מגזין תהילים

ההבדלים הפסיכולוגיים שבין גברים לנשים

הרב זמיר כהן בשיעור קצר ומרתק המסביר את הסיבות לאי ההבנות הרבות הנופלות בין בני זוג


03/05/20 | ט' אייר התש"פ
הרב זמיר כהן

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

מדברי הרב זמיר כהן בסרטון:
 

מדוע שני אנשים טובי לב לא מצליחים לשמור על שלום בית?

כולנו מכירים זוגות רבים בהם הגבר והאישה שניהם טובי לב ולשניהם תכונות אופי חיוביות, ובכל זאת האושר בחיי הזוגיות רחוק מהם. מתיחויות, ריבים וכעסים מצויים בניהם על בסיס קבוע. והשאלה שלהם ושל כולנו היא: כיצד נוכל לנתב את טוב הלב של שני בני הזוג לשלום ולשלווה לאחדות ולאהבה?

ממחקרים חדשים עולה שלא די בטוב לב, כפי שכולנו סבורים לפני החתונה: "אם אני אדם טוב והיא אישה טובה, הרי ודאי שחיי הזוגיות שלנו יהיו מוצלחים", אלא חייבים ללמוד את ההבדלים הפסיכולוגיים שבין גברים לנשים. באמצעות נתינה, כשכל צד מעניק לשני את הצרכים האמיתיים שלו, ניתן להגיע לזוגיות פורחת ומוצלחת.

 

המוח הגברי מול המוח הנשי

פרופסור סיימון ברון-כהן, פרופסור בכיר לפסיכולוגיה ופסיכיאטריה באוניברסיטת קיימברידג', מציין בספרו כי:

המוח הגברי מסוגל לנתח, לפרק ולהרכיב דברים בשיטתיות, הוא מבין במהירות איך מערכות עובדות וחושב בנוסח "אם-אז". לכל דבר סיבה, לכל שאלה תשובה, מוח שמסוגל לנווט היטב משום שהוא בונה לעצמו תרשימים תלת-מימדיים של סביבה פיזית. מוח שלא יחשוב מיד להציע קפה לאורח או להתעניין בשלום ילדיך, וגם אם יחשוב ויציע ויתעניין - לא באמת יתעניין בתשובות.

לעומת זאת, המוח הנשי מסוגל לזהות בקלות מחשבות ורגשות של אדם אחר, ולהגיב באופן מתאים ביותר. מוח שמסוגל לתקשר עם אנשים רגשית וחש צורך אינסטנקטיבי להתעניין בתינוקות, לחוש כלפיהם רגשות חיבה ולגונן עליהם. מוח שכדי לזכור מרחב פיזי יסמן לעצמו נקודות ציון ולא ישרטט מפות מנטליות. 

במחקרים אלה התברר שהמרכז העקרי של יצירת רגשות וזיכרון במוח גדול יותר אצל האישה, וכך גם המסלולים הקשורים לדיבור, לשפה ולהתבוננות ברגשות הזולת. פירוש הדבר שנשים בממוצע מיטיבות לבטא רגשות ולזכור את הפרטים של אירועים רגשיים, ולעומת זאת אצל גברים חלק המוח המוקדש לקשר היצרי הבן-זוגי, גדול פי 2.5 מזה של הנשים. גם מרכזי המוח המופקדים על פעולה ותוקפנות גדולים יותר אצל גברים. 

בגיל הרך, בנות מקדימות לדבר מהבנים וכאשר הן גדולת, בדרך כלל אינן מתקשות בדיבור. רוב המתקשים בדיבור, עד כדי גמגום, הינם גברים. בנים רבים הופכים בבגרותם לפחות רהוטים בדיבורם ואפילו לשתקנים. ואילו הנבות, ברובן, מפתחות בבגרותן מיומנויות לשוניות וחברתיות. 

 

גברים מדברים אך ורק כדי להעביר מידע, ונשים?

בספרו רב המכר של הפסיכולוג האמריקני ד"ר ג'ון גריי, "גברים ממאדים ונשים מנוגה", טוען המחבר כי הוכח היום שזיהוי התכונות השונות המבדילות בין נשים לגברים, מסוגל לפתור רבות מהבעיות ומהסיכסוכים שבין זוגות רבים. נפתח בדוגמה מעשית: גברים מדברים אךו רק כדי להעביר מידע. אישה מדברת לא רק כדי להעביר מידע, אלא גם כדי לחוש את הקשר ולבנות צורת התקשרות בינה לבין בעלה. זו הסיבה שנשים רבות מתלוננות: "אתה לא מדבר אתי מספיק", והוא לא מבין מה היא רוצה, הרי דיברנו על הכל. וכאשר היא חוזרת על דברים שדיברו אתמול או לפני מספר ימים, הוא מתפלא: אבל דיברנו על כך ואני יודע בדיוק מה צריך לעשות, למה צריך לחזור על הדברים? והוא לא מבין, כשאישה מתלוננת "אנחנו לא מדברים מספיק, אין לנו שעות שיחה", הרי זה אומר שהיא אוהבת אותך והיא חשה שהקשר לא בא מספיק לידי ביטוי מעשי. האישה, שנמצאת בדרך כלל שעות רבות יותר עם הילדים, בעלת כישורי דיברו גבוהים יותר שבאמצעותם היא בונה את האישיות של הילדים,מנווטת, מדריכה, מחנכת, מוסיפה מילים של ריפוד כדי להיכנס לליבם וממילא יש לה צורך אמיתי לשעות שיחה רבות יותר עם בעלה.

 

ללכת אחד לקראת השניה ולהיפך

לכן גבר חכם שרואה שאשתו זקוקה ליותר שיחה, אבל מה לעשות שהוא טרוד ועסוק ובאמת אין לו זמן לכל זאת, במקום להגיב לתלונות שלה: "דיברנו מספיק, אני לא מבין מה את רוצה", יעבור לגישה הפוכה: הוא יתחיל להתלונן על כך שאנחנו לא מדברים מספיק, חבל שאין לנו יותר שעות שיחה. כשהאישה שומעת - בעלי רוצה לדבר אתי, רק מה לעשות שיש לו את האילוצים של העבודה והטרדות, היא נרגעת. מכיוון שהוא קשור אלי, הוא כן רוצה לשוחח, הוא אוהב אותי, אני קשורה אליו. מצד שני, כשאישה יודעת שבעלה בנוי אחרת, הוא מקצר במילים, המוח הגברי לא בנוי לשיחות ארוכות, היא מבחינתה הולכת לקראתו ומתמצתת יותר את הדיבורים מכפי שהיא מדברת עם חברותיה באריכות רבה, והוא מצידו יושב איתה ומאזין מתוך רגש, אוזן קשבת, אינו קוטע אותה, מגלה הבנה לקשייה ולדבריה, מביע דיעה בתחומים שונים שהיא מבקשת לדעת מה דעתו. וכך השיחה זורמת ביניהם, כל צד הולך לקראת הצד השני, והקטע הזה של השיח שבין בני הזוג נסגר בצורה טובה. פתרנו בעיה אחת בויכוח המצוי בין גברים לנשים.

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא מגזין תהילים
X
  • © כל הזכויות שמורות