מגזין תהילים

שהמראה התמים לא יטעה אתכם: הצמח הזה רעיל והוא נמצא כמעט בכל מקום

שיח תמים למראה בעל עלים ירוקים ופרחים ורודים או לבנים מתנשא לעין כול כמעט בכל פינה בארץ, אולם מעטים בלבד מכירים את הסכנה הטמונה בו – חומר רעיל הנמצא בעליו עלול לגרום למוות תוך 24 שעות


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

 

פרדי סלפיתי, בן 13 מירושלים, לקה לפני כשנתיים בדום לב לאחר שהכניס לפיו עלה מצמח הרדוף הנחלים. מדובר בצמח הקיים במקומות רבים בארץ, שיח תמים למראה בעל עלים ירוקים ופרחים ורודים או לבנים. את הצמח הזה ניתן לראות בגני שעשועים, בגינות ציבוריות, בפארקים ובבתי ספר. בבית ספרו של פרדי צמח השיח הזה, והכנסת העלים לפיו גרמה להרעלה קשה אשר הובילה לאי-ספיקת חמצן ולפגיעה מוחית.

כאשר חותכים את הצמח, גבעוליו ועליו מפרישים שרף חלבי רעיל ביותר הנקרא "אולאנדריון". כדי לסבר את האוזן על הסכנה הטמונה בצמח הזה, די להבין כי מענפיו היבשים מפיקים אבקה המיועדת להרעלת מזיקים ועכברים. על ההורים להזהיר את ילדיהם ולשמור עליהם, ובפרט על פעוטות הטועמים כל דבר.

"לעיתים מדובר במקרים של חיים ומוות"

הרעלות קשות נוספות התרחשו לאחר מגע עם הצמח. מקרה מצער נוסף אירע בשנת 2012, כאשר אושפז במחלקת טיפול נמרץ תינוק קטן לאחר שהכניס לפיו חתיכת עלה מהרדוף הנחלים. ד"ר זילכה, רופא בכיר במחלקת טיפול נמרץ ילדים בבית חולים "הדסה עין כרם", מתריע מפני מגע עם כל חלקי הצמח ומציין כי יש לפנות מיד לטיפול רפואי במקרה של הכנסת הצמח לפה.

גם הוד אריאל, פעוט בן שנה מיפו, טייל עם הוריו ליד ביתם ובתמימות, כמנהגם של תינוקות, קטף מעלי הצמח הרעיל והחל ללעוס אותם. תסמיני ההרעלה ניכרו בפעוט ואימו מיכל שמחוביץ' הבינה כי מדובר בהרעלה ומיד התעשתה: "אני מחזיקה מגדיר צמחים בבית, ומהר מאוד הבנתי שמדובר בצמח רעיל מאוד. מיד נסעתי עם בני לבית חולים 'וולפסון', כשבתוך התיק שלי עלי הצמח שלעס ומגדיר הצמחים".

הוד אריאל קיבל טיפול נגד הרעלה, אשר עליו מספר ד"ר ציון חורי, מנהל מחלקת טיפול נמרץ ילדים בבית חולים "וולפסון": "מנגנון הרעל בצמח ההרדוף דומה לזה הקיים בתרופה דיגוקסין, הנפוצה בתחום הקרדיולוגיה. במינון יתר יש לה פוטנציאל רעיל לגוף. לכן ביצענו במהירות שטיפה של הקיבה ווידאנו שלא נשאר חומר רעיל פעיל בקיבתו של הוד אריאל".

בחסדי שמיים הפעוט התאושש וחזר לביתו. אימו מיכל שמחוביץ' פנתה בקריאה נרגשת להורים: "אני רוצה לפנות לכלל ההורים בישראל, לעורר את תשומת ליבם לנושא הזה. לעיתים מדובר במקרים של חיים ומוות, חלילה. חשוב להיות ערניים".

מעניין לציין כי ההרדוף נידון בגמרא כאפשרות לשמש אחד מארבעת המינים (בבלי, סוכה, ל"ב ע"א), אך נפסל מאחר שהוא "עשוי לסם המוות", כדברי רש"י במקום.

 

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא מגזין תהילים
X
  • © כל הזכויות שמורות