בריאות

בריאות הנפש - גם בהריון

בשנים האחרונות עולה לדיון תופעה שבעבר נמנעו מלדבר עליה: דיכאון בהריון


03/03/20 | ז' אדר התש"פ
בריאות הנפש

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

משפחות רבות שמעו על המושג דיכאון אחרי לידה, אך הרבה פחות אנשים מודעים לתופעה נוספת הקשורה להריון, אבל הרבה פחות מדוברת: דיכאון בהריון. מחקרים בארצות הברית מצאו כי קרוב ל20% מהנשים בארצות הברית חוות במהלך ההריון שלהם דיכאון, ברמה כזו או אחרת. אותם מחקרים מצאו כי יש קשר בין דיכאון זה לדיכאון אחרי לידה, ובעצם דיכאון אחרי לידה הוא המשך של דיכאון שהחל עוד בתקופת ההריון ולא קיבל מענה.

אחת מן הסיבות לכך שדיכאון לא מאובחן במהלך ההריון, הוא הקושי של הסביבה להפריד בין השינויים הטבעיים העוברים על אישה בהריון ומשפיעים על מצב רוחה (עייפות, רגישות, חוסר נוחות ועוד) לבין מצב של בעיה שיש לטפל בה.

 

אילו נשים מועדות יותר ללקות בדיכאון במהלך ההריון?

  • אישה שחוותה דיכאון בעבר

  • הריון בגיל צעיר מאוד

  • בני משפחה מקרבה ראשונה הסובלים מדיכאון ובעיות נוספות

  • נשים החוות אלימות או שאינן מקבלות תמיכה מספקת

 

האם דיכאון בהריון משפיע על העובר?

למרבה הצער התשובה חיובית. מחקרים שנערכו מצאו כי נשים הסובלות מדיכאון במהלך ההריון נוטות ללדת מוקדם יותר, ונמצא קשר ישיר ללידה לפני החודש התשיעי ולעוברים אשר סבלו מומוים מולדים ותחלואה.

 

איך מאבחנים דיכאון בהריון?

בוחנים את התסמינים השונים המאפיינים כל הריון: בחילות, הקאות ועוד. כאשר הם מופיעים באופן מוגבר מהרגיל, יש לבדוק האם ההריונית חווה גם תסמינים נוספים של דיכאון או חרדה. אם אישה הריונית חוששת מאוד מן הבדיקות השונות שעליה לעבור ולא מצליחה להירגע, אם היא סובלת מנדודי שינה מתמשכים או לחילופין מעייפות תמידית - כל אלה תסמינים שיש לתת להם תשומת לב מיוחדת.


גם התסמינים המאפיינים דיכאון: מצב רוח ירוד, חוסר יכולת להנות מדברים שבעבר הסבו לאישה הנאה, ירידה בתיאבון ועוד.. צריכים לבחון בזכוכית מגדלת.

 

מתי זה עובר?

בחלק מהמקרים תופעת הדיכאון המופיעה במהלך ההריון נעלמת לאחר הלידה, אך במקרים רבים לא כך המצב. לידת התינוק דורשת מן האישה משאבים נוספים ועשויה להחריף את הופעות שצצות במהלך ההריון.

 

מה עושים?

ראשית, מומלץ לאישה הסובלת מתסמינים של דיכאון במהלך ההריון לגשת לרופא המשפחה ו/או לרופא המטפל שלה, ולהתייעץ עמו. לאחר ההתייעצות יוכל הרופא להפנות אותה לגורם המתאים. הטיפול הניתן לנשים בהריון מגוון ונע בין טיפול תרופתי - המתאים להריון, לשיחות בלבד - על פי שיקול דעתו של המטפל אל מול המטופלת.

 

 

הרב זמיר כהן: העובר שומע הכל

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא בריאות
X
  • © כל הזכויות שמורות