כיבוד הורים

צריך להיזהר מאוד בכיבוד אב ואם

קראו וצפו בדברי הרב יצחק יוסף אודות חשיבותה הגדולה של מצוות כיבוד אב ואם בעיני הקדוש ברוך הוא


11/08/20 | כ"א אב התש"פ
כיבוד הורים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

מדברי הרב בסרטון:

 

צריך להיזהר מאוד

נאמר בתורה: "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ" (שמות, כ, יא). מרן, בשולחן ערוך יורה דעה,  בסימן רמ כותב: "צריך להיזהר מאוד בכיבוד אב ואם ובמורא אב". יש שלושה מקומות בכל השולחן ערוך שמרן כותב בלשון הזו: "צריך להיזהר מאוד":
האחד - סימן רמ 'הלכות כיבוד אב ואם' 
השני - 'הלכות מזוזה', סימן רפה
השלישי - באור החיים סימן מז, 'דיני ברכת התורה'


"לִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל"

צריך להיזהר מאוד בכבוד אב ואם, כי הילד, הבן, חי עם אביו ועם אמו ומדי פעם מתרחשים חיכוכים. האב קם לנץ ואינו יכול להבין כיצד בנו כמה בשעה 8 וצועק על בנו, ובנו משיב לו בחזרה. חס ושלום נכשלים באיסור הזה. גם האבא צריך להזהר, "לִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל" (ויקרא, יט, יד), שלא יכשיל אותו. אבל גם הבן, צריך להיזהר מאוד בכבוד אב ואם.

 

השווה הכתוב כבוד אב ואם לכבוד הקדוש ברוך הוא

בגמרא במסכת קידושין יש מספר דפים העוסקים בסוגיית כיבוד אב ואם, ל, לא, לב. בדף ל עמוד ב כתוב, נאמר "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ" (שמות, כ, יא) ונאמר "כַּבֵּ֣ד אֶת־יְ֭הֹוָה מֵהוֹנֶ֑ךָ" (משלי,ג, ט). הישווה הכתוב כיבוד אב ואם לכבוד הקדוש ברוך הוא. כאילו שווה. עוד נאמר: "אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ" (ויקרא, יט, ג), וגם נאמר: "אֶת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ תִּירָא אֹתוֹ תַעֲבֹד" (דברים, י, כ). הישווה הקדוש ברוך הוא מורא אב ואם למורא הקדוש ברוך הוא. התורה החשיבה, הקדוש ברוך הוא החשיב מאוד את העניין של כיבוד אב ואם.

 

שתי מצוות

יש לנו שתי מצוות, יש מצוות כיבוד אב ואם, זה בקום ועשה: לעמד לפניו, לשרת אותו, תביא לו לשתות, תביא לו לאכול וכן הלאה זה הדרך. ויש לנו מצות מורא אב ואם, מורא זה בשב ואל תעשה. אל תשב בכיסאו, יש לו כיסא מיוחד שלו, אל תשב בזה. אפילו אם זה כיסא רגיל, אבל זה מקום מיוחד לאביו. ראש השולחן, אביו יושב, אסור לשבת אפילו שלא בפניו. אחרי פטירתו של האב, זה כבוד של האבא שהבן יושב על כיסאו, אחרי פטירתו. אבל בחייו, אסור לשבת על כיסאו. זה שב ואל תעשה. ולכן לא יקרא לו בשמו

עוד מאמרי תוכן בנושא כיבוד הורים
X
  • © כל הזכויות שמורות