החיזוק היומי

מחירה הכבד של מידת הכעס

סיפורו של היהודי זלמן אשר "הצטיין במידת הכעס" גם בשעה שיצאה נשמתו


04/08/19 | ג' אב התשע"ט
החיזוק יומי

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

יהודי אחד בשם זלמן "הצטיין" מאד במידת הכעס, על כל דבר, גם אם לא היה כלום בדבר, היה כועס. לכן כינוהו מכריו בשם "זלמן כעסנר". לימים, כשהגיעה שעתו להיפטר מהעולם, נכנסו אליו אנשי חברא קדישא ושכניו, כדי להיות נוכחים בשעת יציאת הנשמה.

הקול נשמע בעיר, זלמן הולך להסתלק מהעולם. מספר ילדים שובבים שהיו סקרנים לראות את מחזה הפטירה, וביודעם שלא יכניסום פנימה, עלו וטיפסו על החלונות והשקיפו לתוך החדר. זלמן שכב על מיטתו, ובעוד רגעים מספר היה אמור להחזיר את נשמתו ליוצרה. בין מחשבותיו שהתרוצצו במוחו בשעת פרידתו, על חייו, על חבריו, והנה... הוא גילה מספר ילדים העומדים על יד חלונותיו ומסתכלים עליו. בשארית כוחותיו הוא כעס, לדבר הוא אינו מסוגל יותר, לכן קמץ את אגרופיו ונפנפם לעבר הילדים בזעם כאומר להם: "הסתלקו מכאן"! מילים אלו שהתאמץ להוציאן מפיו נשארו תקועים בגרונו, וכך נפח את נשמתו... (רבי שלום שבדרון)

וַיִּקְצֹף מֹשֶׁה עַל פְּקוּדֵי הֶחָיִל שָׂרֵי הָאֲלָפִים וְשָׂרֵי הַמֵּאוֹת הַבָּאִים מִצְּבָא הַמִּלְחָמָה" (במדבר לא', יד')

משה רבינו קצף וכעס על מפקדי הצבא שלא ביצעו את תפקידם כראוי במלחמת מדין. ולפי שבא לכלל כעס, הגיע לכלל טעות ונעלמו ממנו הלכות הגעלת כלים ונמסרו לאלעזר הכהן. 

אחת המידות הקשות ביותר לתיקון היא מידת הכעס. הכעס המתלהט משבש את החשיבה השפויה ושיקול הדעת, עד שהכועס עלול שלא לשלוט בעצמו ולבצע ללא מחשבה פעולות קשות ומזיקות שאינו מעוניין בהן. כשאדם כועס משתנות פניו, הוא לא אותו אדם שהיה לפני שהגיע לכלל כעס.

כתב האר"י זצ"ל ב"שער הגלגולים": "הנה לפעמים יארע שאף על פי שיהיה באדם נפש אחת טהורה ועליונה, יבוא איזה פעם לידי כעס, ואז תצא ממנו ותיכנס במקומה נפש אחרת גרועה. וכיון שהדבר כך, אפשר גם כן שיימשך מזה עוד דבר אחר. והוא, כי אם עד עתה הייתה מזומנת לאיש הזה איזו אשה בת זוגו, כיון שנתחלפה נפשו וניתנה לאיש אחר, אותו האיש יקחנה".

מכאן ניתן ללמוד שהכעס יכול לשנות את חיי האדם, הוא יכול לאבד את זיווגו, את מקור השפע שלו ואולי אף את עתידו. לו רק נחשוב שכל הקורה אותנו מושגח מלמעלה, יהיה לנו קל יותר להבליג, לשמור על שפיות ולא לאבד את צלמנו. לפני שהנך זועף וכועס חשוב לרגע, כמה אתה יכול להפסיד! איך שאדם מחנך את עצמו, מרסן את מידותיו בכלל ובכעס בפרט, כך גם ישאר, כך גם יזכרו אותו, כך יוביל את עצמו עד יציאת נשמתו..

(ספר החיזוק יומי)

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא החיזוק היומי
X
  • © כל הזכויות שמורות