בריאות

מרגש: בדיקת דם פשוטה שתאבחן זיהוי מוקדם של מחלת הסרטן

ממצאי המחקרים בחקר הסרטן לא מפסיקים להתקדם ולפרוץ דרכים חדשניות לטיפול במחלה. מחקר חדש שנעשה במכון ויצמן מצביע על דרך שתאפשר לזהות סרטן בבדיקת דם פשוטה

11/09/22 | ט"ו אלול התשפ"ב
מרגש: בדיקת דם פשוטה שתאבחן זיהוי מוקדם של מחלת הסרטן

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

תארו לכם שעבור גילוי ואבחון סרטן היתה אפשרות לבדוק זאת בבדיקת דם פשוטה.

נראה שהדבר הזה קרוב יותר מתמיד.

במכון ויצמן למדע פותחה שיטה אשר יכולה לגרום לפיתוח בדיקות דם לאבחון סרטן ברמת דיוק גבוהה מאד.

בכתב-העת המדעי Nature Biotechnology פורסמו ממצאי המחקר ביום חמישי האחרון.

תוצרי לוואי של הרס תאים של הסרטן "משייטים" בדם שלנו. אלו יכולים להיות מקטעי די-אן-אי וחלבונים שמקורם בתאי דם מתים.

בדם צפים גם מקטעי די-אן-אי וחלבונים שמקורם בתאי גידול מתים כאשר הגוף מתמודד עם מחלת הסרטן.

עד כה, היתה בעייתיות בבדיקות הדם שניסו לזהות הימצאות סרטן בגוף, אך בדיקות הדם החדשניות שבוצעו במחקר התבססו על שיטה לדימות מולקולות בודדות. שיטה זו נעזרת במעט נוזל דם על בסיס במיקרוסקופיה פלואורסצנטית, שמאפשרת ביצוע מיפוי אפיגנטי מדויק ומדוקדק על בסיס דגימה קטנה מאוד. במחקר נעשה שימוש גם בבינה מאכותית: "האלגוריתם שלנו ידע להבחין בין קבוצות של אנשים בריאים ובין חולי סרטן בדיוק של 92 אחוז – רמת ביטחון חסרת תקדים לבדיקות מסוג זה", מספרת ד"ר אפרת שמע, ראש צוות המחקר מהמחלקה לאימונולוגיה ורגנרציה ביולוגית של המכון.

"בעתיד, שיטה זו עשויה לאפשר לאבחן לא רק סוגי סרטן שונים, אלא גם מחלות נוספות המשאירות עקבות בדם, כגון מחלות אוטואימוניות ומחלות לב".

"השיטות המקובלות כיום לגילוי סרטן הינן לרוב פולשניות ולא נעימות או לחלופין יקרות ולא נגישות. כך למשל, לקיחת דגימת רקמה (ביופסיה) – בין אם בניתוח או באמצעות מחט ארוכה – עלולה להכאיב ולפעמים אף כרוכה בסיכון מסוים. לעומת זאת, בדיקות דימות כגון MRI או PET-CT מסתמכות על ציוד יקר ומסורבל שאינו זמין בכל מקום. לפיכך, בדיקות דם יעילות, המכונות גם ביופסיה נוזלית, עשויות להוות חלופה מוצלחת לכל אלה.

"לא מדובר רק בנוחות. הקטנת האי-נעימות הכרוכה בבדיקה מגדילה מאוד את הסיכויים שאנשים ירצו ללכת להיבדק, ובהתאם מגדילה גם את הסיכוי לגילוי מוקדם ולהצלת חיים", אומרת ד"ר שמע.

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>