מגזין תהילים

לא רק תהילים: 5 נקודות על חשיבות לימוד הלכה יומי

מה אמרו גדולי ישראל על חשיבות לימוד ההלכה, ומהם חלקי השולחן ערוך? סקירה קצרה ותמציתית


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

לימוד תורה ובכלל זה לימוד הלכות – אינו כלימוד של כל חוכמה אחרת. חוכמה אחרת אינה מחייבת את האדם להשית חייו וכל הנהגותיו על פיה, אולם התורה, מלשון הוראה, מורה לכל יהודי את דרך החיים הנכונה בה יחיה.
1. מעבר לכל ידע או הבנה נשגבת שאנו מצווים להשיג במסגרת הלימוד, לימוד התורה 'עץ חיים' למחזיקים בה - עץ שמזין את שורשינו כל זמן שאנחנו מחוברים אליו. על כן, היחס שלנו ללימוד התורה וההלכה (החלק המעשי של הלימוד) מוכרח להיות כאל מטרת על המקדשת את החיים בעצמם. 
2. ספר ההלכות בעצם מתווה את דרכנו ואת אופן התנהגותנו בכל תחום מתחומי החיים. פסיקת ההלכה של רוב הספרדים נעשית על פי הספר 'שולחן ערוך' אותו חיבר ר' יוסף קארו, והוא בעצם קיצור של ההלכות המופיעות בספר 'בית יוסף'. אחינו האשכנזים לעומת זאת, נוהגים על פי משנתו של ר' משה איסרליש (המכונה הרמ"א). שולחן ערוך מחולק לארבעה חלקים עיקריים: אורח חיים, יורה דעה, אבן העזר וחושן משפט.
אורח חיים – מדבר על הנהגות האדם ביומיום כגון: סדר השכמת הבוקר, ציצית ותפילין, תפילה, שבת, חגים ועוד.
יורה דעה – מדבר על הלכות שחיטה, איסור והיתר, דיני כשרות, דיני נידה, דיני ריבית, דיני נדרים ועוד.
אבן העזר – עוסק בדיני משפחה (נישואין וגירושין) והלכות אישות.
חושן משפט – עוסק בהלכות ממונות, דיני בית דין, הדין האזרחי והפלילי והנהגות לדיינים.

3. לימוד ההלכות הוא הכרחי לכל יהודי, היות ורק בעזרתו יוכל האדם להיזהר ולדקדק בכל פרטי התורה, לבל ייכשל באיסור או בביטול עשה. כשאדם אינו לומד הלכות כראוי, יכול בנקל להיכשל באיסורי תורה, בלי לדעת כלל שיש איסור בדבר זה. 
4. במסכת מגילה מכונה ההלכה בתואר 'כתרה של תורה', והאדמו"ר הזקן מבאר שכשם שה'כתר' נמצא על ראש האדם ומקיף אותו, כך ההלכה מקיפה את חוכמת התורה ועוזרת בהבנתה, ובעצם דרכה אפשר להגיע לקיום רצון ה'. ובכדי להשיג ו'לתפוש' בשלימות את הרצון האלוקי מהאדם, צריך כל יהודי ללמוד היטב את כל דיני התורה.
5. לפניכם דברים שנאמרו מפי גדולי ישראל על חשיבות לימוד ההלכות: 
מרן הרה"ג ר' עובדיה יוסף זצ"ל, במעמד סיום הש"ס בבלי, אדר תשס"ה: "אני מבקש מהמגידי שיעור היקרים שיחיו, שאחרי סיום השיעור ב'דף היומי', ילמדו 'עמוד היומי' בשולחן ערוך ומשנה ברורה. כך ילמדו גם הלכות, ויקוים בהם 'כל השונה הלכות בכל יום, מובטח לו שהוא בן העולם הבא'".
ממכתב ששיגר הרה"ג ר' עזריאל אויערבך: "גם אני מצטרף לברכת הגדולים שליט"א, על היוזמה החשובה להחדיר את לימוד ההלכה שהיא דבר ה' לכל שכבות העם, ויתברכו העושים והמעשים לברכת שמיים מעל".
הרה"ג ר' יוסף שלום אלישיב, למשלחת רבני 'שונה הלכות': ודאי שרעיון זה מביא תועלת גדולה מאוד. כל אדם צריך ללמוד הלכה למעשה. לדעת המעשה אשר יעשון, והדרך ילכו בה. גם אם עוסקים בלימוד גמרא אין די בכך. עדיין לא יודעים כיצד לנהוג הלכה למעשה. כאשר עוסקים בלימוד הלכה למעשה, רק אז יודעים במה מחויבים, ורק כך ניתן לקיים את הציווי 'וזכרתם את כל מצוות ה' ועשיתם אותם'. גם לומדי 'דף היומי' ראוי שיוסיפו גם קביעת שיעור בהלכה, יען כי אפשר לקיים שניהם. זהו דבר טוב מאוד - וכל המוסיף על לימוד הגמרא את לימוד ההלכה, מוסיפין לו מן השמיים, להתברך בברכה והצלחה.

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא מגזין תהילים
X
  • © כל הזכויות שמורות