מה עשה ה"נודע ביהודה" כשהגיעה אליו תלונתו של עוזר הסוחר כי הלה גנב את כל כספו?

קראו על חוכמתו של רבי יחזקאל לנדא, "הנודע ביהודה", בבואו לדון סוחר הנאשם בגניבת כספו של עוזרו, ומכחיש את האשמה

22/05/19 | י"ז אייר התשע"ט

 

 

זה מתקרב: שמך יוזכר בליל שבועות, בקבר דוד המלך - האבא של כולנו, בזמן מסוגל וסגולתי! להשתתפות לחצו כאןhttps://lp.vp4.me/mcx3

 

סוחר יין עשיר קנה מספר רב של חביות יין בהונגריה והובילם, הוא ועוזרו לפראג. בערב שבת חנו באכסניה כדי לשבות שם את השבת. עוזרו של הסוחר רצה להטמין את צרור כספו שלא ייגנב חלילה והטמינו בין חביות היין הרבות. בהיותו טרוד בהטמנת הכסף לא שם ליבו כי סוחר היין עוקב אחר מעשיו. כשהלך, בא הסוחר ונטל את כספו. במוצאי השבת חזר העוזר לקחת את צרור כספו... והכסף איננו... הבין העוזר כי ידו של הסוחר בגניבה, ותבעו לדין תורה אצל הגאון רבי יחזקאל לנדא בעל ה"נודע ביהודה".

קרא הרב לסוחר העשיר שיבוא לפניו לדין תורה. כשהגיע הסוחר העשיר לבית הרב פתח בצעקות: "שמא עוזר זה חושד בי בגניבה? האם כך הוא גומל לי על כל הטובה שגמלתי לו כל הזמן?"

"יסלח לי כבודו" אמר הרב, "אכן רואה אני כי אדם ישר מאין כמוך אתה. אין אני חושד בך חס ושלום בגניבה כנראה אחד העגלונים הגויים הוא זה אשר גנב את צרור כספו של המסכן הזה".

"אכן!" אמר העשיר בשמחה, "כנראה כדברי הרב כן הוא".

"אם כך" אמר הרב, "אין אתה חייב לשלם מאומה ושוב לביתך, אולם את כל החביות שברשותך עליך לשפוך!"

"לשפוך את כל היין? מדוע? זהו הפסד גדול" זעק הסוחר.

"אם אחד העגלונים הגויים הוא זה שגנב את הכסף חושש אני שמא תוך כדי מעשה נגע באחד מחביותיך והפך את היין ליין נסך, וכידוע לך, יין נסך אסור בשתייה, לכן עלייך לשפוך את כל חביות היין!"

כששמע הסוחר את דברי הרב החל לבכות והודה מיד כי הוא זה ששלח ידו בגניבה ומוכן להחזיר מיד את כל הסכום.

"לא!" אמר הרב, "איני מאמין לך, הרי אמרו חכמים: 'אין אדם משים עצמו רשע' - אדם המספר כי עבר עבירה אין מאמינים לדבריו. יתר על כך, אולי מודה אתה בגניבה כדי להציל את יינך?"

נתן הסוחר סימנים כי הוא הגנב, אולם הרב לא הסכים אלא אם כן ישבע הסוחר בבית הכנסת קבל עם ועדה כי הוא זה אשר גנב את הכסף ויחזירו. הסכים הסוחר, עשה כמצוות הרב והתיר הרב את היין.

אמר שלמה המלך: "מְכַסֶּה פְשָׁעָיו לֹא יַצְלִיחַ וּמוֹדֶה וְעֹזֵב יְרֻחָם" (משלי כח', יג') - כשאדם מודה על פשעיו, מצטער עליהם, מפייס את חברו, הוא ירוחם, יקבל רחמים ומחילה.

יש פעמים בהן אנו פוגעים בחבר, מביישים אותו, פוגעים בבורא ובמצוותיו, אך לא עושים מאומה, לא מתנצלים, לא מכים על חטא, מעבירים את הדבר כאילו לא היה. אם רוצים אנו מחילה אמיתית מהחבר, מחיקת העוון, חייבים אנו להודות על האמת, לפייס את החבר, להוריד מעט מהגאווה שלנו, להתנצל ובכך לרכך את ליבו. לעיתים הפגיעה באחר יוצרת ביננו בור שככל שהזמן עובר הבור מתרחב והופך לתהום עמוקה שקשה מאד לגשר בין שני הקצוות. לפני שהבור יהפוך לתהום עמוקה, עצור את מרוץ חייך, תוריד מעט מכבודך ותתפייס עם חברך, כך תזכה למחילה, לשינוי היחס מחברך, להסרת ההקפדה שלו ולהתחלת דרך חדשה.

אל תכסה את פשעיך ותסתירם מתחת לשטיח, תפתח את ליבך, תרכך אותו, תודה על פשעיך ותזכה לרחמים, מחילה וסליחה, בינך לבין חברך, בינך לבין בוראך.

(ספר החיזוק יומי)

דרגו את המאמר: 

ממוצע 5 (2 מדרגים)

 

הדרך לישועה שלך בע"ה: קבלת קריאת תהילים יומי ביחד עם עשרות אלפי יהודים - לחצו כאן לפרק במייל וכאן לפרק בווטסאפ

תכנים שיעניינו אותך (מתחלף מדי יום בחצות)



מאת https://www.tehillim-center.co.il/

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך


אנו חבל ההצלה של האחר

לא תמיד אנו מבינים מדוע הקושי הגיע אלינו, לפעמים הוא בא כדי לחשל אותנו, ולהיות אנו בעצמנו חבל ההצלה של האחר

מתי אדם מודה? כשיש לו חיסרון

בורא עולם רוצה אותך קרוב אליו, לכן לא תמיד נותן לך את כל צרכיך, אולם אם תתפלל, תתן הודיה, תדבר עם הבורא, תכניס אותו לחייך, גם כשיש לך, גם כשהכול טוב, הוא ידאג שהטוב הזה לא ימוש מביתך

הסוד לישועה - ביטחון בבורא בכל מצב

כשיש לאדם על מי לסמוך, הוא כביכול "מזניח" את ביטחונו בבורא עולם, וכל יהבו וביטחונו על אותו אדם. אף שיש לאדם קשרים וכישורים, צריך הוא לשים קודם את ביטחונו בבורא, וכשיש לאדם ביטחון גמור בקב"ה הוא יזכה לישועות רבות

כוחה של תפילה

קראו את סיפור המעשה באדם שקצב לו רופאו ארבעה ימים לחיות ובא ל"חזון איש" בבקשה שיסייע לו

סגולות נבחרות


תהילים להצלחה במשפט

עומדים לפני משפט? לפניכם פרקי תהילים להצלחה במשפט, כפי שהובאו ע"י הרב הגאון יעקב אדלשטיין זצ"ל

סגולות לרפואה

רפואת האדם מאת ה' יתברך ובכוח עשיית מצוות ומעשים טובים למשוך הארה ורפואה
לכל הסגולות
אומרים תהילים בשבילך 24 שעות: 1-700-700-721   |