החיזוק היומי

במה ניכר אדם גדול באמת?

מדוע סירב הגאון רבי חיים עוזר, רבה של וילנא זיע"א, להקרא אדם גדול?


12/05/19 | ז' אייר התשע"ט
ספירת העומר

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

באחד הימים פגש רבי מאיר יחיאל מאוסטרובצה זיע"א את הגאון רבי חיים עוזר רבה של וילנא זיע"א. ביקש רבי חיים עוזר מהרבי שיאמר דברי תורה, אך הצדיק, מחמת ענוותנותו ניסה בתחילה להתחמק, אולם כשהפציר בו רבי חיים עוזר ניאות הרבי לומר דבר מה. כשסיים רבי מאיר יחיאל את דבריו, התפעל רבי חיים עוזר מהחידוש ואמר: "הרי אתה ממש גברא רבא אמיתי, אתה אדם גדול".

"לא די בזה להיקרא גברא רבא" השיב הרבי בענווה.

"אז במה כן ניתן לומר על אדם שהוא גדול?" שאל רבי חיים עוזר.

"בזה שמקילים את הסבל מישראל" השיב הרבי והמשיך: "ראיה לכך מדברי חז"ל שאמרו: 'כמה טיפשים שאר אנשים שקמים בפני ספר תורה ולא קמים בפני גברא רבא - בפני אדם גדול, שאילו בתורה כתוב על אדם שעשה עבירה 'אַרְבָּעִים יַכֶּנּוּ לֹא יֹסִיף' ובאו חכמים ואמרו: 'שלשים ותשע מכות יכנו' הרי שיש להם כוח להפחית ממה שכתוב בתורה.(מכות כב'.)

ולכאורה תמוה, הרי אותו הדבר אפשר ללמוד מספירת העומר, שבתורה נאמר: 'עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם' (ויקרא כג', כז') וחכמינו אמרו לספור רק ארבעים ותשעה ימים לעומר, אם כן, מדוע לא למדו חז"ל מספירת העומר מיהו אדם גדול ולמדו דווקא משלושים ותשע המלקות שאדם מקבל בעבור עבירה שעשה?" שאל הרבי.

והשיב: "בספירת העומר לא הקלו חכמים על סבלם של ישראל, אבל במלקות הקלו חכמים על איש ישראל שיקבל מכה אחת פחות ממה שאמרה תורה... לכן כשרוצים לזהות מיהו אדם גדול מביאים ראיה ממלקות, ממי שיכול להפחית ואפילו מעט מצערו של השני..."

אדם גדול נמדד במעשיו, ביצירותיו ובפעולותיו. גדולי עולם רבים יש בעולמינו, כל אחד בתחומו, כל אחד בחוכמתו, כל אחד וכישוריו. אולם חז"ל דימו אדם גדול לאחד שמקל מסבלו של האחר, שעושה משהו לטובתו כדי להפחית ואפילו במעט ממצוקתו. כדי להיות גברא רבא - אדם גדול, לא צריך כישורים מיוחדים, חכמה יתרה או מומחיות כזו או אחרת, צריך פשוט לעשות טובה לאחר, להקל מעליו, להסיר מעט מהקליפות העוטפות אותו, מהקושי שהוא נושא על גבו.

אם רוצה אתה להיות "אדם גדול", הסתכל סביבך, תראה למי אתה יכול לעשות טובה, להקל מעליו את המשא הכבד. אתה אולי אדם פשוט, צנוע וקטן, אך בפעולה אחת קטנה אתה יכול להיות פשוט... "אדם גדול."

(ספר חיזוק היומי)

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא החיזוק היומי
X
  • © כל הזכויות שמורות