תזונה

טעם נרכש בריא במיוחד

הירק הזה שייך לאותה משפחה של האניס - המשמש כבסיס למשקה העראק, והליקריץ - ממנו מייצרים את ה"במבליק" הירושלמי, ואם אתם אוהבים אותם קרוב לוודאי שגם הוא ערב לחך שלכם, ולא בכדי


23/09/20 | ה' תשרי התשפ"א
בריאות

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

כוכב הכתבה הנוכחית הוא ירק המשתייך למשפחה בה נמצאים גם האניס - המשמש כבסיס למשקה העראק, והליקריץ - ממנו מייצרים את ה"במבליק" הירושלמי. אם אתם אוהבים אותם, קרוב לוודאי שגם הוא ערב לחך שלכם. ואם טרם הייתה לכם הזדמנות לשלב אותו בתפריט שלכם, הגיעה העת. אוכלים אותו חי או מבושל, בפרוסות, חתיכות או מגורר בתוספת לירקות אחרים. נעים להכיר: השומר.

 



המראה שלו הוא כשל פקעות אחרות, על אף שהוא אינו גדל בתוך האדמה. עיקר גידולו הוא במקום משובנו, המזרח התיכון, אבל הוא נפוץ גם במדינות הסמוכות ובהודו. שומר הוא צמח מרפא ידוע בקרב עמים שנים כבר דורות רבים. בכתביו מזכיר הרמב"ם את השומר: "שורש השומר, כל אלה הרפואות הקלות. כאשר ימצאו מקומם, יועילו ויבריאו החולה החלוש, וכן ירפאו את החזק על אורך זמן".

ליקטנו עבורכם כמה עובדות על התועלות הבריאותיות שבצמח וצירפנו מספר מתכונים שימושיים בסוף הכתבה:
 


מערכת העיכול

אחת התועלות המרכזיות של צריכת צמח השומר היא בטיפול בבעיות עיכול שונות. החל מריח פה רע, דרך גזים, עוויתות מעיים, עצירות ואף שלשולים, הכל תלוי באופן השימוש.

השומר עשיר בסיבים תזונתיים, ביחידה אחת של הצמח (פקעת) יש כ-30% מצריכת הסיבים המומלצת לאדם בוגר ביום. סיבים אלו מסייעים לפעולות העיכול. הצמח המפחית את החומציות בקיבה, מסייע לספיגה מיטבית של החומרים המזינים הנמצאים במזון שאנו אוכלים. החומצה האספרטית שמכיל השמור, משמשת כסופחת גזים ומקילה גם על  עוויתות בטן מסוגים שונים - בזכות יכולתו של הצמח להרגיע את השרירים ולהפחית את תחושת חוסר הנוחות המקומית. תרכובות שונות הנמצאות בצמח (אנתול, צינאול, חומצות אמינו מסויימות וועוד) מכילות תכונות אנטיבקטריאליות ומסייעות בטיפול כנגד שלשולים הנגרמים מזיהום חיידקי.

יוצאי הודו נוהגים ללעוס את זרעי הצמח כדי למנוע הופעת ריח רע מהפה ולסייע בתהליך העיכול. אם טוחנים את זרעי השומר לאבקה, הם משמשים כמשלשלים טבעיים ומקילים על עצירות.

 


שמירה על משקל גוף תקין

מחקרים מן השנים האחרונות מצאו כי שינוי יחיד בתפריט, הוספת כ-50% מכמות הסיבים התזונתיים המומלצת לאדם בוגר לתפריט (14 גרם) , מוביל לירידה בצריכה הקלוורית היומית וירידה במשקל. כמות סיבים זו נמצאת בשתי יחידות שומר. סיבים תזונתיים מובילים לתחושת שובע מהירה יותר וכך להורדת התיאבון ולירידה בצריכת המזון.

אך לא רק תכולת הסיבים של הצמח מסייעת בשמירה על המשקל, גם ויטמין B6 הנמצא בכמות גבוהה יחסית בצמח, ממלא תפקיד חשוב בתהליך חילוף החומרים בגופינו (פירוק רכיבי המזון השונים)

 


בריאות הלב

הסיבים התזונתיים שבשומר מסייעים לא רק למערכת העיכול אלא גם לשמירה על בריאות הלב שלנו. נוכחותם מובילה לירידה ברמות הכולסטרול הרע שבדמנו (LDL) וכך מפחיתה את הסיכוי לחסימת כלי דם הגורמים למחלות לב. לצד הסיבים, תכולתם הגבוהה של ויטמני B השונים וויטמין C בצמח, מסייעת אף היא לשמירה על תקינות פעילות הלב.

אחד האלמנטים הקשורים ישירות לבריאות הלב הוא לחץ הדם שלנו. השומר, המכיל כמות גדולה יחסית של מינרל האשלגן, מפחית את הלחץ בכלי הדם. האשלגן מסייע לשמירה על כלי הדם שלנו מהתכווצות, ובכך מפחית את לחץ הדם הזורם בהם. מחקר שנערך בארצות הברית מצא שרק פחות מ- 2% מהמבוגרים באמריקה צורכים את כמות האשלגן המומלצת ליום.

 

תפקוד המוח

מינרל האשלגן מסייע לא רק לשמירה על נפח כלי הדם שלנו ולהובלתה חמצן בכלי הדם באופן נאות, אלא גם להולכה החשמלית בגופינו, ולתהליכים העצביים השונים שמקורם במוחנו. כתוצאה מכך, הוא תורם לחדות המחשבה


אנמיה

לא רק כמות האשלגן בצמח השומר גבוהה באופן יחסי לצמחים אחרים, אלא גם כמות הברזל וחומצת האמינו היסטדין, המסייעות לגוף להימנע מאנמיה - מצב בו יש עיכוב בייצור ההמוגלובין האחראי להובלת החמצן לתאי הגוף השונים.

 

בריאות העצם

מינרל נוסף הנמצא בצמח השומר בכמות גדולה יחסית, הוא הסידן. מנירל זה קשור ישירות לשמירה על בריאות העצמות והוא מונע את מחלת האוסטיאופורוזיס - דלדול העצם, אשר היא הגורם הראשון לשברים בגילים מבוגרים. השומר עשיר גם במינרלים נוספים השותפים לשמירה על בריאות העצם: מגנזיום, זרחן וויטמין K.

 

בריאות העיניים

וויטמין C וחומצות אמינו שונות (ארגינין למשל) הנמצאות בצמח השומר בכמות גדולה יחסית, מסייעים בשמירה על בריאות העיניים. הם מסייעים בחידוש הרקמות ובמניעת הזדקנות התאים והניוון המקולרי (התנוונות רשתית העין), ומגינים על העיניים מפני דלקות, על ידי ניקוז הרעלים החוצה. לצדם מכיל השומר נוגדי חמצון נוספים (הפלבנואידים) המונעים הרס של תאים בשל עקה חמצונית ומועילים לשמירה על בריאות העין.

 


מערכת החיסון
 

ויטמין C מסייע לא רק לשמירה על בריאות העיניים, אלא גם מחזק את המערכת החיסונים של גופינו המגינה עליו מפני דלקות, מחלות לב ומחלת הסרטן. וויטמין C הוא גם חלק מתהליך ייצור חלבון הקולגן החיוני לרקמות החיבור המגינות על הגוף מפני גורמים מזהמים. לצד ויטמין זה, מכיל ירק השומר גם את מינרל הסלניום הנקשר לייצור תאי T של מערכת החיסון, הנלחמים בזיהומים.

 

אנטי דלקתי

ירק השומר מכיל פיטוכימיקל בשם אנתול (אשר ציינו בהיבטים המסייעים לפעילות התקינה של מערכת העיכול) שלצד היותו האחראי המרכזי לטעם ולריח הייחודיים של הצמח, הוא בעל קשר ישיר למניעת התפתחות תהליכים דלקתיים וביניהם קרצינוגנזה - שלב התחלתי בהתפתחות תא סרטני.

רכיב נוסף בצמח המסייע להפחתת דלקות, דלקות כרוניות, הוא הכולין השומר על קרום התא ומסייע בהעברת דחפים עצביים וספיגת שומנים. חומר זה מסייע גם לשינה טובה, לתנועת שרירים תקינה ולפעילות תקינה של המוח.

ברפואה הטבעית משתמשים בצמח לטיפול בדלקות חניכיים ודלקות בדרכי השתן.

 

עור

כבר עסקנו בתועלת של ויטמין C לייצור הקולגן המגן על גופינו מפני זיהומים, אך לקולגן תפקיד נוסף בשמירה על מראה עורנו, והוא זה המעניק לו את המראה הצעיר. צריכת וויטמין C בכמות מספקת, מונעת הופעת קמטים ושומרת על עורינו מתוח.

 

בריאות נשית

תכולת הפיטואסטרוגנים של הצמח מסייעת לאיזון המערכת ההורמנלית הנשית ומשמשת לטיפול בתסמונת קדם וסתית, תופעות גיל המעבר ומחסור בחלב בזמן ההנקה. האסטרוגן הטבעי המצוי בצמח חיוני משפיע על פוריות האישה.

 

מתכונים
 

שומר אפוי


לוקחים 3 פקעות שומר, מנקים היטב וחותכים שכבה דקה מבסיסן.

את השומר הנקי פורסים לפרוסות בעובי של כס"מ ומניחים על גבי נייר אפייה בתבנית.
מזליפים מעט שמן זית על כל פרוסה ובוזקים מלח גס.
מכניסים לתנור בחום של 200 מעלתו צליוס ל-20 דקות או עד שהשומר מתרכך ומזהיב קלות.
 

שומר מבושל
 

לוקחים 4 ראשי שומר קטנים, מנקים היטב וחותכים שכבה דקה מבסיסן.

במחבת, מטגנים בצל חתוך לרצועות עד שיזהיב, מוסיפים את השומר ומערבבים.
מעל לבצל והשומר שופכים כוס מים חמים בה ערבבנו מראש מעט תבלינים לפי הטעם: מלח, פלפל, כורכום, כמון ושום.
מביאים לרתיחה ואז ממשיכים לבשל על אש נמוכה עד שהשומר יתרכך (כ-15 דקות) - ניתן להוסיף מים רתוחים במידת הצורך.

 

סלט שומר

 

לוקחים ראש שומר, מנקים היטב וחותכים שכבה דקה מהבסיס.

את השומר הנקי פורסים לאורך ולרוחב לפרוסות בעובי של כס"מ ומניחים בקערה.
מתבלים לפי הטעם בשמן זית (מספר כפות), חומץ (מחצית ממספר הכפות), 2-4 שיני שום כתושות, מלח ופלפל ומערבבים.
מאחסנים במקרר לשעה לפחות ומגישים.

 

סגולה אדירה לרפואה שלמה.
מחר נפיץ את שם החולה היקר/ה ללבכם לאלפי אומרי תהילים, ובע"ה נתפלל לישועות ביחד אתכם! 

לפרטים לחצו כאן


 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא תזונה
X
  • © כל הזכויות שמורות