בריאות

לעיניים דומעות, גוף מגרד וכאבי בטן יש מכנה משותף אחד

העיניים דומעות לכם בלי שום סיבה, האף נוזל בלי הפסקה אולי הופיעה לכם פריחה לא מוזהה על הגוף והיא מגרדת... אם אלו התסמינים שלכם ייתכן מאוד שאתם סובלים מאלרגיה


15/06/20 | כ"ג סיון התש"פ
אלרגיה

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

כולנו מכירים את החחושה הזו שגוף זר חודר לעין, זה יכול להיות גרגר אבק שהתעופף במהלך ניקיון הבית, אבקן מפרח כלשהו שהגיע ישירות לעינינו במהלך טיול שעד לאותו רגע היה מהנה במיוחד ועוד. הגוף שלנו מגיב במהירות ובאופן אוטומטי, הוא עושה כל שביכולתו להוציא את הגוף הזר מהעין על ידי ייצור מוגבר של שק הדמעות אשר תשטופנה את החלקיק הזר החוצה. אבל מה קורה כשהדמעות הללו זולגות בלי הפסקה גם כשאין גוף זר בעין וגם כשאנחנו יודעים שאין לנו שום סיבה להיות עצובים במידה כזו שהדמעות לא תפסקנה לזרום. במקרה כזה קרוב לוודאי שמדובר באלרגיה, רגישות מוגברת לרכיב כלשהו בסביבה שלנו המובילה את מערכת החיסון של הגוף שלנו להגיב באופן חריג.

מערכת החיסון שלנו פועלת ביעילות כנגד גורמים המאיימים על שלום הגוף, יש מצבים בהם הגוף נלחם באופן חריג וקיצוני כנגד גורמים שאינם מסכנים את שלומו אך הוא מזהה אותם ככאלו, תופעה זו מכונה גם בשם אלרגיה. אלרגיה נתפסת כמחלה כרונית, מחלה מתמשכת שאין לה סוף צפוי. אצל חולים הסובלים מאלרגיה, מערכת החיסון פיתחה נוגדנים כנגד גורמים חיצוניים אשר אינם מהווים סכנה לגוף.


ישנן מס' קבוצות של מחלות אלרגיות השכיחות במיוחד:
 


1. נזלת אלרגית

מחלה זו מתבטאת בעיטושים בלתי פוסקים, תחושת גודף באף, נזילה בלתי פוסקת מהאף, תחושת גירוי בלוע ואף בגרד ואדמומיות בעינים.
נזלח אלרגית יכולה להמשך לאורך השנה כולה או להופיע בעונות מסוימות, והדבר תלוי בגורמים לה. כשמדובר בנזלת המתמשכת על פני השנה כולה, הגורמים לה הם בדרך כלל גורמים מעוררי אלרגיה הנמצאים סביבנו כל השנה בבית (קרדית האבק, עובש, הפרשות כלבים וחותים) או בחוץ (צמח שנתי). כמדובר בנזלת אלרגית המופיעה רק בעונות מסוימות, בדרך כלל היא נובעת מרגישות לאבקנים של צמחים הפורחים בעונות מסוימות בלבד.


2. דלקת עיניים אלרגית

מחלה זו מתבטאת בדמעות בלתי נשלטות, גירוי בעיניים, אדמומיות בעינים ומופיעה פעמים רבות ביחד עם נזלת אלרגית.
דלקת עיניים אלרגית, ממש כמו נזלת אלרגית, יכולה להמשך לאורך השנה כולה או להופיעה בעונות מסוימות, בהתאם לגורם מחולל האלרגיה.
 


3. אסתמה אלרגית


אסתמה הינה מחלה של מערכת הנשימה המתבטאת בקוצר נשימה, תחושת חנק ושיעול. מחלה זו היא תוצאה של דלקת בדרכי הנשימה אשר פוגעת בדרכי הנשימה ומצירה אותם באופן המקשה על האדם לנשום.
אנשים החולים באסתמה אלרגית סובלים מדלקת של מערכת הנשימה בשל שאיפה של אלרגנים באוויר, במקרים כאלו טיפול היכול למנוע תגובה אלרגית עשוי להפחית ואף להעלים את האסתמה. (האם ידעתם ש-0% מחולי האסתמה סובלים ממנה בגלל תגובה אלרגית?, האחוז הולך ויורד עם הגיל).

4. אלרגיה של העור

לא רק מערכת הנשימה שלנו סובל מקשיי נשימה, גם העור שלנו עשוי לסבול מכך, מה שמכונה: אסתמה של העור.
אסתמה של העור מתבטאת בעור יבש ומגרד בעל פריחה אדומה, והיא מופיעה ונעלמת לסירוגין. אלרגיה זו רווחת יותר אצל תינוקות וילדים ומאפיינה משתנים עם הגיל, אצל צעירים היא מופיעה בקפלי המרפקים והברכיים ואילו אצל מבוגרים, בכפות הידיים בצוואר ובמקומות נוספים.
 

5. תפרחת

אלרגיה של העור יכולה להופיע גם בתצורה שונה המכונה בעברית סרפדת (חרלת), ומתאפיינת בעור מגורה עם תפרחת אדומה ונפוחה.
התפרחת גורמת גירוי עז ונוטה להופיע ולהעלם במקומות שונים בגוף לאורך מספר שעות. אצל אחוז גדול של הסובלים מאלרגיה זו עשויים להופיע נפיחויות בשפתיים, עפעפיים וכפות הידיים. תפרחת אלרגית נעה בין היארעות חד פעמית המתשכת על שעות-ימים, לבין תופעה כרונית הנמשכת שבועות, חודשים ובמקרים קשים גם שנים.

פעמים רבות תפרחת היא תגובה אלרגית של הגוף כתוצאה ממגע עם מוצרי ניקיון שונים.

 


6. תגובה אנפילקטית

אלרגיה לרכיבי מזון שונים עשויה במקרים רבים לסכן את חיי האדם, בעקבות תגובה אנפילקטית של הגוף. אלרגיה זו מופיעה במהירות ועשויה לצוץ גם בתגובה לכמות קטנה מאוד של רכיב המזון.
לאורך השנים התחוור כי ישנם מזונות מסויימים אשר גורמים לרוב התגובות האנפליקטיות: אגוזים שונים, בוטנים, שומשום, חלב, חיטה, שיבולת שועל, ביצים, דגים ועוד. כמו כן, אלרגיה למזון היא תופעה ההולכת ומתרחבת עם השנים בעולם כולו, היא מתחילה בילדות וברוב המקרים נעלמת עם השנים.

תגובה אנפליקטית אינה רק תולדה של אלרגיה לרכיבי מזון אלא גם של
- אלרגיה של אנשים מסויימים לתרופות. במקרים כאלו חשיפה חוזרת לתכשיר כלשהו מסכנת את חייו של האדם.
- אלרגיה לארס דבורים



זה תורשתי?

ישנן מחלות אלרגיות אשר שכיחותן עולה אצל ילדים שהוריהם סבלו מהן, אך לא כל אלרגיה עוברת בתורשה. היום יודעים כי אלרגיה לתרופות ואף לעקיצות חרקים אינה עוברת בתורשה ואין לה רכיב גנטי. מחקרים בשנים האחרונות מצאו כי כאשר אחד ההורים סובל ממחלה אלרגית כתוצאה מחשיפה לגורמים שונים, דווקא חשיפה של ילדו מגיל צעיר מאוד לאותם אלרגנים עשויה להקטין את הסיכוי שלו לסבול מאותה מחלה.

מחקרים אף מצאו כי חשיפה לגורמי אלרגיה ידועים ולמזהמים מגיל צעיר מחזקת את מערכת החיסון של הילד וקשורה ישירות לסיכוי נמוך יותר לפתח אלרגיות.

 


יש תרופה?

לאורך השנים פותחו תרופות שונות המתמודדת עם תסמיני האלרגיה ללא השפעה על העירנות. בשנים האחרונות נוספו לתרופות גם טיפולים ביולוגיים וכימיים הפועלים ישירות על מערכת החיסון, ופותחו חיסונים המטפלים בחלק מתופעות המחלה האלרגית.



איך אני יודע למה אני אלרגי?

כיום קיימות בדיקות שונות (בדיקות דם או בדיקות עור) המזהות את הרגישות של הגוף לגורמים שונים וכך מסייעים לאדם להתאים את ההתמודדות עם הגורמים למחלה האלרגית שלו.



הרב עקיבא: מ'אלרגיה' לעבודת השם

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא בריאות
X
  • © כל הזכויות שמורות