחנה דבורה פרידנטל בלובלין. השניים היו נשואים 40 שנה ולאחר פטירתה נישא בשלישית, כשהוא בן 67,  לבתו האלמנה של רבי פנחס משטקשין, הרבנית משפרוב, נכדת הרב משה בידרמן. לאחר נישואיהם גידל רבי צדוק את ילדי האלמנה כילדיו וליוה אותם לחופה.

  5. על אף כי בתחילת דרכו נמנה רבי צדוק הכהן על המתנגדים לתנועת החסידות חלום שחלם הוביל אותו לחפש את דרכו בעולם החסידות. בספרו "דברי חלומות" מספר הרב על חלום שחלם כששה באיזביצה בהיותו בן 24. בחלום חלם על נשמות הדור האחרון שהן נשמות דור המדבר. בעקבות חלום זה נשאר הרב בעיר איזביצה והחל ללמוד את תורת החסידות. ואף הפך לתלמידו של רבי מרדכי יוסף ליינר, מחבר "מי השילוח" ומייסד חסידות איביצה-ראדין, תלמידו של רבי שמחה בונים מפשיסחה באיביצה.

  6. רוב שנותיו התפרנס רבי צדוק הכהן מחנות בגדים משומשים שניהלה רעייתו. בשנת ה'תרמ"ח (1887), כשהוא בן 64, קיבל על עצמו את הנהגתם של חסידי לובלין לאחר מותו של מנהיגם הרב יהודה לייב איגר. את המשכורת שקיבל מן הקהילה השקיע הרב בהקמת ספרייה תורנית בביתו, אשר התמקדה בכתבי יד. רבי צדוק הכהן נודע כמומחה לכתבי יד, ותלמידי חכמים חוקרים רבים פרדו את ביתו כדי לאמת את הכתבים שבידיהם. רק לאחר נישואיו בשלישית לאלמנה שהייתה מטופלת בילדים ולא יצאה לעבוד, הסכים כי פרנסתם תהיה על הציבור, בעוד את צרכיו שלו המשיך לספק מהכנסות חנות הבגדים המשומשים של רעייתו השניה.

  7. מספרים על רבי צדוק הכהן כי את ארוחתו הראשונה ביום היה אוכל רק לאחר שסיים לימודה של מסכת בתלמוד הבבלי, ואז היה מקיים סעודת מצווה לסיום הלימוד. כמו כן, מספרים על הרב כי בשבת היו פניו קרונות בשל קדושת השבת והוא דרש שעות בדברי תורה. מוסיפים ואומרים כי בצאת השבת היה כמתעלף בשל הקושי להיפרד ממנה וכדי להשיב את רוחו נהגו להזליף עליו מי בושם.

  8. הגותו של רבי צדוק הכהן נסובה סביב המושג תורה שבעל פה, מושג שבעיניו הציג את התורה כרעיון המתפתח בעזרתם של חכמים בהתאם לצרכים הרוחניים בכל דור ודור. לתפיסתו התורה שבעל פה מלווה את תורת ישראל מיום מתן תורה ואינה פרי יצירתם של חז"ל. רבי צדוק הכהן מבאר את הצורך בתורה שבעל פה, ומסביר כי בכל דור נחשפים רעיונות המתאימים לו ואחרים ממתינים לעת מתאימה. מכאן הסיק רבי צדוק כי קורח בדורו טעה אך בימות המשיח תורתו, הקוראת לביטול מעמד הכהנים, תהיה שלטת ולא יהיו הבדלים בקדושת האנשים וכי רעיונות שונים מתאימים לדורות שונים ואינם בהכרח חיוביים או שליליים באופן מוחלט.

הרב יוסף חיים גבאי: מהו התיקן שמי שעושה אותו כל העבירות שלו נמחקים בשניה אחת?

  1. רבי צדוק הכהן הלך לעולמו בט' באלול ה'תר"ס (1900), והוא בן 76.

  2. רבי צדוק הכהן הוציא לאור חיבורים רבים, ביניהם "אוצר המלך", "פוקד עקרים" - שיש האומרים שנכתב לאור עקרותו, וקונטרסי "פרי צדיק". רבים מחידושיו של רבי צדוק הכהן אבדו בתקופת השואה. בני רעייתו השלישית, שהיו כבניו, הם אלו שהוציאו את כתביו של הרב לאור.

 

הרה"ג רבי יושב שובלי שליט"א: מהי גאווה לאור משנתו של רבי צדוק הכהן מלובלין?

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

צדיקים

אל תפספסו את סגולת היום: יום הילולת החיד"א

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת "הכלי יקר" - רבי שלמה אפרים מלונטשיץ זצ"ל

צדיקים

הסגולה הגדולה של היום: יום הילולת רבי אברהם אבן עזרא זצ"ל

צדיקים

אל תחמיצו את סגולת היום: יום הילולת הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת רבינו הט"ז - הרב דוד הלוי סגל זצ"ל

צדיקים

אל תפספסו את הסגולה: יום הילולת הרב ישראל מסלנט זצ"ל

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת הרב מנחם מנדל מקוצק זצ"ל

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת הרב משה גאלנטי זצ"ל

צדיקים

לא לפספס את סגולת היום: יום הילולת רבי חיים פלאג'י זצ"ל

צדיקים

הסגולה של היום: יום הילולת הצדיק מיבניאל זצ"ל

צדיקים

הסגולה של היום: הרב יעקב יהושע פלק זצ"ל

צדיקים

הסגולה של היום: יום הילולת הרש"ש הקדוש זצ"ל

צדיקים

אל תפספסו את הסגולה של היום: יום הילולת הרב יוסף ג'יעאן זצ"ל

צדיקים

הסגולה של היום, לא לפספס: יום הילולת ה"שפת אמת" זצ"ל

צדיקים

אל תפספסו: סגולת יום ההילולא של רבי זושא מאניפולי

עוד מאמרי תוכן בנושא צדיקים
X
  • © כל הזכויות שמורות