בריאות

דיכאון בגיל השלישי

במקביל להקלה על תנאי החיים הביא אתו העידן המודרני גם חוליים, הגדול שבהם הוא הבדידות


04/03/20 | ח' אדר התש"פ
דיכאון

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

ליתרונות שהביאה איתה המודרניות כולנו מודעים, היא מקלה עלינו, בעבודות הבית, להתנייד ממקום למקום, ברכישת ידע ועוד. אבל במקביל להקלה על תנאי החיים הביא איתו העידן המודרני גם חוליים, הגדול שבהם הוא הבדידות.

בעידנים הקודמים הייתה המשפחתיות חלק מרכזי בחייו של כל אדם, מלידה ועד מוות היה אדם עטוף בבני משפחתו אשר ליוו אותו בכל תהליכי החיים. העידן המודרני מוביל להתרחקות ולפרוד וקשישים רבים מוצאים את עצמם  לאחר הפרישה מן העבודה, בגילאים מבוגרים, לבד.

אחד מכל עשרה קשישים סובל מדיכאון. חלק מהם סבלו מכך בעבר, אך רבים מהם חווים זאת לראשונה רק בגיל הפרישה מהעבודה. הדיכאון הזה אינו חלק טבעי מתהליך ההזדקנות, הוא פוגע באיכות החיים שלהם ובתפקודם היומיומי ועלול להוביל לתחלואה נוספת.

 

דיכאון בגיל המבוגר

תסמיני הדיכאון בגיל השלישי זהים לאלו המופיעים בכל גיל: מצב רוח ירוד, חוסר יכולת להנות מדברים שהסבו לאדם הנאה בעבר, בעיות שינה, ירידה במשקל ועוד..

גם בגילאים מבוגרים שכיחות הדיכאון רווחת יותר אצל נשים, והיא רווחת יותר אצל מי שאין להם זוגיות וסובלים מבדידות והיעדר תמיכה חברתית/משפחתית. נמצא גם קשר ישיר בין מגבלות פיזיות המתעוררות בגיל מבוגר לעליה בשכיחות הדיכאון. מחקרים עדכניים מצאו כי בקרב השוהים בבתי אבות כ-50% סובלים מדיכאון.

 

אבחנה מבדלת: דיכאון או בעיה אחרת?

בגיל השלישי לדיכאון יכולים להיות גם סיבות גופניות נטו. לכן בגילאים הללו חשוב להתבונן בדיכאון גם מבעד לנקודת מבט זו ולפנות לרופא המשפחה כדי שיבצע בדיקות כלליות:

  • התסמין הראשון של מחלות ממאירות בגיל הזה יכול להיות כזה המאפיין דיכאון.

  • ירידה קוגניטיבית המתבטאת בקשיי ריכוז, ירידה בתפקוד ועוד המהווים חלק מתסמיני הדיכאון, בגיל השלישי יכולים גם להיות סימן ראשון למחלה הפוגעת במוח כמו אלצהיימר.

  • דיכאון הוא לעיתים גם סימן ראשון להתפרצות פרקינסון.

  • מחלות מסוימות הפוגעות באיכות החיים של אדם בגיל השלישי משפיעות גם על מצב הרוח שלו ועלולות להוביל לדיכאון.

כיום ידוע לכל כי קיים קשר ישיר בין הגוף והנפש, ובמיוחד בגיל השלישי חשוב לא להזניח דיכאון עם הופעות, גם אם הוא קליל, מקום שהוא עשוי להחמיר את מצבן של בעיות אחרות.

 

מה הטיפול?

בכל מקרה בו קיים חשש לדיכאון אצל בן הגיל השלישי, יש לגשת לרופא המשפחה על מנת שזה יבצע תחילה אבחנה ובדיקות כלליות שישללו בעיות אחרות או נוספות, ואז להיוועץ בו לגבי הטיפול המתאים. לצד הטיפול התרופתי השכיח, במצבים קלים-בינוניים נמצא כי טיפול בשיחות מסייע ויכול להיות כלי טיפולי עצמאי.  

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא בריאות
X
  • © כל הזכויות שמורות