חינוך ילדים

כל אדם, בכל גיל, הוא מחנך

לא רק הורים ומורים מחנכים ילדים, כל אדם אותו הם פוגשים הוא מחנך. הרב רביד נגר על החשיבות של כל אדם בחייו של האחר


14/05/20 | כ' אייר התש"פ
חינוך ילדים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

מדברי הרב בסרטון:

 

 

כולנו מחנכים

הורים צריכים לחנך את הילדים שלהם, מורים צריכים לחנך את התלמידים שלהם, רבנים מחנכים דור שלם וילדים, בלי לשים לב, נותנים דוגמא אישית לאחים שלהם, לחברים שלהם ולסובבים אותם. לכן חשוב מאוד לדעת איך להתנהג, מה לומר ומה לא לומר.

 

חינוך

ראשי התיבות "חינוך":

ח = חיוך. כשאנחנו רוצים לחנך, אנחנו צריכים בראש ובראשונה להיות שמחים, להיות מאירים, "חכמת אדם תאיר פניו" (קהלת, ח', א'). הגאון רבי חיים פלאג'י כתב מעל 180 ספרים, הוא היה נוגה לפני שנתן תוכחה, לחייך, להתקרב קצת לאנשים שהוא רוצה להוכיח ואז לתת להם את התוכחה בלשון רכה ונעימה.

 י= ידע. כשאנחנו רוצים לחנך אנחנו צריכים קודם כל להקנות ידע, אבל ידע חיובי. להתמקד בידע החיובי ולא בידע השלילי. על מעלת המצווה ולא בעונש של העבירה. אנחנו צריכים לדבר על המעלה של הנחת התפילין, המעלה של שבת, המעלה של ציצית. תזכרו, המעלה. להקנות ידע בנושאים חיוביים, 

נ = ניגון. ניגון פורט על מיתרי הלב, פורט על הנימים שלנו. הנשמה של האדם אוהבת את הניגונים. לימוד בניגון, ניקח שירים שאנחנו מכירים ונחליף את המילים באלו שאנו רוצים ללמד. הניגון מחלחל, קחו מנגינות ותלבישו עליהם תפילות ומשניות ותראו שזה קדושה, זה לקדש את החומר. רבי מרדכי שרעבי אמר: מי שרוצה שהילד שלו יהיה מבורך שיחדיר בו את התורה, אור שבה מחזירם למוטב. תלמדו תורה. תימנים נוהגים לקרוא את הפרשה, שנייים מקרא ואחר תרגום, בניגון אל תוך השבת. למה ניגון? כי הניגון חודר לנבכי הנפש. לכן כשקוראים תורה, התורה כולה היא שמותיו של הקדוש ברוך הוא. לקדוש ברוך הוא קוראים שלום, לכן רבי מרדכי שרעבי, ראשי התיבות שרעבי: שלום רב על בני ישראל.

ו = ואהבת. להחדיר אהבה, איך מחדירים אהבה? מדברים בצורה נעימה, בצורה רכה, "לשון רכה תשבר גרם" (משלי, כ"ה, כ"ו). אתה רוצה להחדיר אהבה? תדבר בצורה יפה. אומר הריטב"א: תזהרו מדבר מסוכן מאוד, שאתה כועס, שאתה מכה, כשאתה דוחק את הילד שלך לפינה, אתה גורם לילד לך לשנוא את התורה, אתה גורם לילד שלך חס ושלום לקלל או להכות אותך, ואז אתה גורם לו לעבור על לאו מהתורה: ""וּמְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ, מוֹת יוּמָת" (שמות, כ"א, י"ז), "וּמַכֵּה אָבִיו וְאִמּוֹ מוֹת יוּמָת" (שמות, כ"א, ט"ו). אל תרגמו לילדים שלכם לקלל אתכם או חס ושלום להכות אתכם ואפילו הם מתחת לגיל 13, זה אומר הריטב"א הקדוש.

כ = כבוד. אומר הרב שך: אתה רוצה שהילד שלך יכבד אותך? תכבד אותו. בדיוק כמו שכתוב: "כִּי מְכַבְּדַי אֲכַבֵּד" (שמואל א', ב', ל'). תכבד את הילד שלך והוא יכבד אותך. תדבר איתו, המון המון תיווך. ותיזהר, לפני שאתה מרים יד תחשוב פעמיים אם זה נכון או לא נכון, אסור להרים ידיים על הילדים. אם היום תכה את הילדים שלך,או שאתה במשטרה או שגרמת לילד שלך להתרחק ממך. פעם, אומר הרב שך, היה אפשר להכות את הילדים, היום, מאוד מסוכן, אתה תהיה במשטרה והילד שלך קיבל מכות יברח מהבית ותמצא אותו אולי על חוף הים.

 

בית הכנסת של החזון איש

החזון איש, שהיה מגדולי ישראל, מספר כי בבית הכנסת שלו היה בנאדם שהילד שלו דיבר בתפילה והוא אמר לו: "אם תדבר אני אתן לך שתי סטירות". החזון איש ששמע את זה הצטמררף קרא לאיש אחרי התפילה ואמר לו: "ידידי, אני רוצה לדבר איתך. אני רוצה לומר לך שהילד שלך למד ממך היום שני דברים, אחד - אסור לדבר בתפילה. והדבר השני שהוא למד - מותר לכעוס". אנחנו צריכים להיזהר בתגובות שלנו, שהתגובות שלנו לא יהיו תגובות אימפולסיביות.

 

תשובת הסטייפלר הקדוש

הסטייפלר הקדוש, רבי יעקב ישראל קנייבסקי (אביו של הרב קנייבסקי שליט"א), נשאל: "מה עושים עם ילד שאין לו חשק להתפלל ולקיים מצוות, ואין לו חשק ללמוד תורה? למה זה קורה? מה אפשר לעשות?". השיב הרב: "אם ראית ילד שלא אוהב ללמוד תורה, שלא אוהב לקיים מצוות, שלא אוהב להתפלל, זה סימן שאין אדם שאוהב אותו באמת. אם היה אדם שאוהב אותו באמת, שמשמש לו דוגמה אישית, הילד הזה היה רודף אחר המצוות, היה מתענג בלימוד תורה. כי הוא היה רואה את אבא שלו מתענג, היה רואה את אחיו הגדול מתענג, היה רואה את הרב שלו מתענג, את המורה שלו מתענג". אם אנחנו נתענג, בדוגמא האישית שלנו ובאהבה האינסופית שלנו, אנחנו נחנך את הילדים שלנו רק מדוגמא אישית טובה והמון חום ואהבה. יהי רצון שנזכה לשמש דוגמא אישית טובה לאחרים ולזכות את הרבים.

 

מי לא רוצה נחת מהילדים? ומי לא ירצה תפילה מיוחדת על כך?
לחצו כאן להשתדלות >>

אם אתם משתוקקים לנחת מהילדים ורוצים בהצלחתם - זה בדיוק מה שאתם צריכים לעשות. כל הפרטים בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא חינוך ילדים
X
  • © כל הזכויות שמורות