תזונה

אתם תחליטו: בריא לשתות קפה?

מבוגרים רבים נוהגים לפתוח את היום שלהם בשתיית כוס קפה אחת, ולשלב גם בהמשך היום כמה כוסות נוספות. הוויכוחים אודות הסגולות הבריאותיות של הקפה ארוכי ימים, בכתבה הבאה נסקור כמה עובדות הקשורות לשתיית הקפה באופן שיאפשר לכם לקבל החלטה מושכלת לגבי שתיית הקפה בעתיד


18/01/21 | ה' שבט התשפ"א
קפה

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

נסו לדמיין את הבוקר שלכם, אם עברתם את גיל 18, סביר להניח שהתמונה שמצטיירת לכם בראש מכילה בתוכה גם כוס קפה, שמסייעת לרבים מאזרחי העולם הבוגרים להתחיל את היום שלהם עם זריקת אנרגיה. הוויכוחים אודות התועלות הבריאותית של שתיית הקפה עדיין לא יושבו, ובכתבה הבאה נציג לכם נתונים עדכניים אודות הקפה והשפעתו על גופינו, ונשאיר לכם את ההחלטה האם כדאי לכם לשתות קפה או לא.

לפני מספר שנים התפרסם מחקר שקבע כי שתיית קפה תורמת להארכת תוחלת החיים. המחקר הפריד בין מי שנוהגים לשתוות קפה למי שלא, אך למרבה הצער לא בדק הרגלי חיים נוספים שלהם, על מנת לראות האם התועלת הבריאותית שנצפתה בקרב שותי הקפה נובעת מן הקפה ולא מושפעת מגורמים נוספים. לצד זה, מחקרים אחרים מצאו קשר ברור בין שתיית קפה להשפעות חיוביות על הבריאות:
 



דיכאון

מחקר שנעשה לפני כעשור בדק האם יש קשר בין כמות כוסות הקפה שנצרכות ביום למצב הרוח שלנו. המחקר השווה בין נשים ששתו כוס קפה אחת בשבוע, 2-3 כוסות קפה ביום ו-4 כוסות קפה או יותר ביום. מן המחקר עלה כי בהשוואה למי ששתו כוס קפה אחת בשבוע, מי ששתו 2-3 כוסות קפה הסיכון  לסבול מדיכאון היה הנמוך ב-15%. ואילו מי ששתו 4 כוסות או יותר ביום, הפחיתו את הסיכוי שלהן לסבול מדיכאון בהשוואה למי ששותה כוס קפה אחת בשבוע, ב-20%.

מנגנון הפעולה קשורהן  להשפעה המיידית שי לקפאין על הסרטונין והדופמין במוחנו, והן להשפעה ארוכת הטווחה בזכות היותו אנטי דלקתי ונוגד חמצון, גורמים שנמצאו קשורים ישירות להארעות דיכאון.

 

אלצהיימר

ב-2009 פורסמו תוצאות מחקר שעקב אחר כ-1,500 אנשים ונערך בפינלנד ושוודיה במשך שני עשורים, אשר השווה בין היארעות אלצהיימר בקרב מי בין 2-5 כוסות קפה ביום, למי שאינם שותים קפה כלל או שותים רק לעיתים נדירות. המחקר מצא כי מי שנהגו לשתות 2-5 כוסות קפה ביום היו בסיכון נמוך ב-65% ללקות באלצהיימר ממי שאינם שותים קפה כלל או שותים אותו לעיתים רחוקות.

ההסבר לכך עשוי להיות טמון במחקר נוסף שמערך במשך ארבע שנים ותוצאותיו פורסמו  בירחון למחלת האלצהיימר (Journal of Alzheimer's Disease) מספר שנים לאחר המחקר הקודם. במחקר זה נמצא כי לקפה יש אפקט המגן על תפקוד המוח שלנו. במסגרת המחקר נבדקה רמת הקפאין בדמם של מי שסבלו מבעיה קוגניטיבת קלה. מן המחקר עלה כי מי שנהגו לשתות 2-5 כוסות קפה ביום הצליחו למנוע התדרדרות במצבם הקגניטיבי 

מחקרים אחרים שנערכו על עכברים מצאו כי הקפאין מעכב את ייצור הבטא-עמילואיד אשר מצטבר במוחם של חולים במחלת האלצהיימר.

 

שבץ מוחי

מחקר נוסף שתוצאותיו פורסמן בשנת 2009 ובחן את אורח חייהן של למעלה מ-83 אלף אחיות, מצא כי שתיית 2 כוסות קפה לפחות ביום, בהשוואה להימנעות משתיית קפה או משתיית קפה בכמות נמוכה יותר, מורידה את הסיכוי ללקות בשבץ מוחי ב-20%. במחקר זה ניטרלו את השפעתם של לחץ דם גבוה וערכי הכולסטורול והסוכר בדם של האחיות.

בשנת 2011 בדיקה של מחקרים נוספים הובילה למסקנה דומה, כי שתיית 1-6 כוסות קפה ביום מורידה את הסיכון לשבץ ב-17%, ובדיקה דומה בשנת 2012 מצא כי צריכת 1-3 כוסות קפה ביום מגינה מפני היארעות אירוח מוחי.

מחקר מן השנים האחרונות אף מצא כי צריכת 3 כוסות קפה ביום מגינה מפני מחלת הפרקינסון, מחלה הנגרמת מפגיעה בתאי המוח ומובילה לפגיעה הדרגתית בתנועות הגוף, על ידי מניעת הופעת של גופיפי לוי במוח המסייעים לאבחנת המחלה.


סכרת

בשנת 2005 נבחנו 9 מחקרים שונים שעסקו בקשר בין סוכרת 2, אשר מושפעת מהתנהגותו של האדם, לשתיית קפה. במחקרים אלו עקבו אחרי כ-200 אלף איש ומצאו כי מי ששתו 4-6 כוסות קפה היום היו בסיכון נמוך ב-28% לחלות בסכרת ממי ששתו 2 כוסות קפה או פחות ביום. ומי ששתו 6-7 כוסות קפה ביום היו בסיכון נמוך ב-35% לחלות בסכרת ממי ששתו 2 כוסות קפה או פחות, בניטרול גורמים שונים כמו מין, משקל ועוד. במקרה זה נמצא כי גם לקפה נטול קפאין השפעה מיטיבה באותה המידה.

אחת הסיבות לכך היא נוגדי החימצון הנמצאים בקפה ומגנים על הרקמות מפני פגיעה. גם המלחים הנמצאים בו מסייעים לאינסולין לווסת את רמות הסוכר בדם, ויסות אשר נפגע בסוכרת מסוג 2. אך הדבר אינו נכון בהכרח לכלל האוכולסיה.

 

לב

מחקר שעקב אחר כ-130 אלף איש נמצא כי שתיית 1-3 כוסות קפה ביום מפחית את הסיכוי לאשפוז בגלל הפרעות בקצב הלב ב-20%, בהשוואה למי שאינם שותים קפה כלל. לאחר נטרול השפעתם של גורמים אחרים.

מחקרים מהשנים האחרונות מצאו כי שתיית 2 כוסות קפה ביום מגינה מפני אי ספיקת לב.

מצד שני, קפאין ידוע כמי שמעלה את לחץ הדם בטווח הארוך, ולחץ דם גבוה הוא גורם סיכון למחלות לב. איך מיישבים את הסתירה? השפעת הקפאין על לחץ הדם היא קטנה ואילו ההגנה שהוא מעניק ללב עולה על השפעת העליה הקלה בלחץ הדם. ומהי אותה הגנה? הקפה מכיל נוגדי חמצון המורידים את חמצון הכולסטרול הרע (LDL) ובירידת יצירת הדלקת בגוף, התורמים להפתחת הסיכון למחלות לב.


מה לגבי הריון?

מחקרים מצאו כי שתיית קפה בכמות קטנה מאוד אינה משפיעה באופן משמעותי על בריאות העובר, אך שתיית כוסות קפה רבות ביום עשויה להוביל להעלאת הסיכון להפלה בהשוואה לנשים שאינן צורכות קפה בהריון כלל. התוצאות עדן אינן חד משמעיות.



האם קפה תורם לירידה במשקל?

מסתבר שכן. מחקרים מן השנים האחרונות מצאו כי הווא מסייע לירידה במשקל, בזכות תכולת החומצה הכלורגנית היא נוגד חמצון המפחית את ספיגת הסוכר בגוף. הקפה עצמו מכיל 7 קלוריות בלבד בכוס (ללא תוספת סוכר וחומרים נוספים).


 
סרטן

מחקרים מהשנים האחרונות מצאו קשר בין צריכת קפה מדי יום לירידה בסיכון לחלות במספר סוגי סרטן. משערים שהיא נובעת מתכולת נוגדי החמצון הנמצאים בקפה.

 

מה הן ההשפעות המזיקות?

צריכת קפאין נמצא קשורה קשר ישיר להגברת חרדה ולהפרעות שינה ויש מי שהיא גורמת להם גם להפרעות עיכול ודפיקות לב מהירות. יש גם מי שעבורם שתיית קפה גורמת להופעת מיגרנות.

נשים ששותות קפה ואינן צורכות כמות סידן מספקת (800 מיליגרם לפחות) מעלות את הסיכון ללקות באוסטאופורוזיס (ירידה בצפיפות העצם). מומלץ להמתין עם שתיית הקפה לפחות חצי שעה לאחר צריכה ארוכה המכילה סידן, ואף מינרלים כגון אבץ וברזל.

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא תזונה
X
  • © כל הזכויות שמורות