תזונה

התזונה שלנו, ההתנהגות, הגיל והנטיות הגנטיות - כולם משפיעים עליו

לא מעט מיתוסים נקשרו לשיער הראש שלנו, בכתבה הבא ננסה להפריך כמה מהם ולהעניק לכם עצות טובות לשמירה על שיער הקרקפת בריא ושופע בכל גיל


14/12/20 | כ"ח כסלו התשפ"א
תזונה

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

מגיל מסוים, כולנו מתחילים לעסוק בשיער שלנו, נשים וגברים כאחד. אנחנו רוצים שהוא יהיה בריא, שופע וחזק, ורוצים שישרת אותנו לאורך השנים. התזונה שלנו, ההתנהגות, הגיל והנטיות הגנטיות משפיעים כולם על טיב השיער שלנו לאורך השנים. לגבי גנטיקה וגיל אין הרבה מה לעשות, אבל בנוגע לתזונה והתנהגות, בהחלט יש. אספנו עבורכם המלצות שונות הנוגעות לשיער בריא בכל גיל:

 


ראשית, כדאי לנפץ כמה מיתוסים הנוגעים להתנהלות שלנו בנוגע לשיער:

חבישת כובע אינה גורמת להתקרחות, להיפך, בשמש הישראלית הכובע מגן על נזקי השמש הגורמים לשיער להפוך לדק ושביר. סירוק יומיומי אינו גורם לנשירה, הוא רק מסיר את השערות שכבר נשרו.
אבל חפיפה יומיומית מייבשת את עור הקרקפת וגורמת לשבירת השיער.  גם איסוף השיער ומתיחתו לאורך זמן (למשל בקוקו) גורם לעייפות השורשים לאורך הזמן לאיבוד השיער במקומות מסוימים.
בניגוד למיתוסים רבים, תספורת קצרה לא מחזקת את השיער, האמונה כי מתח משפיע על השיער אכן נכונה, אך הדבר הפיך.


השיער שלנו מורכב בעיקר מחלבון, חלבון בשם קרטין ויש לו מחזור של צמיחה, מנוחה ונשירה. לאדם מבוגר יש כ-100,000 זקיקי שיער בקרקפת כש-90% מהם נמצאים בשלב גדילה. בממוצע גדל השיער כסנטימטר בחודש. אילו מזונוות יכולים לתרום לבריאות השיער שלנו?

 

חלבונים

החלבון הינו הרכיב העיקרי של השיער. כאשר יש מחסור בחלבון בגוף, יכולה להגרם פגיעה בצמחית השיער, בגמישותו ובהמשך אף בצבעו ובאורכו.
ביצים, דגים ועוף הם מקור מזון עשיר בחלבון, אשר מכילים לצד החלבון גם כמות גבוהה יחסית של ויטמין B12 אשר חיוני גם הוא לבריאות השיער.
 

שומנים

מחסור בשמנים מסוימים נמצא קשור לנשירת שיער. מחקר שנערך במלזיה מצא שיפור משמעותי בצמחית השיער של מי שנטלו ויטמין E במשך כשנה. ויטמין זה הוא נוגד חמצון המגן על הקרקפת מפני נזקי רדיקלים חושפיים הפוגעים בזקיקי השיער. ויטמין זה זקוק לשומן על מנת לפעול. באבוקדו בינוני, העשיר בשמנים, יש כ1/5 מן הכמות המומלצת של ויטמין E למבוגר ביום.  ב50 גרם גרעיני חמנייה יש 3/4 מהכמות המומלצת של ויטמין E ליום לאדם מבוגר. ב 150 גרם שקדים יש כמעט פי 2 מכמות הויטמין המומלצת לאדם בוגר ליום.

בדגים, פרט לחלבון יש גם חומצות שומן התורמות לשיפור מראה השיער שלנו: אומגה 3 ו-אומגה 6. מחקר שנערך בצרפת בשת 2015, מצא כי תוספות חומצות השומן אומגה 3 ואומגה 6, הנמצאות בדגים, תרמו לבריאות השיער של הנבדקים, והובילו לירידה בקשקשת הקרקפת. חומצות שומן אלו נמצאות בכמות גבוהה גם באגוזי מלך. זרעי פשתן וצ'יה עשירים מאוד באומגה 6, (מחקר משנת 2017 מצא כי באופן גבוה יחסית מדג סלמון בכמות זהה), אך איכות האומגה 3 בדגים טובה יותר.

 

ויטמין A

ויטמין A מסייע לצמיחת השיער בזכות השפעתו על בלוטות החלב המייצרות חומר המגביר את לחות הקרקפת ותורם לבריאות השיער. עלים ירוקים שונים עשירים מאוד בויטמין זה: ב-30 גרם תרד, למשל, יש כ-50% מכמות הויטמין המומלצת למבוגר ליום. גם פלפלים עשירים בו. 

בטא קרוטן

בטא קרוטן הינו רכיב הנמצא במזונות מן הצומח והגוף ממיר אותו לויטמין A. מינון גבוה במיחד של בטא קרוטן נמצא בבטות, בבטטה בינונית אחת; יש בטא קרוטן בכמות שתוביל ליצירת פי 4  מהכמות המומלצת של ויטמין A  לאדם בוגר ליום

 

ברזל 

עלים ירוקים (כמו פטרוזיליה, כוסברה, עירית ועוד) עשירים מאוד גם בברזל, החיוני לבריאות השיער ומונע את נשירתו. זקיק השיער זקוק לאספקת דם מזינה ועשירה על מנת לסייע לצמחיחת השיער ולשמירה על בריאות השיער. מחסור בחלבון הפריטין, הנושא את הברזל, נמצא קשור לנשירת שיער.
 

אבץ

האבץ משמש להגנת הקרקפת, מחסור בו מוביל ליובש בקרקפת ולאובדן שיער. הגוף שלנו לא יכול לאגור אבץ, לכן יש חשיבות גדולה בצריכה יומית שלו. האבץ נמצא בקטניות שונות (עדשים, שעועית, חומוס) ובבשר ובדגנים מלאים. גרעיני דלעת מכילים אבץ בכמות גדולה יחסית. ב-100 גרם של שעועית שחורה, יש 7% מהכמות היומית המומלצת של אבץ.

 

נוגדי חמצון

נוגדי חמצון מסייעים לגוף לנקות את הרעלים מן הגוף. ניקוי הרעלים מונע את הסמכת הדם ומסייע לו לזרום בצורה תקינה, כך גם הקרקפת מקבלת אספקה תקינה של דם העשיר בחומרי הבניה הדרושים לצמיחת השיער. כאשר הדם עמוס ברעלים, אל הקרקפת מגיע דם רווי בזרימה איטית אשר אינו מספק לשיער את חומרי הבניה הנחוצים שלו, והוא נחלש ונושר. ירקות ממשפחת המצליבים (ברוקולי, כרובית, כרוב ועוד) מסייעים להעלאת רמת הגלוטטיון בכבד, שהוא נוגד חמצון חזק המסייע ביציאת הרעלים מן הגוף.

מוצרים מן החי מספקים לגופינו ברזל בכמות גבוהה הזמין לגוף לשימוש מיידי. אך לשם ספיגתם נחוץ מאוד גם ויטמין C הנמצא בריכוז גבוה בפירות הדר ובפלפלים (בפלפל ממוצע יש יותר ויטמין C מבתפוז ממוצע). ויטמין C מסייע גם ביצירת חלבון הקולגן, המסייע בחיזוק השיער. ויטמין C נמצא בכמות גדולה גם בפירות יער (בכוס תותים יש כ-150% מן הכמות המומלצת של ויטמין C לאדם בוגר ליום).

נוגד חמצון חזק אחר הוא סלניום, הנמצא בכמות גבוהה באגוזי ברזל (אשר עשירים בנוסף גם באבץ ואומגה 3).

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא תזונה
X
  • © כל הזכויות שמורות