חלומות

ספר פתרון החלומות

הרב יגאל כהן מספר על קושיא במסכת חלומות בגמרא, שני חלומות זהים ופתרונות שונים לגמרי


04/10/21 | כ"ח תשרי התשפ"ב
הרב יגאל כהן

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

מדברי הרב בסרטון:

 

 

שני תפוחים ועץ שנפל

יש סיפור בגמרא שהיתה לי קושיא עצומה עליו. הגמרא אומרת, במסכת החלומות, סיפור מדהים על פתרון חלומות.

אביי ורבא היו חברים. אביי ורבא חלמו בלילה אחד אותו חלום. אני לא זוכר אותו, אבל נניח למשל שהוא קוטף שני תפוחים מהעץ. שניהם הגיעו לפותר חלומות. פותר החלומות הזה היה רשע, מי שהיה משלם לו - הוא היה פותר לו את החלום יפה, מי שלא היה משלם לו - הוא היה פותר לו את החלום רע.

אביי הגיע ונתן לפותר החלומות כסף, ופותר החלומות אמר לו: שני התפוחים הם סימן שיוולדו לך שני בנים.

רבא הגיע לפותר החלומות אך לא נתן לו כסף, כנראה שלא ידע שצריך, ופותר החלומות אמר לו כי שני התפחוים הם סימן שימותו לו שנים בנים. שמע זאת רבא ואמר, הכל משמיים. ואכן, שני בניו מתו.

למחרת חלמו השניים שוב אותו חלום, הפעם על עץ שנופל. 

אביי הגיע ונתן לפותר החלומות כסף, ופותר החלומות אמר לו שזה סימן שהוא עולה לגדולה. 

רבא הגיע לפותר החלומות ושוב לא נתן כסף, ופותר החלומות אמר לו שזה סימן שאשתו תמות. וכעבור זמן מה אשתו מתה.

 

ספר פתרון החלומות

באחד הימים נסעו הפליגו כולם באוניה. לפותר החלומות היה ספר 'פתרון החלומות' והספר נפל לו. רבא לקח את הספר כדי לראות מה כתוב על פתרון החלומות וקרא "הכל הולך לאחר הפתרון". איך שתפתור, כך יהיה פתרון החלום, מה שתגיד לו - יהיה. זאת אומרת שאשתו מתה, שני בניו מתו, בגלל מי? בגלל הרשע שלא קיבל כסף. רבא כעס עליו מאוד, המלך שמע על הפותר והרגו במוות לא נעים. 

 

מתי ניתנת רשות מהשמים?

מספר הרב יגאל כהן: "אבל אני לא הבנתי. בגלל הרשע הזה רבא קיבל כזה עונש? אשתו מתה? מה קרה שם? הוא פתר לו את החלום שאשתו חס ושלום תמות, והבנים שלו ימותו. בסדר, הוא פתר. אבל זה מגיע לרבא? זה לא מגיע לו. למה הם מתו?"

יש מקרה שלפעמים, יהודי כשהוא מאבד תקוה, יש רשות מהשמים, מידת הדין שורה על האדם והיא חס ושלם יכולה לפגוע בו. אם אדם אומר "אני לבד. כנראה שהולך לקרות לי משהו" או חס ושלום "הקדוש ברוך הוא לא יעזור לי", במקרה כזה מה יקרה? אומרת הגמרא: "את אשר יגורתי בא לי". כשאדם לא יודע את האהבה הגדולה שיש לקדוש ברוך הוא אליו, כשאדם חושב שהוא לבד, כשאדם חושב שהוא לא יכול לעזור במקרה כזה: "מה אני כבר יכול לעזור?", הוא מאבד תקוה. חס ושלום, יש רשות. זה מה שקרה לרבא כשהוא שמע כשפתרו לו את החלום ששני בניו ימותו, הוא כבר אמר: "אוי ואבוי, שני הבנים עומדים למות". ברגע שהוא איבד תקוה על הבנים שלו, הייתה רשות משמים לפגוע בו.

 

אין יאוש בעולם כלל

לכן אומר לנו רבי נחמן מברסלב: "אין יאוש בעולם כלל". אתם יודעים למה אין יאוש? אתם יודעים למה אין יאוש בעולם כלל? כי כל הזמן בורא עולם נמצא איתך .ולא רק שהוא נמצא איתך, אלא הוא אוהב אותך.

חוששים מחלום רע? מתקשים להרדם? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא חלומות
X
  • © כל הזכויות שמורות