תזונה

הירק שמפורר את אבני הכליה

כבר דורות שסבתות משתמשות בירק הזה כדי לסייע למי שסובלים מאבנים בכליה, אבל מה אומר המדע?


08/11/20 | כ"א חשון התשפ"א
פטרוזיליה

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

כשהתועררת בבוקר הרגשתי תחושת אי נוחות קלה בשיפולי הבטן, התעלמתי מן העובדה שלא הצטרכתי להטיל את מימי באותו הבוקר והתכוונתי להתחיל את סדר יומי, אבל הגוף שלי רצה אחרת. הכאבים שתקפו אותי מספר רגעים לאחר מכן, והעובדה שהם התרכזו בגב התחתון עוררו דאגה, הם היו חזקים הרבה יותר מכל כאב שהיכרתי בחיי והניסיון להקל עליהם בדרך השכיחה, חימום המקום, לא הועיל כלל. 

כמה שעות מאוחר יותר, ההבנה כי הכאבים לא רק שאינם חולפים אלא אף מתגברים, לצד העובדה כי הם מרוכזים בשיפולי הגב, הובילו למסקנה שבמקום כלשהו במערכת הכליות והשתן תקועה אבן. היו כמה אופציות בשלב הזה: נסיעה לרופאת המשפחה, נסיעה לחדר מיון או ניסיון טיפול ביתי בתרופות משפחתיות. החלטתי לפעול כמנהג המשפחה ולצלצל לדודה הגדולה שנדמה שאין תרופת סבתא שאינה מכירה.

"פטרוזיליה ניסית?" היא שאלה כשהתחלתי לתאר לה את הסימפטומים. כשנענתה בשלילה, הדריכה אותי בצורה קצרה ובהירה, בליוי סיפורי ישועה של קרובי משפחה אחרים להם נתנה אותה עצה בדיוק במצב דומה. בסופו של דבר, פחות מיממה לאחר קבלת עצתה של הדודה הגדולה, הכל חזר לקדמותו. בבדיקה שנערכה באותו הלילה במרפאה נמצא כי אכן הייתה הרחבה של הצינור היוצא מן הכליה אל מערכת השתן, מה שהעיד בוודאות שאכן הייתה שם אבן ביממה שחלפה.

מאז, הפכתי לחסידת הפטרוזיליה ואני נוהגת לשלב אותה בתפריט הביתי באופן קבוע. לצד התועלת המוכחת שיש לפטרוזיליה בטיפול באבני בכליה ובמערכת השתן, היא אינה ממולצת לנשים בהריון ולמי שסובלים ממחלות כליה ולחץ דם גבוה, אשר מומלץ כי יוועצו ברופא המשפחה לפני הוספתה לתפריט.
 


מה אומר המדע על הפטרוזיליה?

 



מונעת היווצרות אבנים בכליות

אבנים בכליות הן בעצם הצטברות של מינרלים המתגבשים ומתקשים בגוף ועשויים להוביל לכאבים חזקים בגב ובבטן. צריכה קבועה של חליטת פטרוזיליה מסייע במניעת ההתגבשות המסוכנת. מחקרים מצאו כי הנגנון המוביל לכך הוא היותה של הפטרוזיליה משתן טבעי, המונע את התגבשות המינרלים היוצרת אבנים בכליה. מחקרים ראשוניים העלו גם, כי צריכת פטרוזיליה מעלה את רמת החומצה האורית בגוף וזו מונעת את התפתחות אבני הכליה.

 


אנטי דלקתית

צמח הפטרוזיליה מכיל נוגדי חמצון רבים שיש להם תועלת במניעת התפתחות דלקות. סבתות רבות, נוהגות להמליץ (לנשים וגברים כאחד) לסובלים מדלקות בדרכי השתן, לצרוך מספר כוסות של חליטות פטרוזיליה לאורך היום בתקופות הדלקתיות. תכונותיה האנטי דלקתיות של הפטרוזיליה לצד היותה משתן טבעי מסייעים במלחמה בדלקות בדרכי השתן.



ויסות המערכת ההורמונלית הנשית

נשים רבות שאורח הנשים שלהן אינו סדיר, מוצאות כי צריכת פטרוזליה בתפריט מסייעת להסדרתו. הסיבה לכן, כך מצאו מחקרים מן העת האחרונה, היא כי שני חומרים הנמצאים בירק: מיריטיצין ואפיאולה, קשורים ישירות לוסיות ההורמונים הנשיים ומסייעים באיזון המערכת כולה. כיום משולבים חומרים אלו גם בתרופות הניתנות לנשים ולמניקות במצבים שונים.
 

מסייעת במניעת מחלות

פטרוזיליה מכילה נוגדי חמצון רבים ופלבנואידים, אשר יחד מפחיתים את הסיכון למחלות כרוניות שונות. אחד מאותם נוגדי חמצון הוא ויטמי C הנמצא בכמות גדולה בירק הפטרוזיליה ומגן על הגוף מפני דלקות ונגיפים כמו שפעת, דלקת ריאות ועוד. ב-30 גרם פטרוזיליה, יש כ-40 מ"ג ויטמין C שהם כמחצית מהצריכה המומלצת לנשים ולגברים ביום.


בריאות העור

ויטמין C אשר נמצא בפטרוזיליה מסייע לא רק בהגנה מפני מחלות אלא גם בייצור קולגן, אשר הוא המקנה לעורנו את גמישותו. צריכה מספקת של ויטמין זה מסייעת בשמירה על עור צעיר וזוהר.
 


מסייעת במלחמה בסרטן

מחקרים שנערכו בעשור האחרון מצאו כי לצד נוגדי החמצון הרבים שמכיל ירק הפטרוזיליה, יש חומרים נוספים הנמצאים בו, כמו אפיגנין ולוטאולין, ומדכאים התפתחות של גידולים סרטניים ויש ביכולתם למנוע נזקים לד.נ.א.

 


מסייעת לעיכול

אחת מבעיות העיכול הרווחות הינה גזים המובילים לנפיחות בבטן. ירק הפטרוזיליה מכיל תרכובות טבעיות המסייעות להוצאת גזים מן הגוף וכך מקילות על התופעה. לצד התועלת שלהם במלחמה בזיהומים ובפתוגנים שונים הגורמים לקלקול קיבה. לעיסת פטרוזיליה מוכחת כמסייעת במניעת ריח רע מן הפה, הנובע מעיכול לא תקין.



תורמת לבריאות העצם

אחד הרכיבים הנוספים בהם עשיר ירק הפטרוזיליה במיוחד הינו ויטמין K. עשרה גבועלי פטרוזיליה בלבד מספקים לגופינו את הכמות היומית הנדרשת של ויטמין זה, אשר מווסת את ייצור החלבון המשמש לבניית העצם ולקרישת הדם וכך מגן על גופינו ומפחיד את הסיכוי להיווצרות שבר. מחקרים מהעת האחרונה הראו קשר ישיר בין צריכת ויטמין K בכמות מספקת לירידה ברורה בסיכוי לפתח שבר. 

 


מגינה מפני מחלות לב

רכיב תזונתי נוסף בו עשיר ירק הפטרוזיליה הינו חומצה פולית (ויטמין חיוני), אשר מווסתת את רמת חומצת האמינו הומוציסטאין, שעליה שלה קשורה ישירו להתפחות מחלות וכלי דם. חומצה פולית אינה שומרת על צורתה בזמן חימום, לכן יש חשיבות גדולה בצריכת הירק החי.

 


מווסתת את רמת הסוכר בגוף

עד היום רק סבתות מעטות הכירו את הקשר בין תה פטרוזיליה לרמות הסוכר. מחקרים ראשוניים מהעת האחרונה מצאו כי לשתיית חליטת פטרוזיליה יש השפעה ישירה על רמת הסוכר בדם. אך הדבר דורש מחקר נוסף כדי לקבוע את טיבו המדויק של הקשר.

 

סגולה אדירה לרפואה שלמה
מחר נפיץ את שם החולה היקר/ה ללבכם לאלפי אומרי תהילים, ובע"ה נתפלל לישועות ביחד אתכם! 

לפרטים לחצו כאן

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא תזונה
X
  • © כל הזכויות שמורות