תזונה

המזונות הבריאים שדווקא לא יעשו לכם טוב כל כך

אנחנו נחשפים מכל עבר להמלצות על תזונה נכונה, מזונות על והרגלים חיים בריאים, אבל יש מקרים בהם דווקא ה"בריא" הזה עלול להזיק לכם, הכתבה הבאה מתייחסת לנושא


29/11/20 | י"ג כסלו התשפ"א
תזונה בריאה

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

יש סיפור שמסתובב בקרב עובדי הרפואה שאיש אינו יודע באמת עד כמה הוא מבוסס על מקרה אמיתי שקרה, אבל יש בו מסר עובדתי שכדאי להעביר הלאה: בחורה צעירה הסובלת מכאבים עזים בחלל הבטן מגיעה למיון, נערכות לה בדיקות שחוזרות תקינות אבל הכאבים שליוו אותה מספר ימים לפני ההגעה לבית החולים והעובדה שהיא סובלת מהם במהלך ההמתנה במיון, מובילים לאשפוז כדי להמשיך את הבירור ולמצוא את הסיבה לכאבים עליהם היא מתלוננת. במסגרת התשאול שהיא עוברת במחלקה, היא נשאלת על ידי הצוות על התזונה שלה. היא מספרת להם שהיא מקפידה לאכול בריא, היא אוכלת פירות וירקות (מחמישה צבעים שונים) בכל יום, שותה לפחות 10 כוסות מים, מתעמלת מדי יום לפחות 20 דקות, מקפידה על לחם מלא, דגנים מלאים, בשר רזה וכו'. מכיוון שכל הבדיקות שנעשו לא העלו בעיות פיסיולוגיות ובדיקות הדם יצאו תקינות, הם מחליטים להמשיך ולבדוק את ההרגלים שלה, ולאט לאט מתברר להם שמדובר במישהי שאומנם מקפידה על תזונה בריאה והרגלים בריאים, אלא שמדובר בתהחלטה חדשה יחסית, למען האמת אותה בחורה עד לפני מספר שבועות אכלה לא בריא, היא לא באמת הקפידה על פירות או ירקות מדי יום, על שתיים מים, על דגנים מלאים. מתברר לה ולצוות שהמעבר החד שלה מתזונה שהכילה המון ג'אנק לתזונה בריאה, היה קשה מדי לגוף שלה שלא הורגל בעיכול סיבים רבים כל כך. ההמלצה שהיא מקבלת רגע לפני השחרור הוא לאזן קצת את השינוי שעשתה ולעבור לתזונה בריאה בתהליך מעט יותר הדרגתי.

כאמור, לאיש לא באמת ברור עד כמה הסיפור מבוסס על מקרה אמתי, אבל ידועים לא מעט מקרים של אנשים שקמו בוקר אחד והחליטו לשנות את ההרגלים שלהם באופן פתאומי, ולפעמים המעבר ל"אורח חיים בריא" לא היטיב עמם. אנחנו מאוד מאמינים בהרגלים בריאים ובתזונה מאוזנת ובריאה, אבל הניסיון מלמד שכל שינוי בדרך החיים צריך להעשות באופן מבוקר תוך הסתייעות של אנשי מקצוע במידת האפשר. בהקשר הזה, אספנו עבורכם שורה של מזונות בריאים שעלולים, במקרים מסוימים, לגרום לכם להרגיש לא טוב.
 

דגנים מלאים

בדיוק כמו בסיפור שהבאנו בתחילת הכתבה, רבים מאיתנו מודעים לעובדה שדגנים מלאים נחשבים בריאים יותר משום שבניגוד לדגנים מעובדים (כמו קמח לבן) הם מכילים שורה של ויטמינים ומינרלים החיוניים לבריאות הגוף ומשפרים את מצבנו הבריאותי. אבל, חלקנו לא מורגלים בצריכתם והסיבים התזונתיים הנמצאים בדגנים המלאים יכולים להוביל לחוסר נוחות במהלך תהליך העיכול (גזים, תחושת נפיחות ועוד).

מה עושים במצב הזה?

משנים את התפריט בהדרגה. המעבר מדגנים מעובדים לדגנים מלאים צריך להעשוות בשלבים, בהתחלה להחליף את ההרכב רק בארוחה אחת, לאחר מספר ימים לעשות זאת בשתי ארוחות ורק כשרואים שהדבר אינו משפיע על תהליך העיכול לרעה, לעבור לשינוי מלא.

 


אחד הדגנים שזוכה לפופולריות רבה בעת האחרונה הוא שיבולת השועל אשר נמצא כי מיטיבה עם אנשים רבים הסובלים מתחושות חוסר נוחות במערכת העיכול לצד העובדה כי היא מסייעת בשמירה על בריאות הלב. רבים ממי שצורכים את שיבולת השועל, עושים זאת בגרסה המתאימה להכנה מהירה אך גרסה זו בריאה הרבה פחות משיבולת השועל בצורתה המקורית, משום שהא דלה בסיבים ועשירה יותר בסוכרים.

מה עושים במצב הזה?

אם אתם מוגבלים בזמן לפני הכנת שיבולת השועל (בבקרים למשל) בחרו מראש מותג אשר בתווית הרכיבים שלו מצויין כי הוא מכיל לפחות 3 גרם סיבים ל-100 גרם ועד 4 גרם סוכר ל-100 גרם.

 

דגן פופולרי נוסף הוא תירס, אשר מכיל כמות גבוהה יחסית של ויטמין C, חומצה פולית ועוד, אך העובדה כי הוא מכיל רכיבים מזון שהגוף אינו יודע לפרק אותם והם אינם ניתנים לעיכול, גורמת לאנשים רבים לסבול לאחר צריכתו מתחושת חוסר נוחות רבה במערכת העיכול.

מה עושים במצב הזה?

ראשית, מקפידים ללעוס את גרעיני התירס היטב, כך ניתן לעכל את הרכיבים השונים שהגוף יודע להשתמש בהם, בצורה טובה יותר.

 

ירקות ממשפחת המצליבים

סביר להניח שגם אתם מכירים את ההמלצה הישראלית על אכילת פירות וירקות בחמישה צבעים מדי יום, זוהי המלצה שמבוססת על כך שהצבעים השונים של הפירות והירקות מעידים גם על מגוון חומרים מזינים שקשורים לתכונות של הפירות והירקות השונים. לא תמיד לאכילת זנים שונים של פירות וירקות יש אותה השפעה על אנשים שונים. בשנים האחרונות נמצא כי ירקות השייכים למשפחת המצליבים (כמו ברוקולי, קייל וכרוב ניצנים) לצד העובדה כי הם מכילים חומרים מזינים חשובים כמו ויטמין C ועוד, גורמים לאחוז מסוים מן האוכלוסיה למיחושים בבטן לאחר אכילתם. אחת הסיבות לכך היא רכיב הנמצא במשפחת הירקות הזו, הרפינוז, אשר הגוף אינו יכול לעכל ומוביל לתהליך תסיסה במהלך עיכולו וליצירת גזים שאצל אנשים מסוימים נחויים באופן המעורר חוסר נוחות גדולה.

מה עושים במצב הזה?

ההמלצה הראשונית הינה להפחית את צריכת הירקות ממשפחת המצליבים ולבדוק האם הדבר מוביל לשיפור בתחושות במערכת העיכול, אם הדבר לא מועיל ניתן לצרוך את הירקות באופן שונה, על ידי בישול קל המשנה את מרקמם ואת ההרכב הכימי ומוביל אצל רבים לעיכול ללא תופעות לוואי.

 

פירות

פירות הם מזונות בריאים, עבור אנשים בריאים, אבל הדבר תלוי באופן בו אתם צורכים אותם. רבים מאיתנו נהנים מאוד ללגום מיצי פירות, מתוך ההנחה שלצד ההנאה מן הטעם אנו גם זוכים ליתרונות הבריאותייים של המשקה הטבעי. אך לצד העובדה כי מדובר במשקה טבעי ללא תוספות מלאכותיות או מזיקות, חשוב לזכור שהכנת המיצים כרוכה בסינון הסיבים שמכיל הפרי המקורי מה שמוביל להפחתה משמעותית בכמות הרכיבים החיוניים שיש בפירות ולהפיכת המשקה לנוזל שעשיר ברובו בסוכר פירות אשר מוביל להגברת תחושת הרעב.

מה עושים במצב הזה?

ראשית, המנעו מצריכת מיצי פירות קנויים המוכנים מראש, מיצים כאלו מכילים תוספות רבות המכילות חומרים לא טבעיים ומזיקים בחלקם, שנועדו להאריך את חיי המדף של המוצר. שנית, כשאתם מכינים את מיצי הפירות בבית, השתלו להוסיף להם גם ירקות כמו כרוב או סלרי אשר ישפרו את רמת הסוכר במשקה ולא ישפיעו לרעה על טעמו. אופציה נוספת, היא הכנת שייק במקום מיץ, מה שמשמר את הרכיבים המזינים של הפירות ומומלץ הרבה יותר.
 

ומה עם פירות יבשים? אומנם שמם מעיד כי הם עשויים מפירות, אבל בניגוד לפירות טריים שהם מזון טבעי, במהלך העיבוד שלהם מוכנסות אליהם תוספות שונות כדי להאריך את חיי המדף שלהם ולשפר את טעמם לאורך זמן, תוספות אשר מכילות חומרים מזיקים ולא בריאים ואינן מומלצות באופן כללי. כאשר מדובר בפירות שיובשו בתהליך טבעי וללא חומרים כימיים ותוספות, ריכוז הסוכרים הגבוה שנוצר בהם כתוצאה מתהליך הייבוש, יוצר תסיסה במהלך העיכול, דבר אשר מוביל חלק מהאנשים הצורכים אותם לסבול מאי נוחות במערכת העיכול

מה עושים במצב הזה?

ראשית, הגבילו את צריכת הפירות היבשים, עד לכמות המקבילה לרבע כוס במנה אחת. אם אתם אוכלים אותם כחטיף אנרגיה לפני פעילות גופנית, צרכו אותם כשעה לפני.

 

 

תחליפי סוכר

על הנזקים שיש בסוכר רבים מאיתנו שמעו רבות ולכן עברו לתחליפי סוכר שונים, לפחות כשמדובר בשתייה החמה שלהם. אבל לא רבים יודעים שחלק מאותם תחליפים, גורמים לתחושת חוסר נוחות עזה במערכת העיכול לאחר צריכתם ועשויים אף לגרום לשלשולים, כאבי ראש ועוד.

מה עושים במצב הזה?

אם מדובר בתחליף למזון מתוק שאתם אוהבים, נסו לעבור לחטיפים בריאים, בעיקר כאלו שאתם מכינים בעצמכם. כשמדובר בממתקים שונים, בדקו היטב את ההמלצות הבריאותיות העדכניות כדי לדעת אילו ממתיקים בריאים יותר מאחרים.

 


תחליפי חלב

אנשים רבים עורכים שינויים בתפריט שלהם משיקולים כמו מעבר לצמחונות, טבעונות או המלצות בריאותיות. יש קבוצה גדולה של אנשים שנמנעת מצריכת מוצרי חלב ומחפשת תחיליפים שונים שיספקו להם את אותה הנאה שהייתה להם בעבר. חלב שקדים משמש רבים כתחליף למנת החלב שנהגו להוסיף למשקאות החמים שלהם, אבל חשוב לדעת כי חלק מאותם משקאות שקדים מכילים רכיבים הגורמים לרגישות אצל מי שצורכים אותם, כמו למשל הקרגינן המורכב מאצות ומתווסף לחלק ממשקאות השקדים על מנת לעבות את הנוזל.

מה עושים במצב הזה?

בודקים היטב את תווית הרכיבים המופיעה על גבי האריזה ומוודאים כי הסוג שאתם צורכים אינו מכיל את הקרגינן.

 

תה ירוק

מעבר לאורח חיים בריא מוביל אצל רבים גם לשינוי סוג התה אותו הם נוהגים לשתות. ההמלצות הרבות ברשת לתה ירוק מובילים רבים להוסיף אותם לתפריט (באופן חלקי או מלא) כדי לזכות ביתרונות הבריאותיים הטמונים ברכיבים השונים שלהם. אך עבור חלק מהאנשים ייתכן שדווקא המעבר הזה מוביל תחושת חוסר נוחות במהלך העיכול של הרכיבים השונים הנמצאים בוו.

מה עושים במצב הזה?

ראשית, נסו לשנות את סוג התה הירוק שאתם שותים ובדקו האם תופעות הלוואי חלפו. במידה ולא, יש סוגי תה צמחי אחרים ובריאים אשר לא מכילים אותו הרכב צמחי ועשויים להוות תחליף בריא ונוח יותר עבורכם.

 

 

סגולה אדירה לרפואה שלמה
מחר נפיץ את שם החולה היקר/ה ללבכם לאלפי אומרי תהילים, ובע"ה נתפלל לישועות ביחד אתכם! 

לפרטים לחצו כאן

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא תזונה
X
  • © כל הזכויות שמורות