תזונה

הירק הזה הוא תוספת מומלצת לכל ארוחה

שמו ניתן לו על שום המשפחה אליה הוא שייך, משפחת הבצלים, אך בניגוד לבצלים האחרים הפקעת שלו אינה מגיעה לגודל מקסימלי אלא מניצה גבעולים ירוקים המהווים את רוב רובו


01/11/20 | י"ד חשון התשפ"א
בצל ירוק

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

הירק הזה נקרא בצל, אבל בניגוד לבצל שאנחנו מכירים הפקעת שלו לא מתפתחת בואפן מלא אאל מצמיחה עלים ירוקים אותם אנו מכנים 'בצל ירוק'. הטעם שלו חריף פחות משל הבצל הרגיל, מה שמאפשר לשלב אותו במאכלים רבים יותר במצבו הטבעי, ולהוסיף להם לצד צבע וטעם גם יתרונות בריאותיים רבים. לאורך השנים מחקרים שונים בדקו את התועלות הבריאותיות שיש בבצל הירוק, ואלו הממצאים שלהם:
 

קרישת דם

אדם בוגר זקוק לכ-100 מיליגרם ויטמין K ליום, ויטמין המסייע בין השאר בקרישת הדם, ומונע מאדם שנפצע לדמם ללא הפסקה. יש צרוך בחצי כוס בלבד של בצל ירוק, על מנת לספק לאדם את כל תצרוכת ויטמין K לה הוא זקוק.

 


מערכת החיסון

מגוון רחב של רכיבים תזונתיים המצויים בבצל הירוק חיוניים לתפקודה היעיל של מערכת החיסון שלנו. ויטמין K אשר הזכרנו גם בהקשר לקרישת הדם, חיוני לזרימת הדם התקינה ולספיגת מינרלים חיוניים באמצעותה. ביחד עם ויטמין C הנמצא בבצל הירוק ומכיל נוגדי חמצון המגינים על הגוף מפני זיהומים הם מצטרפים לרכיבים נוספים הקשורים לייצור תאי מערכת חיסון הנלחמים נגד וירוסים, חיידקים וזיהמים המזיקים לגוף.

 

בריאות העצם

השילוב בין ויטמין K וויטמין C שהזכרנו בהקשר למערכת החיסון ונמצאים בבצל הירוק בכמות יפה, מסייע גם לשמירה על בריאות העצמות בגופינו. ויטמין C מסייע לספיגת חלבון הקולגן החיני, וויטמין K שומר על רמת הצפיפות של העצם על ידי העלאת ייצור החלבונים הנדרשים לשם כך. מחקר עדכני מצא כי תזונה העשירה בויטמין K סייעה לשיפור צפיפות העצם והפחיתה את הסיכוי לשבר.

 

בריאות הלב

נדמה שכבר ברור לרוב הציבור כי בריאות הלב שלנו מושפעת מן התזונה, אשר נמצא כי משפיעה על רמת הכולסטרול שלנו שנקשר להיצרות העורקים. ויטמין K אשר נמצא בכמות גבוהה יחסית בבצל ירוק, מונע את היצרות העורקים על ידי מניעת שקיעת הסידן והתגבשותו בדפנותיהם. מחר עדכני מצא קשר ישיר בין צריכה נאותה של ויטמין K להורדת הסיכון ללכות במחלות לב. גם ויטמין C שהזכרנו בהקשרים האחרים נקשר כמסייע להורדת הכולסטרול בגוף, לצעד השפעה מיטיבה על לחץ הדם שנקשר אף הוא להגדלת הסיכון ללקות במחלות לב.
 


מערכת העיכול

ברפואה העממית צריכת בצל ירוק נמצאה קשורה לטיפל בשלשולים ובבעיות עיכול נוספות, נמצא כי צריכת בצל ירוק מסייעת להרחקת תולעים וטפילים בעזרתת תרכובות שונות שהוא מכיל כמו פלבנואידים, אלקלואידים ועוד... תכולת הסיבים הגבוהה של הבצל הירוק מסייעת לפעילות התקינה של מערכת העיכול.
 

רמות סוכר

הבצל הירוק מכיל כמות גבוהה יחסית של גופרית, אשר מחקרים מצאו כי יש לה השפעה ישירה על הורדת רמות הסוכר בדם על ידי העלאת רמת האינסולין האחראי על העברת הסוכר לרקמות השונות. בנוסף לגופרית, מכיל בצל ירוק גם אחוז גבוה של נוגדי חמצון המפחיתים את הנזק של רמת סוכר גבוהה בדם היוצרת עקה חמצונית - מצב בו הגוף לא מצליח לפרק חומרים מזיקים לגוף כמו רדיקלים חושפיים. חומר נוסף הנמצא בבצל הירוק הוא אלפא גלוקודיאז הקשור לפירוק פחמימות מן המזון לסוכרים פשוטים שהגוף צריך, ומשפיע לטובה על קצב הפירוק כך שנמנעת עליה חדה ברמת הסוכר בדם לאחר הארוחה.
 

שמירה על משקל תקין

בעידן השפע הנוכחי, רבים מאיתנו נמצאים במאבק יומיומי כנגד עליה במשקל ולכן ישמחו לדעת כי בצל ירוק הוא דל קלוריות אך עשיר מאוד בחומרים מזינים להם הגוף זקוק מן התזונה, מה שהופך אותו לבעל ערך תזונתי גבוה בכל ארוחה. במנה ממוצעת של בצל ירוק יש כ-10% מהכמות המומלצת לאדם של סיבים (2.6 גרם סיבים) ורק 32 קלוריות. מחקרים ראשוניים אף מצאו קשר ישיר להשפעה על צמצום תאי שומן בגוף מה שתורם לירידה במשקל.

 


הפחתת סיכוי לסרטן

הגופרית, אשר הזכרנו בהקשר לרמות הסוכר בדם, נמצאה קשורה גם להפחתת הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס. מחקרים ראשוניים מצאו השפעה מיטיבה גם על היארועתם של סוגי סרטן נוספים.

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא תזונה
X
  • © כל הזכויות שמורות