דבר תורה לפרשת לך לך

דבר תורה לפרשת לך לך מהרב מנדל מנהל מוקד תהילים ארצי

כוח הברכה


12/11/19 | י"ד חשון התש"פ
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

בפרשת השבוע " וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ: וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה. וַאֲבָרְכָה מְבָרֲכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה: " 

חכמים למדו  מן הלשון "והיה ברכה", שהכוונה שמעתה ואילך ה' מוסר לאברהם את כוח הברכה: עד עתה הברכות היו מסורות בידיו של ה' ואילו עִם הופעת עָם ישראל – ה' נותן בידינו את האפשרות לברך, ומעתה כולנו תלמידיו של אברהם אבינו בעל העין הטובה (אבות פ"ה מי"ט). כן ה' מבטיח לאברהם כי מי שיברך אותו – יתברך, ומי שיקלל אותו – יקולל וכי על ידי עם ישראל תבוא ברכה לעולם כולו . 

כתב רבי אליעזר פאפו בספרו 'פלא יועץ' (ערך ברכות): "ראוי להשתדל לעולם לברך את ישראל, אולי יהיה בעת רצון ויעשו דבריו פרות. ולכן גם המתברך הוא יברך ויאמר 'וכן למר'. ונמצא שאם ברכתו עשתה פרות הרי הוא גומל חסד עם חברו, ועל כל פנים עושה נחת רוח ליוצרו, כי טוב בעיני ה' לברך את ישראל, ולמצוה תחשב לו".

באופן מיוחד אנו למדים על כח הברכה מיצחק אבינו אשר מבקש לברך את עשו בנו (בראשית כז): הן מצד יצחק – שמבקש לברך את בנו, הן מצד רבקה – שמבקשת מיעקב שיגיע במקום עשו להתברך והן מצד תגובת עשו – שמגיע לאחר מכן ומבין שכבר אחיו התברך – צועק צעקה גדולה, מבקש להתברך ונושא קולו בבכי. כי לכח הברכה יש משמעות גדולה מאוד לחייו של האדם.

אף יעקב מברך את בניו בסוף ימיו  וכן משה מברך את ישראל: "וְזֹאת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרַךְ משֶׁה אִישׁ הָאֱלֹקִים אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי מוֹתוֹ" (דברים לג א) – ולמדו חז"ל שהכינוי המיוחד האמור בפסוק "איש האלוקים" הינו תוצאת הברכה שברך את ישראל.

וכך כתב רבינו בחיי (דברים לג א): "ואף על פי שכל המתברך מתברך מברכותיו של הקב"ה, מצינו שהקב"ה חפץ בברכת בני אדם והוא צוה לנו בכך, כמו שאמר (דברים ח, י) 'וברכת את ה' אלקיך'…", ומשום כך ה' מצווה את הכהנים לברך מידי יום את בני ישראל.

ואמנם אין הברכה אלא מילים, אבל למילים יש כח ועוצמה: שאדם מברך מישהו הוא בעצם מתפלל, הוא פונה בתפילה להשם שיברך את חבירו, וככל שהברכה מביעה יותר את רצון ה' ומתאחדת עם הרצון האלוקי כך היא פועלת ומתגלה, בבחינת "ותגזור אומר ויקם לך"..

 כמו שאמרה הגמרא (ברכות ז ) ש"אל תהא ברכת הדיוט קלה בעיניך" והביאה שם הגמרא סיפורים על ברכות של גויים שהתקיימו. כי בכוחה של ברכה גדולה היא עד מאוד.

ומוסיף הפלא יועץ "וראוי לאדם להשתדל תמיד שיברכוהו, ויברח מאד מלהתקוטט עם שום אדם ולהיות גורם קללה לעצמו… לכן יהיה כל אדם חפץ בברכה, ובפרט לברכת תלמידי חכמים וצדיקים יתאוה לה, ויהא מחזר אחריה, שברכתן קרובה להתקים".

שנזכה לכל הברכות

שבת שלום 

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת לך לך
X
  • © כל הזכויות שמורות