תזונה

לא רק בראש השנה - הירק שכדאי לאכול כל השנה

הוא אחד מן הסימנים על שולחן ראש השנה, אנחנו מברכים עליו ""יהי רצון מלפניך ה אלוקינו ואלוקי אבותינו שייכרתו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו", אבל האם ידעתם מה הם הסגולות הבריאותיות שלו?


13/09/20 | כ"ד אלול התש"פ
בריאות

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

על שולחן החג בכל בית יהודי מונח בערב ראש השנה הירק הבא, אנחנו נוהגים לברך עליו: "יהי רצון מלפניך ה אלוקינו ואלוקי אבותינו שייכרתו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו", אבל רבים מאיתנו לא נוהגים לאכול ממנו באופן קבוע בשאר ימות השנה, וחבל. אספנו עבורכם כמה סגולות בריאותיות של הירק כרישה, לצד מספר מתכונים שתוכלי להעלות על שולחנכם כבר השבוע:

 

הריון

לאורך השנים הקפידו לדאוג לכך שנשים בהריון תצרוכנה תזונה בריאה ומספקת. אבל אם ידעתם על התועלת הבריאותית שיש לצמח הכרישה בהריון?

ההמלצות הרפואיות לנשים בהריון, ואף לנשים המתכננות הריון, הוא לצרוך תוספת יומית של ויטמין B9, חומצה פולית. מחסור בויטמין זה נמצא קשור ישירות להתפתחות מומים בעובר. צמח הכרישה מכיל חומצה פולית טבעית פעילה (פעילה משמעותה, שהגוף יכול לעשות בה שימוש כפי שהיא והיא אינה צריכה לעבור תהליך התמרה בגוף) הנקראת  5-מתיל-טטרא-הידרו-פולאט (5-methyltetrahydrofolate).
 

בריאות הלב

החומצה הפולית הנמצאת בכרישה בכמות גבוהה יחסית, חיונית לא רק להתפתחות העובר אלא גם לבריאות הלב שלנו. היא קשורה קשר יציר להומוציסטאין, חומצת אמינו שקשורה ישירות לתפקוד כלי הדם שלנו ורמה גבוהה שלה, אשר נגרמת בעת מחסור בבי 12 ובחומצה פולית, מזיקה להם. החומצה הפולית שבכרישה מאזנת את רמות ההומוציסטאין.

צמח הכרישה מכיל גם נוגדי חימצון הנקראים פוליפנולים, שמסייעים בהגנה על כלי דם מפני חמצון. הקמפפרול, הוא אחד מהם, ולצד ההגנה על כלי הדם הוא גם מוביל להיווצרותה של תחמוצת החנקן, אשר מסייעת בהרחבת כל הדם וכך מורידה את לחץ הדם.

מחקרים מהשנים האחרונות מצאו כי למשפחת הצמחים אליה משתייך גם צמח הכרישה יש השפעה המפחיתה היווצרות קרישי הדם אשר יש להם קשר ישיר לתרחשות התקפי לב או שבץ.

 

אנמיה

משמעות המושג אנמיה, הוא מחסור בתאי דם החיוניים לפעילותו התקינה של הגוף. יש שני סוגי אנמיה, זו הנגמרת ממחסור בברזל וזו הנגרמת ממחסור בויטמין B12. צמח הכרישה, עשיר בברזל, המשמש רכיב חיוני בתאי דם אדומים המשמשים להעברת חמצן בגופינו. כאשר קיים מחסור בברזל, נוצר מחסור בחמצן בגוף אשר פוגע בתפקוד האיברים השונים שלנו. 

 

בריאות העור

נוגדי החמצון עליהם דיברנו בהקשר לבריאות הלב חיוניים גם לבריאת העור שלנו. הם מסייעים להתמודדות עם רדיקלים חופשיים הקשורים להיווצרות כתמי עור, קמטים ועוד. צמח הכרישה אשר עשיר בנוגדי חמצון אלו, מאט את תהלךי ההזדקנות ואת התפתחותן של בעיות שונות בעור שלנו. בנוסף, צמח הכרישה מכיל גם תרכובת בשם אליצין, אשר יש לה תכונות אנטי בקטיראליות, המסייעות בהרחקת חיידקים וגורמים מזיקים אחרים מהעור.

 

סכרת

כשבוחנים את השפעת המזונות השונים על יצירת סוכרים בגוף מודדים זאת על ידי מדד שמכונה מדד גליקמי, המדד שקובע את כמות הסוכרים שהגוף מייצר כתוצאה מצריכת מזון כלשהו לאורך זמן. מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך, בריאים יותר לחולי הסכרת. צמח הכרישה נחשב לבעל מדד גליקמי נמוך, ולכן מומלץ לצריכתם של חולי סכרת.

גם לתרוכת האליצין אשר הזכרנו בהקשר לבריאות העור, יש תועלת בריאותית לחולי סכרת, משום שהיא נמצאה קשורה ישירות להפחתת הסיכוי להתפתחות תסמונת מטבולית, בה האדם סובל לצד הסכרת גם מרמות שומן לא מאוזנות בדם, ולהפחתת הסיכוי לפגיעה עצבית בשל מחלת הסכרת (נויורפתיה סוכרתית).

 

ירידה במשקל

אחד הגורמים המשפיעים ביותר על ירידה במשקל הוא תחושת השובע. כשאנחנו שבעים אנחנו איננו רוצים לאכול יותר. צמח הכרישה מכיל כמות סיבים גבוהה יחסית, המפחיתה את החושת הרעב. הכרישה מכילה סיבים מסיסים וסיבים לא מסיסים, אשר מסייעים כל אחד בדרכו לפעילות העיכול.

 

עיכול

כמות הסיבים הגבוהה באופן יחסי שמכיל צמח הכרישה, מסייעת לא רק לתחושת השובע וכתוצאה מכם גם לירידה במשקל, אלא גם לפעילות מערכת העיכול. הם מסייעים לשמור על מערכת העיכול נקייה ובריאה יותר כתוצאה מכך, ומאפשרים פעילות חלקה שלה. לצריכה יומית של הצמח נמצא קשר ישיר עם הפחתת עצירות ובעיות עיכול מסוגים שונים.

תרכובת האליצין, אשר ציינו בהקשר לבריאות העור, הופכת במהלך תהליך העיכול שלה לחומצה המסייעת למלחמה בחיידקי המעיים.
 

 


אנטי דלקתית

צמח הכרישה מכיל כמויות גדולות יחסיות של ויטמין K אשר מחקרים מצאו כי יש לו תכונות אנטי דלקתיות, וויטמין B6 שפועל אף הוא נגד דלקות. נוכחותם של ויטומינים אלו, מסיעת בהתמודדות עם מחלות כרוניות הקשורות לנוכחותם של דלקות. הם משפיעים לטובה על דלקות בדרכי השתן, דלקות מפרקים ועוד. לצד ויטמינים אלו עשירה הכרישה, כפי שציינו, גם בנוגדי חמצון, פוליפנולים וביניהם הקמפרול, אשר מסייעים לגוף להתמודד עם דלקות שונות.

 

בריאות העצם

ויטמין K אשר עסקנו בו בהקשר להתמודדות הגוף עם דלקות, מסייע גם בשמירה על בריאות העצמות. הוא נקשר ישירות לפעילות החלבון אוסטאוקלצין, אשר שומר על רמות הסידן בעצם ומונע את התפרקותה. כמות יומית ממוצעת של כרישה מכילה כ 40% מכמות הויטמין המומלצת ביום.

 

בריאות העיניים

הכרישה מכילה כמות גבוהה יחסית של ויטמין A (כ-55% מהצריכה היומית המומלצת במנה בגודל כוס). על חשיבותו של ויטמין A לשמירה על בריאות העיניים אין צורך להכביר במילים, הוא מסייע בראיית הלילה שלנו. לצדו, נוכחותם של נוגדי החמצון שמכיל צמח הכרישה, מסייע למלחמה ברדיקלים החופשיים הגורמים לבעיות עיניים שונות המתפתחות עם השנים, ביניהן ניוון מולקולרי.

צמח הכרישה מכיל גם כמות גדולה יחסית של 2 פיגמנטים אורגניים, קרוטונואידים, המגינים על העיניים מפני נזקי הקרינה האולטרה סגולית: לוטאין וזיאקסנתין ומסייעים במניעת הופעת הירוד (קטרקט)

 

לנוחיותכם, אנחנו מצרפים לכם מספר מתכונים להכנת הכרישה:
 

קציצות כרישה (כרתי)

לאחר ניקו ושטיפה, פורסים את גבעולי הכרישה לחלקים עבים יחסים (3 ס"מ) ומכניסים אותם לסיר מלא במים. מרתיחים, ולאחר הרתיחה מנמיכים את הלהבה ומבשילם עד להתרככותם. מוציאים מן הסיר, מסננים וסוחטים את הכרישה.

קוצצים את הכרישה דק דק, ומוסיפים לה תפוח אדמה מבושל מעוך, ביצה, פירורי לחם, מלח ופלפל. 

מעצבים את התערובת לקציצה ומטנגנים משני הצדדים עד להשחמה קלה.

 

כרישה מבושלת

מטגנים שום ובצל קצוצים עד שיתרכו. לאחר ניקו ושטיפה, פורסים את גבעולי הכרישה לחלקים עבים יחסים (3 ס"מ) ומכניסים אותם לסיר. מוסיפים מים, מיץ לימון מלח ופלפל ומביאים לרתיחה. לאחר מכן מבשלים על אש נמוכה עד להתרככות הכרישה, כשהיא מתקררת מעבירים אותה לכלי אטום ומאחסנים במקרר עד לאכילה.

 

סלט כרישה צהוב

לאחר ניקו ושטיפה, פורסים את גבעולי הכרישה לחלקים עבים יחסים (3 ס"מ), מניחים אותם בקערה, מפזרים מעליהם מלח, מכסים בניילון נצמד ומכניסים למקרר. לאחר כשעה שוטפים את הכרישה, סוחטים ומעבירים לקערה חדשה, מתבלים במיץ לימון, אבקת קארי/טרישי/בהרט עירקאי ושומרים במקרר עד לאכילה.

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא תזונה
X
  • © כל הזכויות שמורות