קורונה

יום כיפור בצל הקורונה: אלו ההנחיות ההלכתיות המיוחדות שפרסם הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט’’א

איך לקיים התרת נדרים בערב יום כיפור לחולה מאומת? למי אסור לצום ואיך יתפללו השנה את התפילות בצל התחלואה הגוברת? הרב הראשי והראשון לציון הרב יצחק יוסף בשורת הנחיות דרמטיות ליום הכיפורים תשפ''א


23/09/20 | ה' תשרי התשפ"א
הנחיות ליום כיפור תשפ’’א

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

לפני זמן מועט, פרסם הרב הראשי לישראל והראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט''א, מסמך מיוחד המכיל את כל ההנחיות וההלכות המיוחדות עבור יום כיפור בצל הנגיף. המסמך כולל הנחיות מדוייקות על מי מוטלת החובה לצום ועל מי לא, מתווה התפילות ביום הקדוש ועוד.

 

הרב פותח את מכתבו המיוחד במילים אלו: "בימים אלו עולות על שולחננו שאלות רבות בנוגע לתפילות ולתענית יוהכ"פ בתקופה קשה זו של נגיף הקורונה, לקיימם כראוי, ועל פי הוראות השמירה וההגבלות של משרד הבריאות. ראשית הנני להבהיר כי יש להקפיד על שמירת מרחק של כמה מטרים בין האחד לרעהו, לפתוח את כל החלונות בביהכ"נ, ולחבוש מסכה, או צעיף שיכסה את החוטם והפה."

"תורתנו היא תורת חיים, ומצוה אותנו ונשמרתם מאד לנפשותיכם, ועוד אמרה התורה, וחי בהם, ודרשו חכמים בגמ' יומא פה: ולא שימות בהם. ולכן פיקוח נפש דוחה את כל התורה כולה, חולה שיש בו סכנה אוכל ביום הכפורים, מחללים שבת על חולה שיש בו אפילו ספק סכנה. וכמו שכתב הרמב"ם (פרק ב מהלכות שבת הלכה ג) בזה הלשון: "ואסור להתמהמה בחילול שבת לחולה שיש בו סכנה, שנאמר 'אשר יעשה אותם האדם וחי בהם ולא שימות בהם'. וכבר כתבו התוס' (ב"ק כג.) "יותר יש לאדם ליזהר עצמו שלא יזיק אחרים משלא יוזק", ובודאי שבכלל האיסור להזיק את חבירו, גם החובה למנוע מצב העלול להדביק את חבירו במחלה ח"ו."

''הגאון רבי עקיבא איגר זצ״ל פירסם קריאה בתקופה בה השתוללה הכולי-רע באירופה וכתב שם: "כבר הזהרתי פעמים הרבה אזהרה אחר אזהרה שיהיו הנהגתם… כפי אשר סידרו, ואשר שפטו הרופאים… ולא יעברו על דבריהם".

 

ההנחיות לגבי תפילה ביום הכיפורים

 

"כל איש ואשה יתפללו בסמוך לביתם, עד אשר יעבור זעם וירחמו מן השמים. אפשר להצטרף ל"התרת נדרים" דרך טלפון ושאר אמצעים טכנלוגיים." לגבי התרת נדרים כותב הרב: "וחולה שאינו יכול לשמוע התרת נדרים, יסמוך על מה שעשה התרת נדרים בשנה שעברה. על טבילה במקווה: "נכון להמנע מטבילה במקוה בערב יוהכ"פ, אא"כ מקוה פרטי לחלוטין. הטבילה במקוה היא מנהג חשוב, אך אינה חיוב גמור מעיקר הדין [ע' רא"ש סוף יומא], ובמקום ספק הידבקות יש לוותר על הטבילה גם למי שרגיל לטבול בכל יום."

"בתי כנסת גדולים לא יקיימו תפילות עם ציבור גדול ובצפיפות, אלא יחלקו את הצבור באופן שיעמוד בדרישות משרד הבריאות. יעשו וילון ניילון עבה, לחלק את המקום. ויפתחו את כל החלונות גם כשיש מזגן בביהכ"נ. יש לדאוג להצללה במניינים המתקיימים בחוץ. כאשר אין מספיק מקום לציבור גדול, הנשים תתפללנה בביתם, ובשנה זו ימעיטו מלהגיע לבתי הכנסת.▪ אדם מבוגר או בעל מחלות רקע, עדיף שיתפלל במניינים המתקיימים בשטח פתוח. בכדי לא לשהות הרבה זמן עם ציבור יש לקצר במנגינות ובפיוטים, וידלגו על אמירת דברי התעוררות ומוסר כפי מה שרגילים בכל שנה."

 

ההנחיות לגבי הצום

 

"הנמצא בבידוד עקב כך שנחשף לחולה מאומת, אך אין לו תסמינים כלל, יצום כרגיל. וכן מי שהיה חולה בנגיף, והבריא, אף שהוא קצת חלש יצום כרגיל. הנמצא בבידוד ויש לו כאבי שרירים וקצת שיעול, יתחיל לצום, ויהיה עירני לעצמו, אם מרגיש חולשה יתירה וכאבי ראש, ישתה ביום ליטר מים לשיעורין כפי הדין. ואם הוא מעל לגיל 45, או שיש לו מחלות רקע, ומשתעל, או שיש לו כאבים בשרירים, יוסיף גם אכילה לשיעורין. הנמצא בבידוד ויש לו שיעול חזק ומשמעותי, או קשיי נשימה, לא יתחיל לצום כלל, אלא מיד בבוקר ישתה מים לשיעורין. ואם הוא מעל גיל 45 או עם מחלות רקע, אזי גם יאכל לשיעורין."

"מי שנדבק בנגיף, ויש לו רק תסמינים של איבוד ריח וטעם, יצום כרגיל. מי שנדבק בנגיף, ויש לו חום, חולשה משמעותית, שיעול, או כאבי פרקים, ונפל למשכב, או שיש לו קשיי נשימה, בזה יש חשש שמא יכבד עליו חוליו ויבוא לידי סכנה, כפי שקרה במקרים רבים, ולכן הוא פטור מלהתענות, אבל ישתה ויאכל לשיעורין, כפי המבואר ב"ילקוט יוסף". בפרט אם הוא מעל גיל 45 או בעל מחלות רקע."

"מי שנדבק בנגיף ולאחר שלשה ימים כבר עבר החום ומרגיש כמעט כאחד האדם מלבד חולשה, יתענה כרגיל. ואין לזה קשר אם חזר לו חוש הריח וחוש הטעם או לא, שאין זה משנה לענין הצום, וכל מה שקובע זה החום, שיעול, ומה שנפל למשכב, או שסובל מקשיי נשימה. אך אם ירגיש גרוע ביותר במהלך הצום יאכל פחות מכשיעור."

וכך מסיים הרב את מכתבו: "בתפלה לבורא עולם שישלח רפואה שלימה לכל החולים, ויעצור המגפה והמשחית מעלינו ומעל כל ישראל, ומעל כל יושבי תבל, ונשמע בשורות טובות ישועות ונחמות, ונכתב ונחתם בספר החיים והשלום, ויקבל תפלותינו ברצון בגאולה השלימה בקרוב, אמן."

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? הנה מה שאתם צריכים! כל הפרטים בלחיצה כאן >>>

קורונה

חוששים מהאומיקרון? לרב יגאל כהן יש מה לומר על הזן החדש

קורונה

אחת ולתמיד: מה דעתו של הרב פנגר בנוגע לחיסונים?

קורונה

הרב יאשיהו פינטו שליט"א: בעניין החיסונים

קורונה

הבסיס של עם ישראל נסדק ונגמר

קורונה

חכם שלום כהן: "כל אדם אשר נקבע כי יטול את החיסון השלישי עליו לעשות כן"

קורונה

גדולי הדור במכתב מיוחד על מיגור המגיפה: "זכינו לראות נפלאות. חסד ה’ גבר עלינו"

קורונה

הרב הראשי לישראל: ’’להודות על דעיכת המגפה, להתפלל לישועת אחינו בעולם’’

קורונה

הרב אליהו רבי: ההזדמנויות העסקיות של סוף הקורונה

קורונה

יוזמה חדשה ומיוחדת מבית מרן שר התורה הרב קנייבסקי שליט’’א: התחסנת? התברכת!

קורונה

לאחר ששימח חתן יתום: הזמר הוכנס לבידוד וגם חלה. מה שקרה בסוף יפתיע גם אתכם

קורונה

פורים בצל הקורונה: הנחיות הלכתיות לקראת פורים מהרב יצחק יוסף שליט’’א

קורונה

למה הקב’’ה הביא את הקורונה?

קורונה

בזכות התפילות: הפעוטה שהייתה במצב קריטי עקב נגיף הקורונה יצאה מכלל סכנה

קורונה

מכתב לאנשים שלא מאמינים בקורונה

קורונה

איך נתמודד עם הקורונה בעתיד?

עוד מאמרי תוכן בנושא קורונה
X
  • © כל הזכויות שמורות