בריאות

בריאות הנפש: מתח נפשי

בכתבה זו נסקור בקצרה את הגורמים השונים המשפיעים על יכולת ההתמודדות שלנו עם לחצים ומתחים בעידן הנוכחי


16/02/20 | כ"א שבט התש"פ
מתח

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

כבר סקרנו בכתבה הראשונה בסדרת הכתבות שאנו מקדישים לנושא הבריאות הנפשית, את הגורמים הפוגעים בשלוות הנפש ובבריאות הנפשית. אחת הסיבות המרכזיות לפגיעה בבריאות הנפש בעידן הנוכחי היא מתח ולחץ נפשי חוזרים ונשנים. 

אדם בריא בנוי כך שיוכל להתמודד עם אירועים שונים המעוררים מתח וחרדה בחייו, אך לכל אדם סף משלו ומצבי מתח וחרדה מתמשכים עלולים להוביל את האדם לקריסה אם לא ידע כיצד להתמודד אתם בזמן. כבר כתבו חכמינו כי "אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו, ואינו מבקש אלא לפי כוחן", משום כך אין לנו ספק כי הקב"ה נתן לנו לצד הקשיים והמשברים בחיים כלים להתמודד אתם באופן בריא.

כל אדם חווה בחייו רגעי מתח ומשבר אך נפשו בנויה כך שתיטיב להתמודד אתם ולהבנות מכך, מה קורה כשאדם מעמיס על עצמו מעבר ליכולת הנשיאה שלו?

בעידן הנוכחי לצד אירועי החיים והמשברים שעובר כל אדם ואדם, בני אדם נחשפים למידע רב אשר בחלקו מעורר מתח ולחץ ואינו תורם כלל לבריאותם הנפשית. אלו יכולים להיות סרטים או סיפורים מפחידים, אך גם חשיפה ממושכת לנושאים קשים (חדשות, סיפורים אישיים ועוד) מייצרת אצל האדם מציאות המורכבת רובה ככולה מאירועים מכאיבים, קשים, ומעוררי פחד. כל מפגש כזה פוגע ביכולת ההתמודדות של האדם., כעת, ברגעי משבר נשלפים מתת המודע של האדם כל אותם קטעי מידע שצבר במהלך חייו, מצטרפים יחד ויוצרים תמונה קשה שהאדם אינו יכול להתמודד אתה ומכאן מגיעה ההתמוטטות הנפשית.

לאורך השנים הוכיחו מחקרים רבים את ההשפעה השלילית שיש לאמצעי התקשורת השונים על הבריאות הנפשית של ילדים ומבוגרים כאחד. נמצא קשר ישיר לאלימות, דימוי עצמי נמוך, התפתחות שכלית והתמכרויות. אותם מחקרים הובילו לקריאה של ארגונים רבים להגביל את החשיפה של הילדים לאמצעי התקשורת השונים ולפקח עליה.

החוכמה היהודית מזהירה את האדם מפני חשיפה ממושכת ולא מבוקרת לתכנים שונים. בספר במדבר, פרק ט"ו, פסוק ל"ט, נכתב: "וְלֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם". טבעו של האדם כי הוא נוהה אחרי הגירויים שמציעה לו הסביבה, עבודתו של האדם היא להימנע מנטיה זו. חכמינו ידעו להזהיר כי כל עבירה תחילתה תאווה וסופה ייסורים, החושים מפתחים אותנו, ההרהורים מפילים אותנו לידי עבירה ועבירה מביאה לכדי ייסורים.


בספרו "ספר החינוך" כתב רבי אהרון הלוי (הרא"ה): "עבירה גוררת עבירה ומצוה גוררת מצוה. שאם תשית דעתך למלאות תאוותך הרעה פעם אחת, תימשך אחריה כמה פעמים, ואם תזכה להיות גיבור בארץ לכבוש יצרך ולעצום עיניך מראות ברע פעם אחת, יקל בעיניך לעשות כן כמה פעמים".

וכך הדבר הן בעניינים הנוגעים בצניעות, אשר אדם נמשך למה שרואות עיניו ופוגם בחייו הפרטיים, והן בנוגע לתכנים שונים הנמצאים בטלויזיה, בקולנוע ובאינטרנט, אשר בתחילה גורמים לו לריגוש רצוי אך מצטברת השפעתם על נפשו ונשמתו והוא נטמא במידות רעות ונשחקת יכולתו להתמודד עם מתח ולחצים שונים בחייו.

חשיפה ממושכת לתכנים שליליים עשויה להביא את האדם לפתח לעצמו תפיסת עולם בה האנשים סביבו אינם חפצים בטובתו ואף מעונינים להזיק לו, ומכאן לפתח חרדות ופחדים המסכנים את בריאותו הנפשית.
התורה הקדושה שהיא תורת חיים, כבר העניקה לנו כלי התמודדות מתאימים למצבים כאלו, מצוות עשה. על מנת למנוע מעצמנו מילדינו להגיע למצב כזה עלינו להקפיד במיוחד על שלוש מצוות עשה:

1. "בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ" - המבקשת מאיתנו לא להטות את הדין, וחכמינו דרשו שכוונת הפסוק היא לשפוט כל מעשה של כל אדם בצורה חיובית ולדון אותו לכף זכות.

2. "לֹא תִקֹּם" - מצווה זו מבקשת מאתנו לא להחזיר רעה תחת רעה. במה דברים אמורים? אם פינת לאדם אחר בבקשת עזרה והוא סירב לך, אל תסרב לו אם יפנה אליך למחרת ויבקש את עזרתך.

ג. "לֹא תִטֹּר" - מצווה זו מבקשת מן האדם לא לזכור את הרעה שעשה לו אדם אחר. ואם נמשיך בדוגמה הקודמת, הרי אם אתה עוזר למי שסירב לעזור לך, אל תזכיר לו את סירובו שלו.

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא בריאות
X
  • © כל הזכויות שמורות