בריאות

מה אומרת החוכמה היהודית על הטיפול בדיכאון וחרדות?

תופעת הסובלים מדיכאונות וחרדות מתפשטת בימינו, היא אינה פוסחת גם על מי שנדמה כי הם חסינים לכך לחוכמה היהודית יש פתרון קל ופשוט ליישום


17/02/20 | כ"ב שבט התש"פ
בריאות הנפש

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

עבור רבים המושגים "דיכאון" ו"חרדה" נדמים שייכים לאנשים המתקשים לתפקד בחייהם וזקוקים לסיוע והכוונתם של אחרים. אך תופעות אלו אינן נחלתם הבלעדית של הסובלים מבעיות בריאות או קשיים גדולים, אלא הן חלק מחיי היום יום גם של מי שעסוקים ביום יום שלהם בהובלה וניהול של אחרים ומוצאים עצמם משותקים ולא מסוגלים לפעול.

הפתרון של הרפואה המערבית הינו תרופות אשר מטפלות בתסמינים המופיעים על פני השטח, אך אינן נותנות מענה לסיבות בגינן פרצו. במקרים רבים אין אפשרות לטפל בנושא ללא טיפול תרופתי ראשוני אשר משכך את הבעיות ומאפשר לאדם להיות פתוח להחלמה והתמודדות עם הנושא, אך בשום מקרה טיפול תרופתי אינו יכול להיות המענה היחיד.

כאשר מדובר ביהודי מאמין, הדת היהודית מעניקה לו את כל הכלים להם הוא זקוק על מנת לרדת לעומקן של הבעיות שעוררו את הדיכאונות והחרדות ולטפל בהן באופן מקיף המאפשר לאדם להתמודד איתן ולצמוח מהן. אדם המאמין בקיומו של בורא עולם צריך לראות את האהבה העצומה שיש לבורא אליו, ככתוב בתורתנו הקדושה "בָּנִים אַתֶּם לַיהוָה אֱלֹהֵיכֶם" (דברים, פרק י"ד, פסוק א'). הקבלה מבארת כי תכלית הבריאה היא להיטיב עם הנבראים. אם כן, איך יכול אדם להבין ייסורים הבאים עליו במהלך חייו?

"כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶאֱהַב יְהוָה יוֹכִיחַ וּכְאָב אֶת בֵּן יִרְצֶה" (משלי, פרק ג', פסוק י"ב),הייסורים נועדו להיטיב עם האדם ולסייע לו לזכך ולהרים את עצמו. נמשל הדבר לאב שבנו סובל ממחלה והוא לוקח אותו לבית החולים לניתוח לא פשוט בו תטופל המחלה. וכבר אמרו חכמינו "כָּל דְּעָבִיד רַחְמָנָא - לְטַב עָבִיד", כל מה שהקדוש ברוך הוא עושה, לטובה הוא עושה. הקדוש ברוך הוא יודע טוב יותר ממני, בחוכמותו האלוקית, מה טוב עבורי. 

למה הדבר דומה?  הוריו של ילד חפצים להעניק לו ידע והשכלה על מנת שיוכל לפעול בעולם בצורה המיטבית, אך ילדם הצעיר אינו רוצה ללכת ללימודים ומסיק כי הוריו לא חפצים בטובתו ואינם אוהבים אותו. רק כשיגדל יבין כי כל מה שעשו מאהבה עשו ויעריך זאת.

 

מה בנוגע לחרדות שיש לאדם מן הסביבה? גם כאן אדם מאמין צריך לזכור כי כל מטרתו של הבורא היא להיטיב עם נבראיו, ואין דבר מתרחש בעולם ללא נוכחות הבורא, שרוצה רק בטובתו. על ידי חשיבה כזאת אדם מרגיל את עצמו להיות בשמחה תמיד

כמובן שהדברים אינם פועלים כבמטה קסם ועל מנת לחבק את הקושי על האדם להתמיד בהתבוננות בעולם ובמתרחש מנקודת מבט זו ולהפכה לדרך חיים.

לצד הכלים המחשבתיים והאמונים המוצעים לאדם כדי להתמודד עם בעיות אלו אסור להזניח גם את גופו. כאשר אדם שוקע במרה שחורה טוב לו שיצא להליכות בטבע ורצו שיעשה זו בחברה טובה, יחד עם אנשים החפצים בשלומו ויש להם את הכלים לתמוך בו באופן מיטיב ומרומם.

רצוי גם כי אדם השקוע במרה שחורה ימנע ממפגש עם תכנים מעוררי עצב, מתח וחרדה כמו סרטים, סדרות וספרים העוסקים בנושאים אלו ומציבים מול האדם שיקוף של הצדדים השליליים והקשים באנושות בעולמנו. מי שיכולים להימנע מצריכת חדשות בכלי התקשורת השונים ייטיבו עם נפשם אם יעשו כן, ואם זקוקים הם למידע לצרכי היום יום שלהם ישתדלו לעשות זאת רק מקומות מפוקחים המסננים את התכנים ואת הדרך בה הם מועברים.

חשוב לזכור כי האדם בנוי באופן המאפשר לו להתמודד עם הלחץ והמתח הכרוכים בקיומו, אך הוספתם של גורמים זרים המעוררים תחושות אלו מעמיסה על הנפש עד לרגע בו היא אינה יכולה לעמוד בהם יותר והיא נשברת.

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא בריאות
X
  • © כל הזכויות שמורות