בריאות

כל מה שרציתם לדעת על השפעת

מה תסמיני המחלה, מה ההבדל בין שפעת להתקררות, מה הגורמים למחלה, איך ניתן למנוע הידבקות, למי מומלץ להתחסן ומה עושים כשחולים


08/01/20 | י"א טבת התש"פ
שפעת

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

שפעת היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי וירוס ותוקפת את דרכי הנשימה. המחלה מתבטאת לרוב בחלק מן התסמינים הבאים:

חום מעל 38 מעלות צלזיוס

כאב גרון

כאב ראש

נזלת

שיעול

כאבי שרירים

חולשה

עייפות

איבוד תיאבון

ליחה

סחרחורות

בחילות

השפעת אינה המחלה היחידה המתבטאת בתסמינים אלו, גם התקררות פשוטה יכולה להכיל חלק מהם אך הם יבואו לידי ביטוי בצורה קלה יותר, וללא חום גבוה. את ההבחנה בין השתיים ניתן לבצע רק באמצעות בדיקות רפואיות. ברוב המקרים, עם טיפול מתאים, המחלה חולפת לאחר כשבוע.

כ-20 אחוזים מחולי השפעת מפתחים סיבוכים הנעים בין ברונכיטיס, דלקות אוזניים, דלקות ריאות ונדירים יותר כדלקת שריר הלב ועוד.

בכל שנה בין 10 ל-20 אחוזים מן האוכלוסייה חולים במחלה, וכ-750 בני אדם בישראל נפטרים ממנה ו/או מסיבוכיה בכל שנה.


מה הגורמים למחלה?


השפעת מועברת מאדם לאדם על ידי וירוסים הנושאים את המחלה, כשאדם מתעטש הוא מרסס סביבו טיפות מיקרוסקופיות המכילות נגיפים בים, מגע שלהם עם אדם אחר עלול להוביל להתפרצות המחלה.

בניגוד לסברה הרווחת, לוירוס השפעת ולהתפרצות המחלה אין קשר לקור אך היא רווחת בעונה זו משום שאנשים רבים נמצאים יחד במקומות אשר אין בהם אוורור מספק ומאפשר לוירוסים לעבור בקלות בין האנשים.

 

האם יש דרך למנוע אותה?

כפי שהסברנו, וירוס השפעת מועבר על ידי טיפות קטנטנות שמרסס סביבו אדם חולה כשהוא משתעל או המתעטש. במקרים כאלו, רצוי לשמור על מרחק של כמטר לפחות מן האדם החולה בעת שהוא משתעל או מתעטש. כמו כן, יש להקפיד על אוורור המקומות בהן שוהים.

לאדם החולה שאינו חפץ להדביק אחרים, מומלץ להקפיד להתעטש או להשתעל כשפניו מכוסות ולרחוץ את ידיו עם סבון לפני הארוחה ולאחר כל שיעול או התעטשות.

הרב רפאל אביטן: סגולה נדירה לרפואה


 

חיסון - למי זה מומלץ?

בשנים האחרונות נחשפו רבים בישראל לדיון אודות נחיצותם של חיסונים ויעילותם. גם נושא השפעת לא נפקד מדיונים אלו. חשוב לדעת כי חיסוני השפעת הקיימים מכילים נגיפים מומתים של זני שפעת שרווחו בחצי השנה האחרונה, ומעניקים למתחסנים הגנה נגדם למשך שנה.

החיסונים ניתנים ללא תשלום בכל מרפאות קופות החולים בארץ מגיל חצי שנה ומעלה, כאשר החיסון מתאים לכל אדם, ומומלץ במיוחד  לתינוקות, ילדים, נשים בהריון מבוגרים מעל גיל 65 ובעלי מחלות רקע

החיסון מתחיל לפעול כשבועיים לאחר קבלתו.

 

אם כבר חליתי, מה אפשר לעשות?

ראשית, אדם החולה משפעת רצוי שימנע מלהדביק אחרים על ידי בידוד בחדר מאוורר, והקפדה להתעטש ולהשתעל כשפניו מכוסות בממחטת נייר (ולא בכף היד) או פונות אל המרפק.  את ממחטות הנייר המשומשות מומלץ לזרוק לפח מיד לאחר שימושן. רצוי אף לנקות את המשטחים בחדר החולה בחומרים מחטאים שונים.

אם מניקה החפצה להגן על תינוקה כדאי לה שתכסה את פניה במסיכת נייר ייעודית.

אך החשוב מכל: כשחולים לא הולכים לעבודה או למסגרות חינוכיות ואחרות. כדי לשוב למסגרת יש להמתין לפחות יממה לאחר ירידת החום.

 

הטיפול העיקרי לשפעת הינו תומך ובמרכזו מנוחה. לצד המנוחה יש להקפיד על שתיה מרובה - מים או משקאות חמים המרטיבים את הגרון. במקרה של חום גבוה או כאבים, רצוי לקחת תרופות להורדת חום ומשככי כאבים.


לחולים הנמצאים בקבוצות סיכון יש תרופות נוספות, במרשם רופא, שאם נלקחות ב-48 השעות הראשונות יכולות לקצר את משכה ולהקל על התסמינים.

הרב רביד נגר: סגולה בדוקה לרפואה שלמה

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא בריאות
X
  • © כל הזכויות שמורות