צדיקים

א’ תמוז הוא יום הילולת יוסף הצדיק - ליקטנו עבורכם מספר עובדות על הצדיק

הוא זכה לכינוי "צפנת פענח" על ידי פרעה ואילו חז"ל מכנים אותו יוסף הצדיק ובחסידות הוא משול למידת היסוד, מדוע זכה יוסף להקרא צדיק?


05/07/20 | י"ג תמוז התש"פ
יוסף הצדיק

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

1. הוא נולד בא' בתמוז ליעקב אבינו ולרחל אמנו. המקרא מספר כי קיבל את שמו מאמו אשר לאחר שנות עקרוב רבות ראתה בלידתו סימן לבן נוסף: "וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יוֹסֵף לֵאמֹר יֹסֵף ה' לִי בֵּן אַחֵר" (בראשית, ל', כ"ד). 

2. יוסף היה הבן האהוב על יעקב, בן הזקונים מאשתו האהובה רחל, ויעקב העניק לו כתונת פסים במתנה כמחווה לאהבתו. יוסף נהג לספר לאביו על מעשי אחיו והביא את דיבתם אליו, מה שעורר בהם כעס רב. יוסף אף חלם חלום אותו פירש כעתיד לבוא, בו אחיו משתחווים אליו והוא מולך עליהם. הוא חלם חלום נוסף בו גם אביו משתחווה בפניו לצד אחיו. את שני החלמות חלק יוסף עם אחיו ואביהם ואלו הוסיפו שנאה בלב אחיו אליו. 

3. באחד הימים נשלח יוסף בידי אביו לבדוק מה שלום אחיו אשר יצאו לראות את הצאן והללו בכעסם הרב רצו להרגו. האח הבכור, ראובן, מנע מהם לעשות כן ובמקום זאת השליכו אותו לבור.לאחר מכן חזר ראובן לבית אביו. בזמן ששהה רואבן בבית האב, אח אחר, יהודה, הציע שימכרו אותו לשיירת סוחרים שעברה באזור ואלו ירדו למצרים. כששב ראובן וגילה מה עשו אחיו, שחט ביחד אתם גדי אשר בדמו טבלו האחים את כותנת יוסף והביאוהו אל יעקב שיראה מה היה גורל בנו.

4. במצרים נמכר יוסף לשר הטבחים של המלך פרעה, פוטיפר. פוטיפר מינה את יוסף לראש ביתו כשנוכח בכישרונו הרב, אך ניסיונה של אשתו לפתותו וסירובו להעתר לה הובילו אותה להעליל עליו באוזני בעלה והוא נשלח לבית הסוהר.

הרב מאיר אליהו: יוסף הצדיק ודיוקן פניו של יעקב אבינו

5. בבית הסוהר השם עמד לצדו ושם אותו לחן בעיני השר הממונה על בית הסוהר וזה מינה אותו לשרת את שר המשקים ושר האופים שישבו בכלא משום שכשלו בהכנת מאכלים למלך. השניים חלקו עמו את חלומותיהם ויוסף פתר להם אותם כשהוא מספר לשר האופים כי הוא עתיד להתלות ולשר המשקים כי ישוב למשרתו. לאחר שפתר להם את חלומותיהם ביקש יוסף משר המשקים לזכור אותו כשיזכה לחנינה, אך הלה שכח מקיומו.

6. שנתיים לאחר ששוחרר שר המשקים מן הכלא חלם פרעה חלומות שאיש לא הצליח לפתור, אז נזכר שר המשקים ביוסף אשר עדין יושב בבית הכלא והציע למלך להעזר בו לפתרון חלומותיו. יוסף פירש למלך את חלומו ומסר לו כי צפויות למצרים שב שנות שפע ולאחריהן שבע שנות רעב ולכן הציע למלך לאגור מזון בשנות השפע כדי שמצרים תוכל להתמודד עם שנות הרעב הצפויות לאחריהן. בעקבות פתרון החלומות וההצעה שבאה בעקבותיהן מינה פרעה את יוסף למשנה למלך, וציווה עליו לדאוג לאגירת המזון והעניק לו את השם "צָפְנַת פַּעְנֵחַ(בראשית מ"א, מ"ה).

7.  כשהחלו שבע שנות הרעב ירדו אחיו של יוסף למצרים כדי להביא מזון ופגשו בו. האחים לא זיהו את יוסף אך הוא ידע מי הם והאשים אותם שבאו לרגל במצרים. כדי לאפשר להם להשתחרר דרש מהם להביא את אחיהם הקטן שלא ירד למצרים, בנימין, כך יוכיחו שכוונותיהם טובות. לאחר שהגיע בנימין למצרים עם אחיו והם ביקשו לעזוב, שתל בנימין גביע בחפציו והאשימו בגניבה. כשדיברו אחיו על לבו למענו, חשף בפניהם יוסף את זהותו וביקש מהם להביא את אביהם לפוגשו במצרים.

8. יוסף נישא לאסנת בת פוטי פרע, כהן העיר און במצרים, ונולדו להם שני בנים: אפרים ומנשה, שהפכו להיות שנים משבטי ישראל ויעקב ראה בהם את בניו שלו:  "וְעַתָּה שְׁנֵי בָנֶיךָ הַנּוֹלָדִים לְךָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, עַד בֹּאִי אֵלֶיךָ מִצְרַיְמָה לִי הֵם, אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה כִּרְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן יִהְיוּ לִי" (בראשית, מ"ח, ה').

9. יוסף כיהן בתפקיד המשנה למלך מצרים 80 שנה ולאחר פטירת אביו נפטר אף הוא. לפני מותו ביקש מאחיו להעלות את עצמתיו לארץ ישראל. היום מקום קבורתו של יוסף נמצא בפאתי העיר שכם, בסמוך לאתר המקראים שכם הקדומה.

10.  חז"ל רואים ביוסף הצדיק כמי שהתגבר על יצריו והעביר על מידותיו, כשאינו נוקם ואינו נוטר על העוולות שנעשו לו. ובחסידות הוא משתייך למידת היסוד, אשר מסמלת קדושה.

 

הרב זמיר כהן: מי ששומר את הברית זוכה להקרא צדיק כמו יוסף הצדיק

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת הרב אליהו בקשי דורון זצ"ל

צדיקים

הסגולה של היום: יום הילות הרב מאיר אבוחצירא זצ"ל

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת הצמח צדק

צדיקים

אל תחמיצו את סגולת היום: יום הילולת האלשיך הקדוש

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת רבי אלחנן יוסף הערצמאן זצ"ל

צדיקים

הסגולה של היום: יום הילולת מרים הנביאה

צדיקים

מדוע בכה הרב שטיינמן זצ"ל? סיפור מרגש ונוגע ללב

צדיקים

אל תחמיצו את הסגולה הגדולה להיום: יום הילולת הרב יוסף חיים זוננפלד זצ"ל

צדיקים

שימו לב לסגולת היום: הילולת הרב אלכסנדר זיסקינד מהוראדנא זצ"ל

צדיקים

אל תפספסו את סגולת היום: יום הילולת החיד"א

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת "הכלי יקר" - רבי שלמה אפרים מלונטשיץ זצ"ל

צדיקים

הסגולה הגדולה של היום: יום הילולת רבי אברהם אבן עזרא זצ"ל

צדיקים

אל תחמיצו את סגולת היום: יום הילולת הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת רבינו הט"ז - הרב דוד הלוי סגל זצ"ל

צדיקים

אל תפספסו את הסגולה: יום הילולת הרב ישראל מסלנט זצ"ל

עוד מאמרי תוכן בנושא צדיקים
X
  • © כל הזכויות שמורות