בריאות

כיצד יכול אדם לשמח את נפשו?

נפש בריאה היא נפש שמחה, כשאדם שרוי בעצב הוא נמנע מלעשות פעולה כלשהי וכך לא מתקדם בחייו


19/02/20 | כ"ד שבט התש"פ
שמחה

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

הנשמה חפצה להיות בשמחה תמיד. נפש בריאה היא נפש שמחה. כשאדם שרוי בשמחה יש לו רצון ויכולת לפעול בכל תחומי החיים, השמחה והביטחון שורים יחד. כשאדם שרוי בעצב, הוא מרגיש שהעולם סוגר עליו, גופו מכווץ הוא חווה לחץ ופחד שמונעים ממנו לעשות פעולה כלשהי שיכולה לאפשר לו להתקדם.

 

כיצד יכול אדם לשמח את נפשו?

בהינתן הניגון הנכון, יכול כל אדם לחוש רוממות רוח עד כי הוא מתחיל לנוע ולזוז ביחד עם המנגינה ולרקוד.

אחד הכלים היעילים ביותר ליצירת שמחה בנפשו של האדם הוא ניגון. אדם החפץ להיות בשמחה צריך לפנות זמן לעצמו בחדרו (או בטבע אם הדבר אפשרי),ולהתייחד עם הקדוש ברוך הוא. בעת ההתייחדות, יתבונן האדם על המציאות וישיר לקדוש ברוך הוא שיר המבטא את הרגש שהוא חש, שוב ושוב, עד שיחוש כי נפשו מתרוממת. עם התרוממות הנפש, ישיר האדם לקדוש ברוך הוא שירים המבטאים את ההודיה שלו על המציאות שלו. ואז יזכה האדם לחוש שמחה, להרגיש כיצד העולם כולו מצטרף לשמחתו ולהדבק בקדוש ברוך הוא.

האם כל ניגון מרומם את הנפש?

כשם שיש ניגון המרומם את הנפש, כך יש ניגון המושך אותה מטה. האדם הוא הבוחר האם להתרומם בעזרת ניגון או להתמכר ליצריו ולהוריד נפשו מטה.

האם כל שמחה היא דבר טוב?

יש שמחה טובה ורצויה ויש שמחה אשר משפיעה על האדם באופן שלילי ועל כן אינה רצויה. מה היא שמחה שלילית? שמחה של קלות ראש, שמחה הפורצת את גדרי הצניעות - משמחה כזו על האדם לעשות הכל להתרחק, משום שהיא עלולה להוריד אותו במדרגות הרוחניות.

מדוע לשמוח?

השמחה היא כלי עיקרי בעבודה הרוחנית של היהודי. כבר נכתב בספר תהילים, פרק ק', פסוק ב': "עִבְדוּ אֶת יְהוָה בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה", ועם ישראל אף מצווה לשמוח במיוחד, ככתוב בספר דברים, פרק ט"ז, פסוק י"ג: "חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ שִׁבְעַת יָמִים, בְּאָסְפְּךָ מִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ. וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ, אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ".

איך יודעים היא חיונית לעבודת ה'?, בספר דברים, פרק כ"ח, פסוקים מ"ז-מ"ח, נכתב: "תַּחַת אֲשֶׁר לֹא עָבַדְתָּ אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ בְּשִׂמְחָה וּבְטוּב לֵבָב מֵרֹב כֹּל, וְעָבַדְתָּ אֶת אֹיְבֶיךָ". כשאינך חי בשמחה ועובד את ה' בשמחה, הרי שאתה עובד אלוהים אחרים.

האם ניתן לצוות על האדם לשמוח?

שמחה היא רגש, האם ניתן לצוות על האדם להרגיש שמחה תמיד? כל אדם רוצה להיות שמח, אך לעיתים אירועי חייו מונעים ממנו להרגיש שמחה והוא מתקשה להתמיד בה. מן הפסוקים שהבאנו לעיל, אנו למדים על הדרך בה יכול אדם להיות שרוי בשמחה תמיד" מחשבה.

מרגע  שלומד אדם כי מקורה של השמחה אינה במציאות הרגעית אלא בדרך בה הוא חווה את העולם ואת כל המתרחש בחייו, יכול אדם להיות בשמחה. הציווי "בשמחה" הינו על ה"מחשבה" (סיכול אותיות המילה בשמחה), על האדם להתמיד בעבודתו ולהתבונן בחיים מנקודת המבט הנכונה, והשמחה תגיע מאליה.

 

כיצד יכול אדם ללמוד להתבונן על חייו באופן הנכון אשר יוביל אותו להיות בשמחה תמיד?

כאשר אדם נתון בבעיות, קשיים ונמצא במשבר עליו למקד את מחשבתו בטוב הקיים בחייו באותם רגעים, קיימות דרכים רבות לעשות כן. אחד הכלים השימושיים ביותר הוא רשימת תודות. על האדם לערוך רשימה של כל הדברים הקיימים בחייו, עליהם הוא יכול להודות לקדוש ברוך הוא. החל מחמשת חושיו הפעילים (ראייה, שמיעה, ריח, טעם, מישוש), ארבעת גפיו הפעילים, אבריו הבריאים, דרך המיטה עליה הוא ישן, הבגדים אותם הוא לובש, קורות הגג שמעל ראשו, מאכלים שעולים על שולחנו, היכולת לקרוא ולכתוב, האנשים הטובים הקיימים בחייו… ויאריך ברשימה זו ככל שניתן. על כל פריט כזה ברשימה יכול האדם להודות לקדוש ברוך הוא שברא אותו כך, ולשים במחשבתו את העובדה כי ישנם אנשים רבים בעולם שלא זכו לשפע הטוב בו זכה.

לצד רשימה זו, יכול האדם למנות גם את הצרכים החסרים לו באותה העת וגורמים לו עצבות, וישווה את רשימת התודות ורשימת החוסרים שלו, כדי שיוכל לראות עד כמה אהוב הוא על ידי הקדוש ברוך הוא. כך יוכל האדם לקיים את דברי חז"ל: "איזהו עשיר? השמח בחלקו".

ומי שהוא חלק מעם ישראל, עליו לשמוח כי הוא יהודי, נשמתו היא הגבוהה ביותר בעולם הנבראים וביכולתו לבנות את אישיותו הרוחנית באופן שאין בני אומות העולם האחרות יכולים, משום שמכילים הם רק נפש ונתנו להם רק כלים מעטים לשם כך. ואילו הוא זכה ל 613 מצוות, שהם הכלים שניתנו ליהודי, כדי להשלים את עבודתו הרוחנית ולבנות את הנשמה שלו.

 



בכתבות הבאות נתמקד בשני כלים נוספים שמסייעים לאדם להיות בשמחה תמיד:

  1. התבוננות בקשיים והבעיות הזמניים, ככלי לטוב העתיד לבוא.

  2. הכרה כי המציאות החומרית, על כל היבטיה, היא רק אשליה.

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא בריאות
X
  • © כל הזכויות שמורות