חלומות

פירוש חלומות: פיתרון וביאור חלומות לפי הקבלה ביהדות

האם צריך להתייחס לחלומות? כיצד ניתן לדעת אם חלום אמיתי? איך מזמינים חלומות טובים? כל זאת ועוד בשיעורו המרתק של הרב בן ציון מוצפי על פירוש חלומות ופתרון חלומות. לפרטים היכנסו


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
פירוש חלומות

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

שיעורו של הרב בן ציון מוצפי שליט"א בנושא חלומות:

כמעט כל בני האדם רואים חלומות שונים ומשונים. לפעמים רואים עתידות, אירועים ואנשים מהעבר..

מה פשר החלום? האם התורה מתייחסת לזה? ואם כן כיצד?

כל דבר בעולם מכיל גם דברים חיוביים ושליליים גם כך בחלום. רוב החלומות לא מעלים ולא מורידים, חלומות הבל ידברו.

יש חלומות אמיתיים. בתורה יש הרבה סיפורים על חלומות: חלום יעקב, חלומות יוסף, חלומות פרעה ועוד. יש חלומות המגיעים ומבטאים רעיון באופן ישיר, ויש חלומות המגיעים בצורה של רמז.

חלום על לוויה ואדם שנפתר זה סגולה לאריכות ימים. אם אדם רואה הספד בחלום זה סימן טוב, סימן לכפרה על מעשיו. נחש בחלום זה ג סימן טוב, מעיד על אריכות ימים, על פרנסה. לחלום שהורגים הנחש זה לא טוב כי מבטא עצירה של הפרנסה.

צריך מאוד להיזהר ולא להגרר לפתור חלומות, מישום שבחלום נכנסים הרבה אלמנטים שוליים, חסרי משעות ואף שקריים. רק במיעוטם של החלומות יש דברים נכונים.

מי שחלם חלום ונפשו עגומה יעמוד בברכת כהנים ויאמר את נוסח הטבת החלום שבסידור. ומי שראה חלום רקשה, שיעמוד מול שלושה מאוהביו ויעשו "הטבת חלום".

 

החלום הולך אחרי הפיתרון

חלומות הולכים לפי הפיתרון. לכן אם חולמים חלום טוב כדאי לא לספר כדי שלא ישלוט בזה עין רעה, שכן אין הברכה מצוייה אלא בדבר הסמוי מן העין. גם חלומות מוזרים לא כדאי לספר.

אדם לא ראה חלום אלא מהרהורי ליבו. ולעיתים לחלום יש קשר לאירועים בחיי האדם. למשל, חלומותיו של יוסף התקיימו לאחר 22 שנה - מכאן אנו למדים שאם מספרים חלום למי שאינו אוהב, זה עלול לגרום שהחלום לא יתקיים או ידחה. ומי שפותר באופן לא חיובי את החלום זה לא טוב. כי חלום הולך אחרי הפיתרון. 

 

פתרונות של חלומות

מסופר על ברהדיה שפתר חלומות. בא אליו גוי וסיפר לו שבלע כוכב. הוא חשב שהפירוש הוא שיהיה גדול ואלוף. ברהדיה שאלו: "הרגת יהודי?" איך ידע זאת? כי כל יהודי הוא כוכב. אח"כ סיפר לו שראה בחלום שעין ימנית בלעה את השמאלית. ופירוש החלום היה שהבן שלו מתעלל בבת שלו. מישום שבתעין שמאלית ובן עין ימנית. 

יש עוד סיפור על אחד שבא לפותר חלומות וסיפר שחלם שיש לו עוד אוזן גדולה מעל הראש - הפירוש שירוויח הרבה משמיעת דברים חיוביים. ושאלו אם הוא אופה במקצועו. ושירוויח הרבה מעיסוקו. מה זה קשור? בזמנו לתנור היתה צורת אוזן. 

לחלומות סמלים ומוטיבים שונים וחכם יכול לפתור אותם.

 

איך חז"ל התייחסו לחלומות?

שאלו את הראב"ד האם מותר להתשמש בקנקנים ששתו בהם יין נסך? והוא התיר. בלילה חלם שאומרים לו: "השותים במזרקי יין" הנביא התלונן ששותים יין נסך. לפי החלום הוא הבין שטעה בהוראה ושינה את ההלכה, פסק לפי החלום.

 

האם להתייחס לחלומות?

הגמרא מביאה סיפור על איש שאביו השאיר לו מעות, והוא לא ידע על קיומם. הוא בא אליו בחלום ופירט לו כמה מטבעות יש, איזה חלק שייך לבן, איזה חלק זה פיקדון של פלוני, ולק מעשר. כהבן מצא את הכסף, ראה כמה היה מדוייק החלום.

החיד"א כותב שלהוציא ממון ממישהו כדין אי אפשר על פי חלום, לעומת זאת לגבי איסור שתייה של יין מבקבוקים בהם היה יין נסך, כפי שראינו, ניתן לפסוק לפי החלום.

יש סיפור על הרתב"ז, שבזמנו כשאנשים היו בבית קפה, היו מעשנים כמו מעין נרגילות, והאבוקה היתה עשויה מחלב - שלפי התורה זהו דבר האסור באכילה. שאלו את הרתב"ז האם מותר לעשן בצורה כזאת, והוא אמר שכן. בלילה ראה חלום שלפי פירושו הבין שטעה בהלכה. מישום שכשנושפים אויר לריאות טועמים מהחלב, וזה אסור.

עוד מעשה, לילה אחד ראה הרתב"ז בחלומו שאחד מבני העיר נפתר. הנפתר חשש וביקש מהרב שיעזור לו. הרב התלווה אליו לבית דין של מעלה. הראו לנפתר את כל מסכת חייו ולבסוף שאלו מי יודע זכות על האיש? הגיעו מלאכים עם גליונות והראו את זכויות האיש. לאחר מכן שאלו מי יודע על חובות ואיסורים? הגיע מלאך והראה שהאיש פתח עסק בשבת בשביל מלך גוי ולכן צריך 7 חודשי גהנום. הרתב"ז קם ואמר שלפי הרמב"ם בהלכות שבת הוא לא עבר על איסור. שאלו אותו מי הוא, ואמר שהוא דוד בן זמרה רבה של מצריים. וסיכמו שיעיינו בתיק. הרתב"ז קם משנתו באמצע הלילה, הוא מצא וראה שאכן כל מה שאמר בחלום היה כתוב בכתבי הרמב"ם. אז הוא כתב פסיקה לפי הרמב"ם ומה שאירע בחלום וחזר לישון. הוא הגיע שוב לבית הדין וראה שפתרו אותו מהאיסור מישום שמה שפוסקים למטה, פוסקים למעלה. הרתב"ז התעורר והמשיך לכתוב הפסיקה.

 

על פעולת הטבת החלום:

באמסטרדם, לפני כשלוש מאות שנה, החכם רבי מנשה בן ישראל כתב בספרו נשמת חיים, שהוא מכה על חטא: "שכשהדברים נגעו אליו התייחס אליהם וכשנגעו לזולתו לא התייחס"

בזמן שבנו שהה בפורטוגל הוא חלם שבנו נמצא בנהר סוער וגלים עומדים להטביעו והוא צועק לו לעזרה. הרב התעורר, צם ולמד תורה, ובערב עשה הטבת חלום. כעבור שבועיים הבן בא לבקר. הרב שאלו מה קרה ביום פלוני? והבן סיפר שהיה בסירה וגל גדול שטף אותו, שהוא זעק לעזרה ומלאך הגיע ולקח אותו לחוף מבטחים. החלום הקדים את האירוע. 

יום אחד הגיע לרבי מנשה בן ישראל אישה שסיפרה שחלמה את בגדי בנה מוכתבים בדם. הוא אמר לה שזה בסדר ושלא תתייחס. לאחר ימים מועטים נרצח ע"י שודדים. על כך הצטער הרב, שלא פתר החלום לטובה ולא עשה הטבה.

כמובן, שצריךאדם לדעת לברור מתי החלום אמיתי או דמיוני.

 

כיצד ניתן לדעת אם חלום אמיתי או לא?

"שיר המעלות בשוב השם את שיבת ציון היינו כחולמים" מה העניין עם החלום? חלום הוא אחד חלקי שישים מנבואה. אז איך ניתן לדעת אם חלום הוא אמיתי או לא?

חלומות של תחילת הלילה הם בד"כ לא אמיתיים, השינה בשלב זה לא מספיק עמוקה, ומה שרואים בחלומות אלו זה התבטאות של מחשבות יומיומיות. בנוסף יש מאכלים שעדיין לא התעכלו והם גם משפיעים מאד על החלומות. לכן כדאי לא לישון עם קיבה מלאה. גם שתית אלכוהול ונטילת תרופות, יכולה להשפיע על החלומות. 

החלומות שחולמים סמוך לשעות השחר הם חלומות יותר זכים ונקיים. בתחילת הלילה היקום ער ואנשים מסתובבים - חלל האויר מלא מחשבות של אנשים וזה מפריע לנשמות לעלות למעלה ולקבל אור אמיתי. לקראת השחר, כאשר היקום יותר רגוע ושקט.. אז הנשמה יכולה לקבל חלומות יותר נקיים. בחלום יש סיפור של דברים ולפעמים יש דמיונות שהאדם מוסיף לחלום. ולא בהכרח כל חלומות הבוקר הם אמיתיים.

 

איך מזמינים חלומות נעימים?

בגמרא מובא שמי שהלך לישון שמח חולם חלומות טובים, לעומתו מי שהולך לישון מפוחד או עצוב חולם חלומות לא טובים.

מובא בספרים להזהר שלא יהיו מתחת למיטה חפצים שאין בהם צורך, ובפרט נעליים.. זה יכול לגרום לחלומות לא נעימים. חשוב לישון עם ידיים נקיות, כשהגוף נקי, עם בגדים נקיים. לקרוא קריאת שמע שעל המיטה. רוח טומאה שורה על בגדים לא נקיים.

 

שנים וימים של חלום נחלמים בדקות או שניות:

תלמידו של האר"י הקדוש רבי אברהם הלוי ראה את האר"י - הקדוש ממלמל מתוך חלום. הוא ניסה להקשיב לדבריו. כשהתעורר, שאלו רבי אברהם לפשר הדברים. האר"י הקדוש סיפר לו שבכל פעם כשישן יש מלאך שמקבל את הנשמה שלו, ושואל לאן הוא רוצה להגיע? לישיבה של רבי שמעון? לישיבה של רבי מאיר בעל הנס? של רבי עקיבא? של יוחנן בן זכאי.. כל פעם ישיבה אחרת.

בפעם הזאת היה בישיבה של רבי עקיבא,  ושם למד על סוד האתון של בלק. רבי אברהם הלוי רצה לדעת מה למד. אמר לו האר"י שגם אם ישב איתו 80 שנים רצופת, לא יספיק לומר ללמדו את מה ששמע למעלה. 

 

לפי הקבלה הנשמה מורכבת משלושה חלקים שונים:

הנפש - היא הכי קרובה לגוף. היא מלבוש של הנשמה, ודרכה מתבטאות תכונות האדם, מידות, גאווה, סקרנות, תאוות, הרגלי שינה, תזונה ודיבור. 

הרוח - החלק הרוח יותר רוחני, יותר קשור למחשבה ודיבור ופחות למעשה. כוח דיבור מפותח אצל אדם מעידה כי מדרגת הרוח בנשמתו גבוהה יותר - שהרוח דומיננטית יותר מהנפש.

הנשמה - עוצמת וגודל הנשמה משתנה לפי האדם והשתדלותו. לנשמה נמשכת לדברים רוחניים, חיוביים. היא מבטאת את עומק המחשבה, השכלה בתורה, התבוננות.

בשעת השינה הנשמה מסתלקת וגם הרוח. מה שנשאר זה רק הנפש. וגם הנפש מצטמצמת.

"אני ישנה וליבי ער" (שיר השירים) - בשינה הגוף מתפקד במתכונת מצומצמת. המוח עובד רק בשביל מה שהכרחי, לתפקוד מערכות חיוניות כמו הלב. הנשמה עולה תוך שניה למרחק של אלפי שנות אור - מבקרת את מקומה בגן עדן, פוגשת נשמות של קרובים, נפגשת עם הבורא, מדווחת על חדושי תורה, ועל מצוות.. וחותמת בספר את כל מה שעבר ביממה האחרונה. בלכתה ברקיע מגלים לה על כל מיני סודות.. 

בזוהר כתוב שכל מי שנגזר עליו גזרה, 30 יום לפני מכריזים על כך - על קבלת משרה, על קבלת ממון, על ילוד, או להפך חלילה מי צריך להסתלק מן העולם וכו.. המלאכים שומעים על כך ומגלים לנשמה.

לפעמים פושעים ורשעים חולמים חלומות והם מתקיימים. כיצד? זאת כי מלאכי חבלה סיפרו לו. בדר"כ הם משקרים ומוסיפים עוד פרטים שקריים. אדם שמדבר דברי אמת, מגיעים לו חלומות אמיתיים. 

בספר חרדים רבי אלעזר אזקני כותב מעשה שהיה בזמנו. שכשהיה בספרד, מידי שנה היו עושים מלחמות שברים - פעם האיש מת ופעם והשור. שתי יממות לפני המשחק, אחד מתושבי העיר ברצלונה, יהודי, ראה את אביו בחלום. אביו סיפר לו שבעקבות חטאיו התגלגלה נשמתו לשור שמגיע לאצטדיון, ונגזר עליו לההרג. ואם זה יקרה אז הנשמה לא תתוקן ותגלגל מדחי לדחי. הוא ביקש מבנו ללכת לבעל האצטדיון ולבקש לפדות את השור הזה בכל סכום.

למחרת קם האיש ממיטתו רץ לבית הכנסת לרבי אלעזר אזקרי - והלכו יחד לפדות את השור. הם שחטו את השור שחיטה כשרה כהלכה. מהעור עשו לתפילין, מהבשר חילק לעניים.האב הגיע שוב לבן לחלום ואמר שעשה הרבה נחת רוח.

לפעמים אפשר לדעת מפרטי החלום אם הוא אמיתי או שקרי. ברוב המקרים לא מתייחסים לחלומות אלא אם מדובר במשהו חריג.

החלום נחלם בשניות מעטות. הנשמה מספרת לנפש את מה שאירע. למעלה אין עצמים ותמונות. הנפש מדמיינת את זה בדברים חומרייים וגשמיים.

שנזכה לחלומות טובים ונתבשר בבשורות טובות.

 

צפו בשיעור:

 

חוששים מחלום רע? מתקשים להרדם? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא חלומות
X
  • © כל הזכויות שמורות