בריאות

מהיר יותר ממכונית מירוץ ומפיק חשמל בכמות שתאיר נורה

בשפת היום יום השימוש במילה מוח בדרך כלל בעל הקשרים חיוביים של חשיבה ותכנון, אבל מה באמת עושה המוח שלנו? איך הוא בנוי? איך הוא פועל? אספנו עבורכם מגוון עובדות בנושא


20/05/20 | כ"ו אייר התש"פ
המוח

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

כמה שוקל המוח שלנו?

מוחו של תינוק ממוצע שוקל בין 350 ל-400 גרום בזמן הלידה והוא משלש את גודלו במהלך השנה הראשונה. מוחות בני האדם, כולם, מתחילים כמוחות נשיים אך בשבוע השמיני להריון הופך המוח הזכרי לגברי. משקל המוח של אדם בוגר הוא בממוצע 1.3-1.4 קילוגרם. המוח של גבר ממוצע שוקל כ-10% יותר מזה של אישה ממוצעת, אך מתברר שלמשקל המוח אין קשר למידת האינטיליגנציה של האדם. בעבר שקל מוח האדם בממוצע כ-10% יותר מכפי שהוא שוקל היום.

75% מן המוח הם מים ומרקמו של המוח דומה לטופו רך. את המוח עוטף קרום ובינו לבין הגולגולת המגינה עליו מפני פגיעה פיזית שרוי נוזל סמיך.

מוח האדם מורכב משלושה חלקים עיקריים:

צרברום = המוח הגדול, אשר תופס כ 85% מגודל המוח כולו ואחראי על תהליכי הזיכרון, החשיבה (במוח ממוצע חולפות בין 50 ל-70 אלף מחשבות ביום), החישה, התנועה והתמודדות עם בעיות. חלק זה מחלוק לשני חצאים הנקראים כל אחד המיספרה (המי = חצי, ספירה = גדור), כאשר המחצית השמאלית שולטת על הצד הימני של הגוף והמחצית הימנית על הצד השמאלי.

דיאנצפלון = מוח הביניים הוא חלק ממערכת העצבים השולטת בפעילות הגוף.

ו-צרבלום = המוחון, האחראי על תנועת הגוף.

למדע מוכרים מקרים נדירים של אנשים שחיו ללא כל חלקי המוח אך ניהלו חיים נורמליים לחלוטין. ההנחה היא כי חלקי המוח האחרים מבצעים את תפקידי החלקים החסרים. אחד המקרים המוכרים ביותר הוא של בחורה צעירה מרוסיה בשם טאיסיה סידורובה אשר כתוצאה מתאונה איבדה מחצית ממוחה. למרבה הפלא התאונה לא רק שלא פגעה בתפקוד הרגיל שלה אלא הובילה לכך שפתחה כישרון ציור ייחודי.

 

כשאנחנו ערים, המוח שלנו יכול להדליק נורה

המוח שלנו צורך כ-20% מהחמצן הזורם בדם, הרבה יותר מכל איבר אחר בגוף שלנו. אם מסיבה כלשהי לא מגיע חמצן למוח, אחרי כ-5 דקות התאים שלו מתחילים למות, מעל ל-5 דקות ללא חמצן עלולים לגרום נזק מוחי קבוע.

המוח שלנו צורך כ-20% מהדם, בין 750 מיליליטר ל-1,000 מיליליטר (ליטר) דם עוברים במוח בדקה. אם נקטעת אספקת הדם למוח מעל ל-10 שניות, האדם מאבד את הכרתו.

אדם העושה דיאטה או סתם נמנע מאכילה גורם לנוירונים שלו להזין אלו את אלו, מה שמעורר את תחושת הרעב שאנו מרגישים בגוף ומוביל אותנו לאכול. כשאדם צורך אלכוהול בכמות מופרזת, המוח שלו מפסיק לייצר זיכרונות חדשים.

המוח שלנו מייצר חשמל בזמן ערות, כ 10-25 וואט, כמות החשמל המספיקה להארת נורת לד. כשאנחנו ישנים, המוח שלנו פעיל יותר ואף צורך יותר קלוריות.

 

איך פועל המוח?

המוח מכיל כ-100 מיליארד נוירונים, תאי עצב המובילים את המידע ואחראים לאופן בו אנו חושבים, מרגישים זוכרים ושולפים זיכרונות. כבר מרגע היוולדו, מכיל מוחו של התינוק  כמעט את כל הנוירונים שיש לאדם בוגר. כאשר אנו מייצרים מחשבה חדשה או נזכרים בדבר מה, נוצר קשר חדש בין תאי המוח שלנו. אילו התאים שנפגעים כאשר אדם חולה במחלת האלצהיימר.

המבנה של המוח שלנו משתנה כל עוד אנחנו חיים, בכל פעם שאנו לומדים משהו חדש.

המידע במוח עובר במהירות של כ-450 קמ"ש, מה שמאפשר לנו להגיב במהירות. כמו מחשב, גם המוח שלנו לא יכול לעשות יותר מפעולה אחת במקביל וכמו מחשב, הוא מקדיש חלקיקי זמן זעירים לביצוע מגוון המשימות ועובר מאחת לשנייה במהירות. כאשר אדם מעמיס על עצמו משימות המוח שלו מתפקד בצורה יעילה פחות מה שגורם לבעיות ריכוז, קושי בלימוד ואף לפגיעה בזיכרון לטווח הקצר.

 

כואב לי הראש

המוח שלנו לא מרגיש כאב משום שאין קולטנים לכאב ברקמה ממנה עשוי המוח. כאב הראש שאנו מרגישים לעיתים נובע מן התחושה שיש ברקמות העוטפות את המוח ומכילות קולטני כאב.

 

המילה מוח לא נזכרת בתנ"ך אפילו פעם אחת.

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא בריאות
X
  • © כל הזכויות שמורות