תזונה

זה פשוט לא נכון!

הם עוברים מפה לאוזן למרות שאין להם שום בסיס עובדתי, ליקטנו עבורכם 10 מיתוסים תזנתיים שהם פשוט לא נכונים


21/07/20 | כ"ט תמוז התש"פ
תזונה

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

הם עוברים מפה לאוזן, וכמו רב סרן שמועתי שכל הזמן עולה בדרגה, גם הם מקבלים משנה תוקף ככל שיותר אנשים שומעים עליהם. אבל למרבה הצער, אין להם שום בסיס עובדתי. ליקטנו עבורכם 10 מיתוסים תזונתיים שהם פשוט לא נכונים. אחרי שתקראו, אנחנו ממליצים לכם לשתף את הכתבה עם בני משפחה וחברים כדי שגם הם ימנעו מאימוץ ההרגלים הללו:

 

1. חייבים לשתות 8 כוסות מים ביום

מים חשובים לבריאותנו, אין ספק, אבל אין צורך לשתות 8 כוסות מים בדיוק. מקורה של העצה הוא בתקופת מלחמת העולם השנייה במאה שעברה, והיא נועדה לוודא כי כל אדם יצרוך במהלך היום כמות נוזלים השווה לכ-2.5 ליטרים, שהם 8 כוסות מים. אך בתוך אותה כמות נוזלים נכללים גם הנוזלים שאנו מקבלים גם מן המזון שלנו: הפירות הירקות ועוד.

 


2. תוספי תזונה מסייעים לירידה במשקל, ולהחלמה

הפרסומות תוקפות אותנו מכל כיוון, מספרות לנו שחסרים לנו רכיבי מזון כאלו או אחרים הפוגעים בבריאותינו המטיבית ואם רק נצרוך את המוצר המומלץ: "תרדו במשקל במהירות", "תתמלאו חיוניות", "תרגישו צעירים ב-20 שנה". זה לא נכון.

אומנם ישנם מצבים שונים בחיים: הריון, מצבי חולי או מצבי מחסור קיצוניים, בהם נזקקים להשלמת רכיבי תזונה חיוניים, כי האדם לא יכול לקבל אותם מן התפריט שהוא אוכל בפרק זמן סביר. אך במקרים רבים, צריכה גבוהה של רכיב תזונה אלו ללא צורך, עלולה לפגוע בבריאות. מומלץ להתייעץ עם רופא או דיאטן לפני לקיחת תוספי תזונה, על מנת שיבצעו את הבדיקות הרלוונטיות כדי לבחון האם קיימים חוסרים שהתזונה שלכם אינה יכולה לספק.

 

3. תאכלו פחות, תרדו במשקל ותהיו בריאים יותר

אומנם קיים קשר בין כמות הקלוריות שאנו אוכלים למשקל שלנו, אך לא תמיד הפחתה בכמות הקלוריות בריאה יותר ומובילה לירידה במשקל. כולנו מכירים מצב בו אנו מדלגים על ארוחה ומגיעים לזו שלאחריה רעבים במיוחד ואוכלים לפעמים כמות השווה ליותר משתי ארוחות. מעבר לכך, ככל שנפחית את כמות הקלוריות אותה אנו צורכים נרגיל את הגוף שלנו להשתמש בפחות ופחות קלוריות לעשיית אותה עבודה, מה שימנע מאתנו בעתיד לצרוך כמות קלוריות גבוהה יותר, אף אם היא מומלצת לנו, משום שהגוף יתרגם אותן כקלוריות עודפות והן תהפונכה לשומן.

 

4. אל תאכלו פחמימות / שומנים

הגוף שלנו זקוק לכל רכיבי המזון. לכל רכיב כזה תפקיד החיוני לפעילות התקינה שלו. המנעות מרכיב מזון כלשהו, בשל סברה כי ההימנעות תועיל לבריאותנו ולירידה במשקל, הינה פתרון זמני לכל היותר. המחקרים מראים כי לטווח ארוך רק תזונה מאוזנת המורכבת מכל אבות המזון מסייעת לשמירה על בריאות הגוף לאורך זמן. אין זאת אומרת שמותר לכם לאכול בלי הגבלה, כל אבות המזון מכילים מזונות בריאים יותר ובריאים פחות, ורצוי לאזן את צריכת המזונות הפחות בריאים בתוך הקטגוריה.

 

5. טרי יותר בריא מקפוא

בעולם אידיאלי זה נכון, לפירות, ירקות ומוצרי חלב ובשר טריים יש תועלת בריאותית גדולה יותר. לצערנו במציאות של היום רובנו מקבלים את מוצרי המזון שלנו לאחר שעברו שרשרת ארוכה של מתווכים והועברו ממקור אחסון אחד לאחר. בכל שלב כזה עשויה איכות המוצרים להפגע והם יגיעו אלינו במצב פחות מיטבי מכפי שיכלו להיות. מזונות קפואים נכנסים להקפאה עמוקה כשהם עדיין טריים ולכן שומרים על ערך תזונתי גבוה.

 

6. ביצים מעלות את רמת הכולסטרול

המיתוס הזה מבוסס על מחקרים מהמאה הקודמת, כשהאמינו כי כמות הכולסטרול בביצה מתרגמת באופן ישיר לעליה ברמת הכולסטרול בגוף. עם השנים מחקרים חדשים מצאו כי לצריכת ביצים השפעה מועטה, עם בכלל, על רמת הכולסטרול בגוף שלנו. היום מומחי התזונה יודעים להגיד כי רמת הכולסטרול שלנו מושפעת מצריכת שומן רווי.

 

7. ארוחת מיצים

רבים מאיתנו נהנים ללגום מיצי פירות, הם טעימים ועשירים ברכיבי תזונה חיוניים. למרבה הצער הם גם עשירים בקלוריות ודלים ברכיבים הקיימים בפרי עצמו וגורמים לתחושת שובע בגוף. מיצי פירות אינם יכולים להחליף ארוחה ופעמים רבות הם מעוררים תחושת רעב ומובילים לאכילה רבה יותר לאחר צריכתם. מחקרים אף מצאו כי לעיסת המזו תורמת אף היא לתחושת השובע, וככל שלועסים את המזון מספר פעמים רב יותר מגיעים לתחושת שובע מהר יותר.

 

8. ניקוי רעלים

אחד הטרנדים החמים ביותר בשנים האחרונות הוא ניקוי הרעלים. לכל מפרסם (אדם או מקום) יש טכניקה הייחודי לו, אך מחקרית לא נמצאה שום תועלת בשיטת ניקוי הרעלים לזירוז הירידה במשקל. לגוף שלנו מנגנונים טבעיים המנקים אותו ופועלים באופן קבוע.

 

9. פזרו את האוכל על יותר ארוחות

אין לנו ספק כי גם אתם שמעתם שאכילת מספר ארוחות קטנות במקום ארוחה גדולה אחת טובה יותר לבריאות. ישנם מצבי בריאות מסוימים בהם הרופאים והתזונאיים אכן ממליצים על מספר ארוחות קטנות במקום ארוחה גדולה אחת. אך מחקרים שנערכו בנושא לא מצאו כי להגדלת מספר הארוחות הייתה תועלת לירידה במשקל, וחלקם אף מצאו כי דרך זו הובילה לצריכת כמות מזון גדולה יותר. אחת הסיבות לכך היא הגדרת המושג "ארוחה קטנה", המשתנה מאדם לאדם.

 

10. תזונה מונוטונית עוזרת לירידה במשקל

דיאטות רבות מציעות לאנשים תפריטים בהם רכיב מזון מסוים ממלא בהם תפקיד מרכזי. למשל: אכלו מרק כרוב/אשכולית/... בכל יום, וכך תאבדו משקל במהירות. הגבלה כזאת בגיוון התפריט עשויה להוביל לכך שתפתחו מחסור ברכיבי מזון חיוניים. מעבר לכך, אנשים רבים מתקשים להתמיד בצריכת פריט מזון מסוים יום אחר יום ללא אפשרות גיוון ולכן אינם מצליחים להקפיד על צריכת התפריט וכתוצאה מכך לא מגיעים לתוצאות הרצויות בירידה במשקל.

 

הרב יובל הכהן אשרוב: האמת על תוספי התזונה

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא תזונה
X
  • © כל הזכויות שמורות