בריאות

כואבת לכם הבטן? אל תמהרו להאשים את האוכל שהזמנתם

רובינו נוטים להאשים את האוכל שאכלנו מחוץ לבית כשאנו סובלים ממיחושי בטן, אבל מחקרים מהשנים האחרונות מצאו כי לא פעם מדובר דווקא במזון הביתי שהוביל לאותם מיחושים


06/07/20 | י"ד תמוז התש"פ
בריאות

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

בעודנו סובלים ממיחושי בטן שונים, רבים מאיתנו עסוקים בניסיון להיזכר מתי היתה הפעם האחרונה בה אכלנו מחוץ לבית. אין ספק כי כולנו נחשפים השכם והערב לתחקירים שונים אודות איכות המזון ורמת הניקיון הירודים במסעדות ובמקומות ציבוריים. אך שני מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו כי אחוז גדול מאותם מיוחשי בטן נגרמים דווקא בגלל בעיות ניקיון ומזון בבית עצמו.

במסגרת אותם מחקרים אשר פורסמו בשנתון לשמירה על המזון (Journal of Food Protection), נבדקו 100 משקי אב במדינת פילדלפיה שבארצות הברית. החוקרים בדקו את אופן אחסון המזון והכנתו במטבחים הביתיים, והממצאים מדאיגים מאוד. מסתבר כי אנשים רבים אינם מודעים לאופנים הנאותים לאחסון המזון ולהכנתו, דבר המוביל להמצאותם של חיידקים מחוללי מחלות במטבחים ביתיים רבים. לו ממצאים כאלו היו מופיעים במטבחי מסעדות, הן היו מקבלות התראה על ליקויי תברואה חומרים
 

הטעות הנפוצה ביותר במטבחים הביתיים לפי המחקר, קירור לא נכון

ב-97% ממשקי הבית שנבדקו נמצא כי הבשר והעופות אוחסנו בטמפרטורה לא נכונה במקרר. הטמפרטורה של מקרר צריכה להיות באופן תקין פחות מ 4.5 מעלות צליוס, אבל כמעט במחצית ממשקי הבית שנבדקו היא עלתה עליה, מה שוגרם להתרבות חיידקים. במצב כזה, הנוזלים מן המוצרים הללו מטפטפים על מזונות אחרים ומזהמים אותם. לכן חשוב תמד לאחסן את מוצרי הבשר והעופות לפני הכנתם, במדף החתתון ביותר.
 

לא רק מוצרי המזון עצמם מסכנים אותנו, גם אביזרי הניקיון השונים הנמצאים במטבח עושים זאת

כמעט במחצית ממשקי הבית שנבדקו נמצאו מחוללי מחלה בספוגיות הכלים ובמגבות המטבח, בלמעלה מ-60% ממשקי הבית שנבדקו נמצאו חיידקים בספוגיות הכלים ובמגבות, מה שמעיד על כך שאותם חיידקים נמצאים גם במקומות נוספים במטבח.

עורכי המחקר ממליצים להחליף את מגבות המטבח באופן תדיר ולהשתמש בהן אך ורק לייבוש הידיים והכלים.

 

הכיור

בכמעט ממחצית משקי הבית שנבדקו במחקר נמצאו חידיקים צואתיים ורובם בדגימות שנלקחו מן הכיורים. כאשר בתים בהם לא נמצאו ליד הכיורים סבון או חומרי חיטוי הכילו את כמות החיידקים הדגולה ביותר.

 

הכנת המזון

רוב האנשים משתמשים בקרשי חיתוך להכנת מזונות מסוגים שונים (סלט, עופות ובשרים), בכרבע ממשקי הבית נמצא כי קרשי החיתוך הללו לא עמדו ברמת הניקיון הנאותה, ובכשלושת רבעי ממשקי הבית קשרי החיתוך היו סדוקים ומלאים בחריצים, המהווים קרקע נוחה להתפתחות חיידקים.


אורחים במטבח

הנוכחות שלנו במטבח מושכת לשם לא פעם את שאר בני הבית, אך לא רק בני אדם נמשכים לעבודות המבטח, גם בעלי החיים הגדלים בבית והחרקים הנמצאים בו מגיעים למטבח. בלמעלה מ-60% ממשקי הבית שנבדקו נמצאו חרקים, ובכ-40% ממשקי הבית שהו בעלי החיים הביתיים במטבח. נוכחותם של אלו באיזורים בהם מאוחסן ומוכן מזון מעלים את הסיכוי להעברת גורמים מחוללי מחלות למטבח ולמזון.

הרב יגאל כהן: כשרות המטבח

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא בריאות
X
  • © כל הזכויות שמורות