תזונה

סובלים מנפיחות בבטן? קרוב לוודאי שאחת הסיבות הללו היא הגורם לכך

כחמישית מהאוכלוסיה הבוגרת בישראל סובלת מתחושת אי נוחות בבטן, במקרים רבים מדובר בתופעה חולפת אך יש מי שסובלים מכך באופן כרוני. הכתבה הבאה מנסה לעשות סדר בגורמים השונים שיכולים לגרום לחוסר נוחות בבטן


07/12/20 | כ"א כסלו התשפ"א
תזונה

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

כחמישית מהאוכלוסיה הבוגרת במדינת ישראל סובלת מתחושת אי נוחות במערכת העיכול, שכיחות התופעה משתנה בין אדם למשנהו. יש מי שסובלים מהתופעה באופן קבוע לאחר ארוחות כבדות, יש מי שסובלים מכך לעיתים רחוקות ויש מי שהתופעה הזו היא תסמין לבעיה גדולה יותר המצריכה ביקור אצל הרופא. אספנו עבורכם שורה של גורמים תזונתיים היכולים להוביל לתחושת חוסר נוחות במערכת העיכול. 

אם אתם סובלים מבעיות כרוניות במערכת העיכול או לחילופין חווים כאב חד, מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה אשר יפנה אתכם לבדיקות המתאימות. עבור רוב מי שמתלוננים על אי נוחות במערכת העיכול באופן לא עקבי, שורת המאכלים הבאים עשויה להיות הגורם לכך והסרתם מן התפריט יכולה להוביל לפתרון הבעיה.

 

ירקות ממשפחת המצליבים

משפחת המצליבים הינה משפחת ירקות ששמה בא לה מצורת עלי הכותרת של פרחיה. היא כוללת בין השאר את הכרובית, הברוקולי, כרוב הניצנים, קייל, לפת, צנון, צנונית רוקט ועוד. משפחת ירקותך זו עשירה מאוד ברכיבים תזונתיים חיוניים: ויטמינים ומינקלים כגון ויטמין C, ויטמין K, ברזל, אשלגן ועוד, סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון ועוד. לצד רכיבים אלו, ירקות ממשפחת המצליבים מכילים גם פחמימות מורכבת , כמו הרפינוז אשר האנזימים הנדרשים לפירוקם אינם מצויים בגוף האדם, וכך אכילת הירקות המצליבים גורמת לתסיסה במעי בעקבות המפגש שלהם עם חיידקי המעי שלנו.

תהליך התסיסה יוצר גזים המובילים לתחושת נפיחות בבטן ולחלקם יש ריח אופייני חזק מאוד כשהם משתחררים מן הגוף

מה הפתרון?

כדי להמנע מיצירת הנפיחות בבטן, מומלץ לבשל ירקות ממשפחת המצליבים לפני אכילתם, מה שהופך אותך לקלים יותר לעיכול.


 

בצל ושום

הבצל והשום הם שני ירקות בעלי טעם חזק מאוד הנצרכים בדרך כלל בשילוב עם מזונות אחרים. למאכלים אלו יתרונות בריאותיים רבים הטמונים ברכיבים התזונתיים המרכיבים אותם. אך מאכלים אלו מכילים תרכובות פחמימתיות שונות אשר מתפרקות על ידי חיידקי המעי ובתהליך פירוק זה יוצרים גזים המובלים להיווצרות גזים ולתחושת נפיחות.

מה הפתרון?

כדי להפחית את יצירת הגזים המובילים לתחושת הנפיחות בבטן, מומלץ לצרוך ירקות אלו לאחר בישול במקום לצרוך אותם בצורתם הטבעית והחיה ובסלטים חיים להשתמש בעשבי תיבול אחרים שאינם מובילים בעת עיכולם ליצירת גזים (פטרוזיליה, עירית ועוד).

 

דגנים 

דגנים (חיטה, שיפון) הם מקור תזונתי חשוב, הם מכילים פחמימות המהוות מקור אנרגיה מרכזי בתזונה הממוצעת בעולם המערבי. דגנים מלאים עשירים בסיבים המסייעים לתקינות הפעולה של מערכת העיכול; בויטמינים ממשפחת B ובויטמינים ומינרלים נוספים. אך לצד רכיבים אלו הם גם עשירים בחלבון הגלוטן, אשר מחקרים מן העשורים האחרונים מצאו כי אחוז מסוים באוכלוסיה מתקשה לעכל אותו בדרגות שונות. מי שאינם יכולים לעכל אותו כלל, אלו מי שאינם מיצרים את האנזים המפרק אותו. בעיה המובילה לשינויים במבנה המעי  ולקשיים בספיגת מינרלים וויטמנים במעי המשפיעים על בריאותם הכללית. ומצבם הרפואי מכונה מחלת הצליאק ואסור להם לצרוך את חלבון הגלוטן באופן מוחלט. יש אחרים באוכלוסיה המתקשים לפרק את החלבון בדרגות שונות, ויסבלו מכאבי בטן, תחושת חוסר נוחות, גזים ויציאות לא סדירות. 
 

מה הפתרון?

למי שסובלים מרגישות לגלוטן בדרגות שונות, מומלץ להפחית צריכת מזונות המכילים את החלבון ככל הניתן. לשם כך קיימים תחליפים רבים לדגנים כמו שיבולת שועל, קינואה ועוד, או תחליפים נטלוי חלבון הגלוטן.

 

קטניות

קטניות הם אחד מן המזונות הטבעיים העשירים בחלבון, במינרלים ובויטמינים לצד תכולה גבוהה של סיבים. רבים באוכלוסיה, בייחוד כאלה שאינם רגילים בתזונה מלאה ועשירת סיבים, מתקשים מאוד לעכל את הסיבים שלהם ובמהלך תהליך זה מייצרים גזים רבים היוצרים תחושת נפיחות ומשתחררים מן הגוף בליווי ריח חזק. חלק מן הקטניות מכילות גם רכיבים שונים אשר יוצרים במפגש עם חיידקי המעי אצל אנשים מסויימים תהליך תסיסה היוצר חוסר נוחות ונפיחות.

 

מה הפתרון?

רבים מאוד, בעיקר מי שנמנעים מצריכת מוצרים מן החי, משלבים את הקטניות בתפריט שלהם כמקור לחלבונים מזינים. למי שסובלים מקשיי עיכול בצריכת קטניות מומלץ להנביט אותן לפני הבישול, מה שמקל על מערכת העיכול לפרק אותם וגם מעלה את אחוז הרכיבים התזונתיים בהם.

 

מוצרי חלב

רבים מצרכני המזון מן החי נוהגים לשלב בתפריט היומי שלהם מוצרי חלב רבים, המהווים מקור טוב לחלבון ולסידן. אך מחקרים מן השנים האחרונות מגלים מה שאוכלוסיות רבות ברחבי העולם יודעות כבר מזמן, בקרב מבוגרים כ-75% מתקשים בפירוק סוכר החלב הנקרא "לקטוז".

מה הפתרון?

כיום קיימים בשוק תחליפי מזון בריאים רבים המספקים לגוף את הרכיבים התזונתיים להם הזקוק ויכולים להחליף את מוצרי החלב השונים: מוצרי סויה, שקדים ועוד. בנוסף, רבים מהסובלים מקושי בעיכול מוצרי חלב טבעיים, מגלים שהם יכולים לעכל בצורה נוחה שמנת, יוגורט וגבינות קשות אשר בתהליך העיבוד שלהן מתבצע שינוי כימי.

 

תפוחים

רובינו מכירים את ההמלצות הרבות של גורמים בריאותיים על פרי התפוח אשר נחשב לאחר מהפירות הנפוצים ביותר בתפריט העולמי. אך גם פרי הזה העשיר ברכיבים תזונתיים כמו ויטמין C ונוגדי חימצון אחרים, גורם לאחוז מסוים באוכלוסיה לקשיי עיכול בתהליך העיכול שלו. סוכר הפרי - הפרוקטוז, ותכולת הסיבים הגבוהה שבו, יוצרים אצל אנשים מסוימים גזים במהלך פירוק הפרי ותחושת נפיחות בבטן.

מה הפתרון?

כמו במקרים רבים, בישול הפרי או אפייתו, משנה את הרכבו הכימי והופכת אותו קל יותר לעיכול.

 

מה עשים אם בעיות העיכול נמשכות גם לאחר יישום ההמלצות התזונתיות המפורטות לעיל ופניתם לרופא אשר שלל קיומה של בעיה רפואית?

אלרגיה - רגישות למזון - במקרים רבים קיימת רגישות אישית של אדם למזןן כלשהו, המכונה אלרגיה, המתבטאת בתסמינים שונים במערכת העיכול (גזים, נפיחות, יציאות לא סדירות ועוד).

אחת הבדיקות השכיחות בתחום זה היא אי סבילות ללקטוז (סוכר החלב) הנעשת באמצעות בדיקת נשיפה והתוצאות נתנות במקום.
* בדיקה שכיחה נוספת היא אי סבילות לפרוקטוז (סוכר הפירות), הנעשת באמצעות בדיקת שתן.
* אלרגיה לביצים היא תופעה נפוצה נוספת בקרב האוכלוסיה הכללית והבדיקה לה נעשת באמצעות בדיקות דם ותבחיני עור.
רגישות לחלבון הגלוטן (הנמצא במיני דגנים רבים כמו חיטה, כוסמין ועוד) נעשית באמצעות בדיקת דם פשוטה אך אבחון מחלת הצליאק דורש בדיקות נוספות במערכת העיכול.

 

 

סגולה אדירה לרפואה שלמה
מחר נפיץ את שם החולה היקר/ה ללבכם לאלפי אומרי תהילים, ובע"ה נתפלל לישועות ביחד אתכם! 

לפרטים לחצו כאן

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא תזונה
X
  • © כל הזכויות שמורות